Tehtävä suoritettu: Ford esittelee Mustang Mach-E 1400 -mallin, täyssähköisen maan päällä kulkevan raketin, joka näyttää kuinka paljon suoritustehoa on mahdollista valjastaa käyttämättä pisaraakaan polttoainetta. Ainutkertainen Mustang Mach-E 1400 on valmis rata-ajoon, kiihdytyskisoihin tai gymkhana-radalle – mihin tahansa, missä se voi näyttää sähköisen voimansiirron lupaaman äärimmäisen Mustangin suoritustehon. Mustang Mach-E 1400 -mallissa on seitsemän sähkömoottoria ja erittäin korkea downforce. 

RTR:n kanssa yhteistyössä kehitetty ja Mustang Mach-E GT runkoon (body-in-white) rakennettu ainutkertainen prototyyppi tuottaa 1400 (1419) hevosvoiman huipputehon. Alusta ja voimansiirto työskentelevät yhteen  tarjoten ennennäkemättömän suorituskyvyn.

“Nyt on täydellinen hetki ottaa käyttöön sähköteknologia, oppia siitä ja lisätä se tuotevalikoimaamme,” sanoo Ron Heiser, Chief Programme Engineer, Mustang Mach-E. “Mustang Mach-E:tä on hauska ajaa ihan kuten kaikkia muitakin Mustangeja. Mutta Mustang Mach-E 1400 on järjettömän hauska Ford Performancen ja RTR:n toimenpiteiden ansiosta.”

Mustang Mach-E 1400 on valmistunut Ford Performancen ja RTR:n 10000 tunnin yhteistyön tuloksena, ja sen tavoitteena on pienentää eroasen välillä mihin sähköautot oikeasti kykenevät ja mihin asiakkaat uskovat niiden pystyvän.

“Tämän auton rattiin pääseminen on muuttanut täysin käsitykseni siitä, mitä teho ja vääntö voivat olla,” sanoo Vaughn Gittin Jr., RTR Vehicles -yhtiön perustaja ja moottoriurheilumestari. “Tämä kokemus on jotain, mitä ei olisi voinut koskaan kuvitellakaan, ihan kuin magneettinen vuoristorata.”

Mustang Mach-E 1400 on muotoiltu ilman rajoituksia. Fordin suunnittelutiimi ja RTR käyttivät prosessissa useita samoja työkaluja, joita Ford käyttää kilpa-autoissaan ja tuotanto-ohjelmissaan. Autossa on optimoitu aerodynamiikka, jossa on kiinnitetty huomiota erityisesti jäähdytyskanaviin ja ilmanohjaimiin keulassa sekä alustassa ja takasiipeen. Tavoitteena on yli 1000 kg downforce 257 km/h tuntinopeudessa.

Mustang Mach-E 1400 -mallissa on seitsemän moottoria – viisi enemmän kuin Mustang Mach-E GT:ssä. Moottoreista kolme on kiinnitetty etutasauspyörästöön ja neljä nipussa taakse. Kardaaniakseli yhdistää tasauspyörästöt, joiden laajan säätöalueen ansiosta auto voidaan säätää kaikkiin tilanteisiin driftingistä kovavauhtiseen rata-ajoon.

“Oli haastavaa kontrolloida äärimmäisiä tehotasoja, joita seitsemän moottoria tuottaa,” sanoo Mark Rushbrook, Motorsports Director, Ford Performance. “Mustang Mach-E 1400 todella näyttää, mikä on mahdollista sähköautolle.”

Alusta ja voimansiirto on rakennettu siten, että tiimin on mahdollista tutkia eri rakennevaihtoehtoja ja niiden vaikutusta energiankulutukseen ja suorituskykyyn, mukaan lukien etu-, neli- ja takavetoisuus. Driftauksessa ja rata-ajossa on myös täysin erilaiset alustan ja voimansiirron säädöt, esimerkiksi tukivarsien ja ohjausakseliston muutokset, jotka mahdollistavat äärimmäiset ohjauskulmat driftauksessa. Voima on mahdollista jakaa tasan etu- ja taka-akselin välille tai täysin toiselle akselille.

Ultratehokkaan suorityskyvyn ja suuren energian vapautumistason saavuttamiseksi 56,8 kWh akku (asennettuna) koostuu nikkeli-mangaani-kobolttipussikennoista. Akkujärjestelmä on suunniteltu siten, että sitä viilennetään lataamisen aikana eristävää jäähdytysnestettä käyttäen, mikä lyhentää käyttökertojen välillä tarvittavaa aikaa.

Sähköinen jarrutehostin on integroitu, mikä mahdollistaa peräkkäiset jarruenergiaa talteen ottavat jarrutukset. Jarrutehostin on lisäksi yhdistetty ABS-jarrujärjestelmään ja ajonvakausjärjestelmään jarrujärjestelmän optimoimiseksi. Mustang Mach-E 1400 -mallissa on Brembo™ jarrut, kuten Mustang GT4 kilpa-autossa ja hydraulinen driftingiin suunniteltu käsijarrujärjestelmä. Järjestelmä on integroitu voimansiirron ohjaukseen, mikä mahdollistaa takamoottoreiden sammuttamisen.

Pian NASCAR-kilpailussa ensiesiintymisensä tekevä Mustang Mach-E 1400 toimii testialustana uusille materiaaleille. Konepelti on valmistettu orgaanisista komposiittikuiduista tarjoten kevyen vaihtoehdon hiilikuidulle, jota käytetään autossa muualla.

Ford investoi yli 11,5 miljardia dollaria autojen sähköistämiseen maailmanlaajuisesti. Ensimmäinen globaaliin myyntiin tuleva täyssähköauto Mustang Mach-E on nyt tilattavissa, ja ensimmäiset asiakkaiden tilaamat autot saapuvat Eurooppaan aikaisin ensi vuonna.*