Valkoisella kolmiolla varustetun auton kuljettaja vasta harjoittelee turvallista liikkumista. Anna opetusajoneuvolle tilaa ja aikaa. Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen

Opetusluvalla tai autokoulussa harjoittelevaan kuljettajaan kannattaa suhtautua kärsivällisesti. Harjoittelijan tunnistaa valkoisesta kolmiosta ajoneuvon perässä. Liikenneturva muistuttaa kokeneempia kuljettajia ottamaan nuoret ja kokemattomammat kuskit hyvin huomioon ja muistamaan, että ajokortin saamisen jälkeenkin he vielä kartuttavat taitojaan.

Ajokorttilain muututtua kesällä 2018 on henkilöauton ajo-opetuksen saanut aloittaa jo 16-vuotiaana. Liikenteessä voi siis olla yhä nuorempia kuljettajia, jotka vielä opettelevat turvallista ajamista muun liikenteen seassa. Liikenneturvan kyselyn mukaan kaksi kolmesta nuoresta on sitä mieltä, että aikuisten tulisi suhtautua nuoriin kuljettajiin myönteisemmin ja huomioida heidät paremmin. Kokeneempien kuljettajien tuleekin huomioida harjoittelevat kuskit ja suhtautua heihin kärsivällisesti.

Ymmärrä kokemattomampaa kuljettajaa

Kohdatessaan ajo-opissa olevan kuljettajan kannattaa ajaa entistä tarkkaavaisemmin ja hiljentää tarvittaessa vauhtia. Älä hermostu, jos kuski tekee virheen tai ajaa muuta liikennettä hitaammin, vaan muista, että kuljettaja vasta harjoittelee. Ensimmäisiä kertoja liikenteessä liikkuvaa kuljettajaa todennäköisesti jännittää ilman muiden autoilijoiden hötkyilyäkin.

”Harjoittelevaan kuljettajaan kannattaa suhtautua ymmärtäväisesti. Yksinkertaisetkin tilanteet saattavat olla hänelle stressaavia”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi muistuttaa.

Jos edessä ajaa valkoisella kolmiolla varustettu ajoneuvo, kannattaa esimerkiksi turvaväli pitää tavallista pidempänä. Vilkun käyttö tai kaistan vaihto voi harjoittelevalta tulla hieman myöhään. Moni taidoistaan epävarma kuljettaja haluaakin pitää ylimääräistä tilaa ympärillään virheiden varalta. Hiillostamalla takapuskuria todennäköisesti vain hermostutat kuskia entisestään.

Älä yllätä opetusajoneuvoa

Vältä yllättäviä liikkeitä ja toimintoja, joita harjoitteleva kuljettaja ei osaa tilanteessa odottaa. Mieti myös todellinen ohitustarve. Esimerkiksi taajama-alueella ei useinkaan ole tarpeellista lähteä ohittamaan opetusajoneuvoa.

”Toivoisin, että opetuslupalaisille ja muillekin ajamaan opetteleville annettaisiin aikaa ja tilaa harjoitella. Välillä liikenteessä näkee täysin turhia opetusajoneuvojen ohituksia. Siinä opetettavakin ryhtyy miettimään, miksi hänet ohitetaan”, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen, joka parhaillaan opettaa 16-vuotiasta nuortaan opetusluvalla.

Kokenut kuljettaja, näytä mallia

Näytä harjoittelevalle kuljettajalle hyvää esimerkkiä omalla toiminnallasi. Harjoitteleva kuljettaja omaksuu asenteita muuta liikennettä kohtaan tarkkailemalla sekä opettajan että muiden tiellä liikkujien reaktioita ja toimintaa. Käyttäytymällä huonosti nuoria tai harjoittelevia kuljettajia kohtaan kokeneempi kuljettaja näyttää kehnoa mallia siitä, miten liikenteessä virheen tekeviin tai nuoriin on hyväksyttävää suhtautua.

”Toivoisin autoilijoilta koko kylä opettaa -henkeä. Myös muut autoilijat antavat liikenteessä harjoittelevalle asennekasvatusta”, Voutilainen muistuttaa.

Muistatko itse, miltä tuntui harjoitella ajamaan muun liikenteen seassa?