Volkswagen on valinnut maa-/biokaasun tulevaisuuden käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa maa-/biokaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007. Tällä hetkellä Volkswagen-mallistossa on maa-/biokaasuversio seuraavista malleista: up!, Golf, Golf Variant, Caddy ja Caddy Maxi sekä Polo, joka saapuu mallistoon helmikuussa 2019.

Kaasumoottori tuottaa 25 % vähemmän CO2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottori (bensiini). Maa-/biokaasu myös palaa puhtaammin ja päästää merkittävästi vähemmän typen oksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.

Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa pidemmät toimintamatkat maa-/biokaasulla.

Volkswagenin 1,4 TGI-moottorin korvaava uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu TGI-maakaasumoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Kehittyneen kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä korkea puristussuhde, edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Volkswagenin laajan maa-/biokaasumalliston autot ovat optimoitu kaasulle, joten ne käyttävät aina ensin maa-/biokaasun, kaasun loppuessa järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Alle -10 asteen lämpötilassa ja maa-/biokaasutankkauksen jälkeen autoa käynnistettäessä, moottori käy ensin hetken bensiinillä.

Volkswagen Golf TGI

Volkswagen Golf TGI:n uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen TGI-moottori tuottaa tehoa 96 kW (130 hv). Golf TGI on saatavilla joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla. Golf TGI Hatchback tai Variant -mallit ovat varustelutasoltaan joko Trendline, Comfortline tai Highline. Volkswagen Golf TGI tuottaa maksimissaan vääntöä 200 Nm, joka on käytössä laajalla alueella 1400 ja 4000 kierroksen välillä. Sen huippunopeus on 206 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan 9,6 sekunnissa. Yhdistetty polttoaineen kulutus on maa-/biokaasulla 4,1 kg/100 km ja CO2-päästöt vain 113 g/km.

Volkswagen Golf TGI:ssä on kolme korkeapainesäiliötä ja säiliöiden tilavuus on yhteensä 115 litraa, joka tarkoittaa, että niihin mahtuu 17,3 kg kaasua. Volkswagen Golf TGI:n toimintamatka maa-/biokaasulla on noin 440 km. Polttonestesäiliön tilavuus on noin 11,8 litraa. Kaasun loputtua polttoaineeksi vaihtuu bensiini, jolla pääsee vielä noin 150 km, jolloin kokonaistoimintamatka on noin 590 kilometriä.

Volkswagen Golf TGI:n vakiovarustelu eroaa normaalista polttomoottorimallista mm. siten, että vararengas jää pois ja tilalla on renkaanpaikkaussarja. Golf TGI:ssä ei ole myöskään muunneltavaa tavaratilanpohjaa ja Highline-varusteluversiossa digitaalinen mittaristo Active Info Display on korvattu värillisellä monitoiminäyttö Premiumilla. Volkswagen Golf TGI:ssä on aina mallikohtainen mittaristo, jossa on omat polttoainenäytöt sekä maa-/biokaasulle että bensiinille. Saatavilla on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jonka käytöllä ennen liikkeellelähtöä sekä parantaa liikenneturvallisuutta että lisää mukavuutta.

Golf TGI Hatchback hinnat alkavat 24 521,26 eurosta ja Variant-mallin hinnat puolestaan 26 267,74 eurosta (Volkswagen Golf 1,5 TGI 96 kW (130 hv) BlueMotion, Trendline, manuaalivaihteisto).

Volkswagen Polo TGI

Helmikuussa 2019 saataville tulee Volkswagen Polo uudella 66 kW:n (90 hv) TGI-kaasumoottorilla. Volkswagen Polo TGI on varustettu 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla ja on aina Comfortline-varustelutasoinen. Polo TGI tuottaa maksimissaan vääntöä 160 Nm, sen huippunopeus on 183 km/h ja se kiihtyy 0-100 km/h 11,9 sekunnissa.

Volkswagen Polo TGI:ssä on myös kolme korkeapainesäiliötä ja säiliöiden tilavuus on yhteensä 13,8 kg. Polttonestesäiliön tilavuus on noin 9 litraa. Volkswagen Polo TGI:n toimintamatka maa-/biokaasulla on noin 365 ja kokonaistoimintamatka noin 515 kilometriä. Yhdistetty polttoaineen kulutus on maa-/biokaasulla 3,8 kg/100 km ja CO2-päästöt 105 g/km.

Volkswagen Polo TGI:n hinnat julkaistaan helmikuussa 2019.

Volkswagen eco up!

Volkswagen eco up! 50 kW (68 hv) on Volkswagenin pienin maa-/biokaasumoottorilla varustettu malli. Volkswagen eco up! on varustettu 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla. Eco up! tuottaa maksimissaan vääntöä 90 Nm, sen huippunopeus on 165 km/h ja se kiihtyy 0-100 km/h 16,3 sekunnissa.

