Jokainen liikenteessä oleva tai ollut auton kuljettaja on joutunut ajon aikana tekemään yleensä jotain ajovaloillaan. Nykyään lähes kaikissa myynnissä olevista uusista ja vanhoistakin autoista löytyy jo valoautomatiikka, joka huolehtii 90% auton ajovaloista, mutta tiedätkö sinä miten ne toimivat omassa autossasi, ja käytätkö niitä oikein?

Syy tähän artikkeliin on kuluineiden kuukausien oma liikenteessä oleminen ja sitä kautta tämän uuden havainnon tekeminen, tai ei se uusi ole, mutta nykyään vain tuntuu, että tällaisia kuskeja on entistä enemmän liikenteessä. Kyseessä ovat nimittäin sellaiset autot, joilla ei ole kuin edessä olevat parkit päällä – ei ajovaloja, ei takavaloja, siis huonossakaan säässä.

Liikennelaki sanoo: Pelkillä huomiovaloilla ajaminen on sallittua valoisaan aikaan, mutta takavalot tulisi kytkeä päälle hämärän saavuttua – uusimmissa autoissa tämä tapahtuu jo automaattisesti. Mutta kun tuntuu siltä, että tämä takavalojen automatiikka ohitetaan laittamalla itse manuaalisesti jostain syystä auton 0-asento valoille.

Vastuu valojen käytöstä on kuljettajalla, joten oman auton valoihin kannattaa tutustua ettei oikeasti luule ajavansa näkyvästi, mutta taakse ei näy kuin pimeä auto. EU-sääntöä muutettiin sittemmin ja nykyään takavalot saavat palaa huomiovalojen kanssa, mutta useimmissa autoissa takavalot ovat pysyneet pimeinä. On myös automerkkejä, joissa takavalot nykyään jo kytkeytyvät päälle, kun huomiovalot ovat päällä. Vastuu on kuitenkin viime kädessä kuljettajalla.

Jos tilanne todella on sellainen, että hämärässä ajettaessa tai jopa sateella ajettaessa auton valoautomatiikka ei laita ajovaloja saatika takavaloja päälle, kannattaa opetella itse, miten oman auton valot oikeasti toimivat.

Näitä kohtuu hämärässä pelkillä parkeilla ajavia on tullut vastaan kohtuu uusien autojen autoluokassa, useissa eri merkeissä, eli joko kuski on itse laittanut vain parkit päälle tai sitten auton valoautomatiikka ei toimi kuten sen pitäisi. Missä asennossa itse pitäisit yllä olevan viiksen?

Auton edessä olevat pienet parkkivalot

Parkkivalot eivät ole yhtä kirkkaat kuin ajovalot. Ne toimivat yleensä 5 W polttomoilla, jotka ovat paljon matalatehoisempia kuin ajovalojen polttimot. Parkkivalot ovat yleensä valkoiset, kuten ajovalot, jotta auton erottaa moottoripyörästä.

Parkkivalot kannattaa laittaa päälle, kun pysäköi pimeällä tien reunaan. Ajovalot vaikeuttavat havainnointia siitä onko auto liikkeessä vai pysäköitynä. Heikompien parkkivalojen laittaminen päälle tekee muilla tienkäyttäjille selväksi, että auto on pysäköitynä.

Etenkin, jos joku liikkuu auton ympärillä jalan kannattaa parkkivalot laittaa päälle, koska näkyvyys valoseinän ulkopuolelle on olematon.

Parkkivalot eivät valaise tietä ajamista varten vaan tekevät ajoneuvosta näkyvämmän muille tienkäyttäjille. Niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi ajon aikana vaan päiväsaikaan käytetään päivävaloja.

Ajovaloautomaatti ja EU

EU-direktiiivi astui voimaan 2011, joten 2010 vanhemmissa autoissa ei ole direktiivin mukaisia päiväajovaloja, eivätkä parkit sellaiseksi muutu. Eli jos sinulla on auto vuosimalli 2010 tai vanhempi, varmista että ajat oikeasti ajovaloilla, etkä vain parkeilla.

Tutustu valoihisi

Näin tunnistat oman autosi valot:

1. Jos autosi valokytkin on 0-asennossa, niin huomiovalot syttyvät aina, kun kytket virrat päälle autoon. Kurkista, palavatko takavalot. Jos eivät pala, autosi takavaloja ei ole kytketty toimimaan yhtä aikaa huomiovalojen kanssa. Kytke hämärässä valot erikseen päälle, jos käytät päiväaikaan vain huomiovaloja. Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole uudenmallisia huomiovaloja, ajovalot syttyvät useimmiten jo nolla-asetuksella tai valot eivät pala lainkaan

2. Jos valokytkimessä on auto-asento, niin lähivalot syttyvät päälle, kun anturit tunnistavat sateen tai hämärän.

3. Lähivalot (ajovalot) -asennossa sekä etu- että takavalot palavat. Jos epäilet ajon aikana, palavatko valot, käytä tätä asentoa.