Autojen akkuongelmat ovat talvella yleisiä. Jos auton käynnistykset pitkittyvät ja hidastuvat, on syytä reagoida ajoissa, jotta akku ei pääse tyhjenemään. Kirpeänä pakkasaamuna ei ole mukava huomata, ettei auto liikahdakaan parkkiruudusta. Akun tyhjenemisen voi onneksi estää muutamilla yksinkertaisilla toimenpiteillä.

Pakkanen on akun pahin koetinkivi talvella, sillä se vähentää akun varauskykyä. Nykypäivän autoissa on myös paljon akkua kuormittavia laitteita. Sähkönkulutus talvella on eri luokkaa kuin kesällä, kun käytössä ovat esimerkiksi penkin- ja ikkunanlämmittimet sekä polttoainetoiminen lisälämmitin, kuten Webasto. Myös tehokkaat äänentoistolaitteet lisäävät auton virrankulutusta huomattavasti. Näitä laitteita ei kannata käyttää talvella tarpeettoman kauan.

Kaikista varmimmin akku pysyy voimissaan, kun akku pidetään puhtaana ja autolla ajetaan tarpeeksi. Akun navat ja kengät on hyvä puhdistaa, sillä lika johtaa sähköä. Jos akkua ei pidä puhtaana, akun teho vähenee ja se voi alkaa purkautua vähitellen. Pakkaskaudella autolla kannattaa ajaa vähintään tunnin mittaisia matkoja pari kertaa viikossa. Jos autolla ajaa vain lyhyitä matkoja, akku ei ehdi latautua ja se tyhjenee pikkuhiljaa. Polttoainekäyttöinen lämmitin vaatii sen, että autolla ajetaan selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty.

Akun eliniäksi voi arvioida sen käytöstä ja ajo-olosuhteista riippuen 2–5 vuotta. Autoon kannattaakin hankkia Suomen olosuhteisiin sopiva akku, jossa on esimerkiksi riittävä kylmäkäynnistysteho. Lataamalla akkua muutaman kerran vuodessa akku saa lisää käyttöikää. Akku kannattaa ladata täyteen akkulaturilla ennen talvea, jolloin se säilyttää varauksensa paremmin. Akun yleiskunnon saa selville yleismittarilla, kun taas akun varaustila ja käynnistysteho tarkistetaan rasitusmittarilla. Rasitusmittaus tehdään yleensä autohuollossa.

Jos auto ei käynnisty talvella, on syytä kääntyä auton käyttöoppaan puoleen. Oppaan avulla voi selvittää, onko autoon mahdollista antaa apuvirtaa toisesta ajoneuvosta ja miten se tapahtuu. Käyttöoppaasta voi myös tarkistaa, miten akku vaihdetaan. Oman kulkupelin käyttöoppaaseen kannattaa tutustua perusteellisesti jo ennen talvilomamatkaa, ja auto on hyvä varustaa akkulaturilla, taskulampulla ja käynnistyskaapeleilla. Matkapuhelimeen kannattaa varmuuden vuoksi tallentaa esimerkiksi tiepalvelun ja vakuutusyhtiön puhelinnumerot.

Talvi koettelee auton akkua – näin saat akun kestämään

Bilteman suosittelemat tuotteet:

Huoltovapaa akku (Talviakku) 12 V, 62 Ah: Umpinainen ja huoltovapaa akku autoon ja veneeseen. Pitkä käyttöikä, ja lataus kestää pidempään kuin tavallisissa akuissa. Erityinen tuuletusjärjestelmä ja integroitu palosuoja. Kestää hyvin tärinää ja iskuja ja voidaan asentaa enint. 45 kulmaan. Tuotenro 80-2624. 64 €.

Akkulaturi 12/6 V, 4 A: Monipuolinen malli 12/6 V:n akkujen, 10-80 Ah, lataamiseen. Sopii moottoripyörien akuille ja useimmille auton akuille. Mukana akkuliittimet ja sähköjohto seinäpistokkeella. Lisäksi muistitoiminto ja toiminto kylmien akkujen lataamiseen. Tuotenro 37-764. 24,90 €.

Digitaalinen yleismittari: Pienikokoinen, monikäyttöinen testilaite, joka mittaa tasa- ja vaihtojännitteen, virran tasajännitteessä ja resistanssin viidellä eri mittausalueelle sekä testaa 1,5- ja 9 V -paristot. Suojattu korkealta jännitteeltä ja virralta. Tuotenro 15-133. 12,90 €.

Käynnityskaapelit: CCA-materiaalia, pehmeä eriste ja kokonaan eristetyt kahvat. Helppo käsitellä kovillakin pakkasilla. Tuotenrot 24-575–24-578. Alk. 9,90 €.

Apukäynnistin 12 V, 400 A: Vankkatekoisilla kaapeleilla ja hauenleuoilla varustettu apukäynnistin autoihin ja veneisiin. Voidaan käyttää 12 V:n virtalähteenä ja elektronisten laitteiden lataukseen USB-ottopään avulla (5 V). Käynnistysvirta enintään 400 A, nimellisvirta 250 A. Tuotenro 37-906. 49,90 €.