Mennyt kevät on ollut haasteellinen autoliikkeille. Euroopan autotehtaat menivät kiinni pitkäksi aikaa ja tehtaiden uudelleen avaaminen kestää aikansa. Tämä tarkoitti sitä, että entisestään haasteellinen tilanne automyynnissä lisääntyi, kun uusien autojen tulo Suomeen lähes loppui.

Vuoden 2020 alussa huhtikuun loppuun mennessä uusia autoja rekisteröitiin Suomessa 40 077 kappaletta ja määrä sisältää kaikki autot henkilöautoista linja-autoihin. Alkuvuoden kaikkien neljän kuukauden ajalta esimerkiksi henkilöautoja rekisteröitiin 11,8 % vähemmän kuin 2019, mutta jos otetaan pelkästään huhtikuu, niin henkilöautoja rekisteröitiin peräti 38,6 % vähemmän kuin vuosi sitten.

Autokauppa murroksessa

Samalla kun myyntimäärät ovat pienentyneet myös käytetyissä autoissa huhtikuussa yli 18 % niin autokauppa on samalla digitalisoitunut entisestään. Autoja ostetaan jopa näkemättä suoraan netissä. Autokaupalle on osittain käymässä sama kuin 90-luvulla alkanut nettikasinoiden liiketoiminnot. Netin piti olla aluksi kivijalkakasinoiden tapa saada uusia asiakkaita, mutta mitä pidemmälle aika on mennyt niin se joka nettikasino ja nettipelejä operoi, on aivan eri yrityksiä kuin kivijalkakasinoiden operaattorit. Entä sitten autojen nettimyynti? Sielläkin on samantyyppinen muutos, eli uudet nettiautokaupat ovat valtaamassa osaa markkinoista ja varsinkin nuoremmat ostajat tekevät päätöksiä täysin online. Auto viedään ostajalle ja ostajalla on oma aikansa testiajaa autoa, ennen päättämistään ottaako hän auton vai palauttaako sen. Autokauppa elää todellista murrosaikaa. Jopa autoliikkeet ovat pudottamassa yhtä väliporrasta pois aloittaessaan omien ”itselleen ei soveltuvien” autojen poistomyynnin nettihuutokaupoissa. Ennen nämä vaihtoautoina tulleet autot myytiin useamman auton erissä jälleenmyyjille, ns. jobbareille, mutta tässä markkinatilanteessa merkkiliikkeet ovat ottamassa entistä enemmän nettihuutokaupan omaksi kanavakseen.

Siinä missä lähes kaikki liiketoiminta siirtyy tavalla tai toisella verkkokaupaksi ja jopa asuntoja ostetaan käymättä itse kohteessa paikan päällä, ei ole ihme että muutos on tulossa myös autokauppaan. Ihme kyllä vuoden 2020 aikana on nähty se, että vaikka kauppojen ja kioskien Veikkauksen automaattipelit suljettiin, eivät pelaajat siirtyneet nettikasinon asiakkaiksi. Sama trendi on nähty koko Euroopassa.

Mitä autoja menee kaupaksi?

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuvaKuvaus luotu automaattisesti

2020-luvun pitäisi nähdä teillämme entistä enemmän sähköautoja sekä hybridejä, mutta miten kauppa näiden suhteen oikeasti käy? Varsinkin sähköautot ovat yhä selkeästi kalliimpia Suomessa kuin polttomoottoriautot. Sähköautojen toimintamatkat myös koetaan haasteellisiksi, varsinkin kun tällä hetkellä latauspisteitä ei Suomen laajuudelta vielä kovin hyvin ole saatavissa.

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuvaKuvaus luotu automaattisesti

Vuosina 2015-2019 vuosina bensiinikäyttöisiä autoja on vuosittain rekisteröity 66 248 – 73 251, huippuvuoden ollessa 2016. Samanaikaisesti diesel autoja on rekisteröity 20 871 – 39 451 joka vuosi. Sähköautoja on näiden kuuden vuoden aikana rekisteröity yhteensä noin 3500 kappaletta, ja näistä puolet vuonna 2019. Ei ladattavia bensahybridejä vastaavasti rekisteröitiin viidessä vuodessa yli 41 000 kappaletta ja dieselhybridejä noin 1100 kappaletta. Trendinä näkyy, että bensiini ja varsinkin diesel autojen rekisteröinti on laskutta ja sähköautot ja hybridit nousussa. Sähköautojen määrä vain kasvaa hitaasti ja 2019 jokaista uutta sähköautoja vastaan rekisteröitiin noin 12 uutta diesel autoa ja yli 30 bensiinipolttoista autoa.

Autoliikkeiden uudet toimet

Jos siis ennen autoliike on kuvannut autojaan myyntiin nettiin jopa puolihuolimattomasta, pitäisi jatkossa autojen esittelyyn käyttää enemmän aikaa, jotta ostopäätös voisi olla mahdollinen jopa pelkästään online. Jo nyt haastattelemamme autoliikkeiden automyyjät myöntävät, että toisaalla autoliikkeissä kävijöiden määrät ovat laskeneet, mutta sähköisten tarjouspyyntöjen määrät ovat lisääntyneet. Myös se on huomattu, että suurempi osuus itse autoliikkeeseen asti tulevista asiakkaista päätyy ostamaan auton, ja monesti vielä sellaisen auton, johon on tutustuttu valmiiksi netin välityksellä. Voidaan siis sanoa, että automyyjien työn kuva ja päivän kulku on myös muuttunut huomattavasti aivan tämän vuoden 2020 aikana. Tuleeko se muuttamaan myös alan koulutusta? Varmasti.