Ajokortti on naisille täpärästi jopa tärkeämpi asia täysi-ikäisyydessä kuin miehille. Tästä huolimatta he jättävät rattiin tarttumisen useammin jännittämisen tai epävarmuuden vuoksi, selviää Neste K:n kyselytutkimuksesta. Neste K haluaa rohkaista naisia rattiin tämän vuoden Nainen ratissa -kampanjallaan.

Neste K -liikenneasemaketjun toteuttaman kyselytutkimuksen* mukaan oikeus ajokorttiin on suomalaisille tärkeimpiä asioita täysi-ikäisyydessä. 60 prosentilla ajokortti merkitsee riippumattomuutta muista, 56 prosentille arjen sujuvuutta ja 52 prosentille vapautta. Ajokortti on monelle käytännön edellytys opiskelupaikkaan, työhön ja harrastuksiin. Maalaiskunnissa ajokortin merkitys korostuu suuriin kaupunkeihin verrattuna.

Siinä, missä ajokortin tärkeydessä ja merkityksissä ei ole merkittäviä eroja sukupuolten välillä, autolla ajamattomuudessa ja sen syissä erot ovat selvät. Naisista 24 prosenttia ilmoittaa, ettei aja autoa lainkaan. Miehillä vastaava prosentti on 12. Jopa neljännes autoa ajamattomista naisista ilmoitti ajamattomuuden syyksi sen, että puoliso hoitaa ajamisen. Miehistä näin vastasi vain kaksi prosenttia.

Epävarmuus korostuu naisilla

Naisten autolla ajamattomuuden syissä korostuivat myös jännittäminen ja epävarmuus. Jännitän ajamista, koska en ole ajanut pitkään aikaan -vastauksen naisista antoi 22 prosenttia, miehistä vain seitsemän prosenttia. En luota omiin ajotaitoihini -vastauksen antoi naisista 13 prosenttia ja miehistä kuusi prosenttia. Pelot ja traumat olivat ajamattomuuden syitä neljä kertaa useammin naisilla kuin miehillä.

Helsinkiläinen Noora Jokinen tunnistaa hyvin ilmiön, jossa naiset jättäytyvät pois ratista. Jokinen itse ajoi ajokortin uudelleen nelikymppisenä avioeron jälkeen ja kirjoitti ensimmäisen vuoden kokemuksistaan tietokirjan Aikuinen nainen ratissa. Kirja ilmestyy Atena Kustannuksen kustantamana tiistaina 10.3.2020. 

Kun autoilussa on ollut pitkä tauko tai kortti on kokonaan hankkimatta, ajaminen saattaa kummitella mielessä pelottavanakin mörkönä. Päätöstä ajamisesta on helpompi siirtää, jos perheestä löytyy toinen kuski.

”Itsekin haaveilin pitkään kotimaan automatkoista – poikkeamisista sivuteille ja retkistä kansallispuistoihin. Ajokortti oli kuitenkin vanhentunut ja auto puuttui, joten tyydyin matkustajan rooliin. Vasta avioeron jälkeen päätin, että nyt on aika muuttua arkajalasta taskuparkkien kuningattareksi!”

Jokinen kannustaa jokaista ajokortista haaveilevaa tarttumaan rohkeasti toimeen ja muistuttaa, että on meidän kaikkien vastuulla, millaisissa yhteyksissä sanaparia nainen ratissa tulevaisuudessa käytetään.

Neste K teetti tutkimuksen osana Nainen ratissa -kampanjaansa, jonka tämän vuoden teemana on rohkaista naisia rattiin – niin uusia autoilijoita kuin paluun ratin taakse tekeviä. Osana kampanjaa Neste K lupaa mahdollistaa ajokortin tai palauttavat ajotunnit kymmenelle ajamisesta haaveilevalle.

“Kuten tutkimuskin kertoo, ajokortti edustaa pelkän arjen sujuvuuden lisäksi niin paljon muutakin. Jokainen meistä voi varmasti samaistua siihen vapauden tunteeseen, jonka ratin takana voi tavoittaa. Kaikille se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, ja ajamattomuus ei aina ole oma valinta. Siksi on erityisen hienoa mahdollistaa paluu ratin taakse naisille, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet jäämään apukuskin paikalle”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinointipäällikkö Tytti Stranding

Sukupuolten tasa-arvoa ajavalla Nainen ratissa -kampanjalla on haluttu murtaa sanapariin liittyviä ennakkoluuloja ja rohkaista rattiin tarttuvia naisia. Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo totesi jo vuoden takaisessa tiedotteessa, että ennakkoluulot voivat olla itseään toteuttavia ja saattavat saada osan naisista välttelemään ajamista.

Neste K -liikenneasemien ketjujohtajan Mikko Paukkosen mukaan 2019 lanseerattu Nainen ratissa -kampanja on kasvanut nopeasti yhä merkityksellisemmäksi.

”Tasavertaisuus on meillä K-ryhmässä tärkeä teema. Naistenpäivälle ajoitetulla kampanjallamme halusimme alun perin huomioida erityisesti naiskauppiaitamme ja -asiakkaitamme. Syventyessämme aiheeseen havaitsimme, että liikennekulttuuriin liittyy yhä paljon ennakkoluuloja. Nainen ratissa -kampanjan avulla haluamme murtaa näitä käsityksiä.”