Alkukevät on ollut säiden puolesta sen verran arvaamaton, että harva on vielä uskaltautunut vaihtamaan autoonsa kesärenkaita. Kesärengaskausi on kuitenkin ihan nurkan takana ja kohta renkaanvaihtopisteillä riittää varmasti kuhinaa ja vipinää.

Viime talven ajoittain koviksikin yltyneet pakkaset ovat koetelleet auton jarrujärjestelmää ja iskunvaimentimia, joten pyörien irrottaminen kesärenkaiden vaihdon yhteydessä tarjoaa oivan tilaisuuden kartoittaa myös näiden järjestelmien kuntoa sekä suorittaa tarvittavat huoltotoimenpiteet ja osien vaihtaminen.

Renkaanvaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa jarrut ja iskunvaimentimet

Käy läpi ainakin jarrujärjestelmän kriittisimmät osat

Levyjarrujärjestelmän kuluvimpia osia ovat jarrulevyt ja -palat, joten niiden kunto on hyvä tarkistaa ja kuluneet osat on vaihdettava uusiin. Sama koskee myös jarrusatuloiden liukutappien kumeja ja jarruletkuja.

Jarruletkujen kunto selviää niitä taivuttelemalla; jos letkussa näkyy halkeamia, on letku vaihdettava heti. Letkut voivat vanhemmiten halkeilla myös sisältäpäin, joten ne on hyvä vaihtaa aika ajoin, vaikka ulkoisia halkeamia ei vielä olisikaan. Vastuulliseen jarruhuoltoon kuuluvat myös jarrunesteen säännöllinen vaihtaminen ja käsijarrun vaijerin kunnon tarkistaminen.

Korkealaatuisia jarruosia löytyy usealta tunnetulta valmistajalta kuten Brembo, Fremax, Roadhouse ja Bosch.

Kuluneet iskunvaimentimet kannattaa vaihtaa viipymättä

Mikäli autosi muuttaa herkästi ajosuuntaa, lähtee helposti sivuluisuun ja jousitus lyö pohjaan epätasaisella ajettaessa, on todennäköisesti tullut aika vaihtaa iskunvaimentimet. Kuluneista iskunvaimentimista viestii myös se, että mutkissa joudutaan tekemään ylimääräisiä ohjausliikkeitä, renkaat ovat kuluneet epätasaisesti ja olet silmämääräisesti havainnut öljyvuotoja.

Huonokuntoinen iskunvaimennin on suoranainen turvallisuusriski, sillä kuluneet iskunvaimentimet eivät pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä. Tiestä pomppivat renkaat eivät reagoi jarrutukseen toivotulla tavalla, joten onnettomuuden ainekset ovat kasassa.

Aikansa eläneet iskunvaimentimet aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista sekä vahingoittavat pakoputken osia ja jousitusta. Suosittelemme iskareiden vaihtoa viimeistään, kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä. Luotettavien skunvaimentimien johtavia valmistajia ovat esimerkiksi Sachs ja Bilstein.

Samalla kun iskunvaimentimet päivitetään uusiin, kannattaa tarkastaa myös niiden kumihelojen, laakerointien ja suojakumien kunto. Kun kaikki hoidetaan kerralla, säästetään asennuskustannuksissa ja remonttia ei tarvitse tehdä heti uudestaan.