Toyota Corollan hybridiperhe laajenee sedan-korimallilla

Genevessä keväällä esitelty hatchback ja Pariisissa syksyllä ensimmäistä kertaa nähty Touring Sports -malli saavat joukon jatkeeksi sedanin. Näin Corollan 12. sukupolvi on kolmen korimallin vahvuinen. Uusi sukupolvi jatkaa sitä mitä aiemmilla on saavutettu: maailmanlaajuisesti Corollaa on myyty vuonna 1966 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen 46 miljoonaa kappaletta.

Uusi Corolla-perhe on suunniteltu täyttämään erilaisia käyttötarpeita: hatchback soveltuu niin nuorille kuin vanhemmille pariskunnille, monikäyttöinen Touring Sports tarjoaa tilaa perheiden elämään ja harrastuksiin kun taas sedan tarjoaa tinkimättömän porrasperäistä tyyliä erinomaisella mukavuudella.

TNGA-pohjarakenne (GA-C -kokoluokka) tuo myös Corollan sedan-malliin niitä ominaisuuksia, mitä TNGA-malleilta on totuttu odottamaan. Matalan tyylikäs muotoilu kulkee käsi kädessä erinomaisen ajettavuuden kanssa. Keulan ja perän muotokieli eroaa hivenen hatchback- ja Touring Sports -korimallien vastaavista antaen autolle arvokkaan yleisilmeen.

Edessä Toyotan tuttua muotokieltä on viety askel eteenpäin suunnan säilyessä samana. Corolla-perheelle ominainen, voimakas alasäleikkö vie dynaamisen muodon kylkilinjoille etupuskurin kulmien porrasmaisen muotoilun avulla. Ohut yläsäleikkö omaa näkyvän kolmiulotteisen designin liittyen terävästi muotoiltuihin ajovaloihin. Keulan yleisilme korostaa pitävää otetta tiehen. Auton takaosan muotoilu myötäilee keulan toteutusta. Dynaamisen muotoilujäljen omaava puskuri ja takavalot muodostavat kokonaisuuden, mikä jää mieleen.

Sedan-korimallin sisätilat jatkavat samaa tilavuuden juhlaa kuin kaksi muutakin korimallia. Akseliväli uudessa mallissa on sama 2 700 mm kuin Touring Sports -korimallissa. Tämä varmistaa erinomaiset jalkatilat myös takamatkustajille, ja käsin kosketeltava laadun sekä mukavuuden tunne on vakiona kaikissa korimalleissa. Premium-maailmasta kotoisin olevia elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7” monitoiminäyttö mittaristossa, intuitiivinen 8” kosketusnäytöllinen mediakeskus sekä 10” HUD-näyttö.

TNGA tarjoaa mahdollisuuden tehdä isojakin eroja Corollan kolmen eri korimallin muotoiluun, mutta se tarjoaa myös samat edut kaikkiin: matala painopiste, erittäin vääntöjäykkä korirakenne ja mm. täysin uusi monivarsituettu taka-akselisto eivät ainoastaan takaa vaan myös alleviivaavat ajamisen iloa ja nautintoa.

Corollan sedan-mallia tuodaan Länsi-Eurooppaan kahdella erilaisella voimalinjalla, perinteisellä 1.6-litraisella bensiinimoottorilla ja monista Toyota-malleista tutulla neljännen sukupolven itselataavalla 1.8-litraiseen moottoriin perustuvalla hybriditekniikalla. Suomeen tuodaan ainoastaan hybridivoimalinjalla varustettuja autoja. Hybridi on käyttömukavuutensa lisäksi myös taloudellinen ja vähäpäästöinen: polttoaineen kulutus on yhdistetyssä ajossa 4.3 l/100 km CO2-päästöt vain 98 g/km, kummatkin WLTP-mittaustavalla mitattuina. Arvot ovat alustavia ja vahvistuvat lopullisella tyyppihyväksynnällä.

Kaikki TNGA-mallit omaavat erittäin korkean turvallisuuden niin passiivisella kuin aktiivisella puolella. Corollan sedan-korimalli ei tee tässä poikkeusta, sillä viimeisimmät Toyota Safety Sense -varusteet ovat siinä vakiona.

Toyota Safety Sense -varusteiden uusin sukupolvi sisältää Pre-Collision -järjestelmän, joka tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät, täyden nopeusalueen mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistuksen sekä automaattiset kaukovalot. Lisäksi Corollan uuden sukupolven myötä esitellään Lane Trace Assist (LTA) -toiminto, joka nostaa ajamisen pykälää lähemmäs automaattista ajamista. Yhdessä mukautuvan vakionopeussäätimen kanssa LTA pystyy seuraamaan kaistamerkintöjä ja edellä kulkevaa autoa avustaen kuljettajaa näin turvallisempaan ajamiseen.

Corollan sedan-korimalli valmistetaan jatkossakin Toyotan Turkin tehtaalla (TMMT) ja hatchback- sekä Touring Sports -korimallit Toyotan Englannin tehtaalla (TMUK). Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.