Volkswagen Polo GTI R5 on saanut uuden ulkokuoren. Tämän 200 kW (272 hv) kilpa-auton lopullinen väritys on uudelleentulkinta upeasta optiikasta, jota käytettiin myös Golf GTI TCR rata-autossa. ”Polo GTI R5 näyttää todella hienolta”, sanoo Volkswagen Motorsportin johtaja Sven Smeets. Marraskuusta alkaen ensimmäiset autot toimitetaan yksityistalleille ja ne tulevat kilpailemaan niin kansallisissa kuin kansainvälisissäkin kilpailuissa.

Uuden aikakauden alku – Polo GTI R5 tekee WRC-ensiesiintymisensä Espanjassa

Kahden vuoden kehitystyön ja yli 10 000 kilometrin testauksen jälkeen odotus on ohi. Polo GTI R5 tekee ensiesiintymisensä FIA World Rally Championship rallissa Espanjassa 25.­–28.10.2018. Polo GTI R5 -autojen ratissa nähdään norjalainen Petter Solberg kartanlukijanaan Veronica Engan sekä ranskalainen Eric Camilli kartanlukijanaan Benjamin Veillas. Volkswagen Motorsportin tiimi, joka luotsasi Volkswagenin WRC-voittoihin vuosina 2013–2016, tukee kuljettajia näiden uusien autojen kanssa, kun ne tekevät ainoan esiintymisensä tehdastiiminä Espanjan rallissa.

”Kaksi vuotta Volkswagenin viimeisen WRC-voiton jälkeen, odotamme kaikki innolla Espanjan rallia, vaikkakin tämä on vain yhden rallin mittainen come-back tiimille. Tämän jälkeen Polo GTI R5 esiintyy vain yksityistiimien autona. WRC2-kategoriassa on 21 kovaa kilpailijaa ja haluamme täältä hyvän tuloksen”, kertoo Smeets.

Polo GTI R5 on kehitetty eritysesti yksityistalleja varten. Tämän luokan autoissa on noin 100 hv vähemmän tehoa kuin WRC-luokan autoissa. Tämän lisäksi autojen teknologia on lähempänä sarjatuotantoautoja ja ne ovat myös merkittävästi edullisempi. Konepellin alla on 1,6-litrainen turbomoottori suorasuihkutuksella, joka mahdollistaa alle 1 230 kiloisen ja neliovisen auton kiihtyvän 0–100 km/h 4,1 sekunnissa. Vertauskuvallisesti puhuttaessa, Polo GTI R5 on Polo GTI:n isoveli. Vaikka Polon sarjatuotantoversio saattaa näyttää ralliveljeään enemmän pidättyväisemmältä, niillä on kuitenkin paljon yhtymäkohtia. Esimerkiksi moottori, joka molemmissa autoissa perustuu samaan EA288-perusmoottoriin.

Espanjan rallissa ajetaan 18 erikoiskoetta ja yhteensä 331,58 kilometriä. Rallin yhdistämät asfaltti- ja soraerikoiskokeet ovat ainutlaatuisia WRC-ohjelmassa, ja siksi Volkswagen Motorsport päätti esitellä Polo GTI R5:n juuri Espanjassa. Torstaina ajettiin Montjuicin kauniissa maisemissa, perjantaina on vuorossa kovaa ja pölyistä soratietä, kun taas lauantaina ja sunnuntaina siirrytään asfaltille ja vuoristoon. Ralli merkitsee haastetta myös mekaanikoille: sorapäivän jälkeen heillä on iltahuollossa vain 75 minuuttia aikaa vaihtaa auton asetukset soralta asfaltille. Vaihdettavana on mm. alusta, jarrut ja vaihdelaatikko.

Heti Espanjan rallin jälkeen Hannoverin tehtaalla aletaan kokoamaan 15 yksityistallien Polo GTI R5 kilpa-autoa, joista 2 toimitetaan Suomeen PrintSport Oy:lle Lievestuoreelle. Vuonna 2019 toimitetaan seuraavat 30–40 autoa. ”Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa pian Espanjan rallin päättymisen jälkeen ja kysyntä on suurempaa kuin mihin pystytään vastaamaan. Olemme häkeltyneitä tästä suuresta mielenkiinnosta”, kertoo Smeets.