Volkswagen eco up!:ssa on kaksi korkeapainesäiliötä ja säiliöiden tilavuus on yhteensä 11,0 kg. Polttonestesäiliön tilavuus on noin 10 litraa. Volkswagen eco up!:n toimintamatka maa-/biokaasulla on noin 290 km ja kokonaistoimintamatka noin 440 kilometriä. Yhdistetty polttoaineen kulutus on maa-/biokaasulla 3,8 kg/100 km ja CO2-päästöt 103 g/km.

Volkswagen eco up!:n hinnat alkavat 16 171,41 eurosta (Volkswagen eco up! 1,0 50 kW (68 hv), manuaalivaihteisto).

Volkswagen vauhdittaa kaasun (CNG) liikennekäyttöä

Volkswagen-konserni on suurin maa-/biokaasuautomallien valmistaja. Volkswagen-konserni ja yhteistyökumppanit pyrkivät yhdessä muiden autonvalmistajien kanssa siihen, että esimerkiksi Saksan kaasuautojen määrä kymmenkertaistuu miljoonaan ajoneuvoon vuoteen 2025 mennessä. Tarkoituksena on vauhdittaa Saksan kaasutankkausverkoston laajentamista nykyisestä 900:sta 2000:een asemaan vuoteen 2025 mennessä. EU-direktiivin mukaan kaasutankkausverkoston laajentumista tulee edistää myös muissa Euroopan maissa. Suomessa esimerkiksi kaasun tankkausasemia oli vuoden 2019 alussa noin 42 kappaletta.

”Kemiallisen koostumuksensa ansiosta luonnonkaasun käyttö vähentää jo sinällään fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Jos se tuotetaan kestävällä tavalla, esimerkiksi biometaanina maatalouden jätteistä, well-to-wheel-elinkaaritarkastelu kertoo, että liikkuminen tuottaa tuntuvasti aiempaa vähemmän hiilidioksidia. Käytämme e-kaasu-termiä kuvaamaan synteettisesti tuotettua kaasua, joka on valmistettu vedestä ja hiilidioksidista uusuituvan sähköntuotannon ylijäämäenergialla. E-kaasu on ihanteellinen ratkaisu liikenteen uusiutuvan energian käyttämiseksi ja varastoimiseksi”, kertoo Volkswagenin bensiinimoottoreiden kehityksestä vastaava Wolfgang Demmelbauer-Ebner.

Alhaisten päästöjen avaintekijä on pakokaasujen metaanin optimaalinen muuttaminen. Volkswagen on kehittänyt lambda-jakoprosessin katalysaattorin saamiseksi nopeasti käyttölämpötilaan ja pitämiseksi siellä. Moottorin käydessä lämpimänä kevyellä kuormalla kahteen sylinteriin syötetään rikasta polttoaine-ilmaseosta ja yhteen laihaa seosta. Tärkeä osa on lämmitetty lambda-anturi, joka toimii alle 10 sekunnissa kylmäkäynnistyksen jälkeen, vaikka pakokaasuissa ja pakojärjestelmässä on vielä kondensoitunutta vettä.

Kaasuteknologiaa edistetään muutenkin kuin teknisin ratkaisuin. Volkswagen keskustelee intensiivisesti muiden markkinaosapuolten ja poliittisten toimijoiden kanssa. Yhteistyössä energia-alan toimijoiden, kaasuteollisuuden, muiden OEM-valmistajien ja ministeriöiden kanssa edistetään kaasun tunnettuutta ja houkuttelevuutta polttoaineena.

Volkswagen seuraa kaikkia hiilioksidineutraaliin liikkuvuuteen johtavia polkuja. Nykyisten voimalinjojen järjestelmällisen optimoinnin lisäksi mallistoon lisätään vaihtoehtoisia teknologioita. Sähkökäyttöisten teknologioiden skaalautuminen avaa uusia mahdollisuuksia. Kokonaisuutta tarkastellessa avaintekijä ovat polttoaineen elinkaaren kokonaishiilidioksidipäästöt. Tältä osin kaasulla on e-kaasun ja biokaasun muodossa yhä tärkeämpi rooli. 

Hinnastot:

Volkswagen Golf TGI:n hinnasto ja lisävarustehinnasto:
http://bit.ly/VolkswagenGolfTGIHinnasto
http://bit.ly/VolkswagenGolfTGILisävarustehinnasto

Volkswagen eco up! hinnasto ja lisävarustehinnasto:
http://bit.ly/VolkswagenecoupHinnastot
http://bit.ly/VolkswagenecoupLisävarustehinnasto