Monet lohjalaiset ja kauempanakin asuvat tietävät lohjalaisen autokauppiaan, Keijo Väisäsen. Kun mediassa uutisoitiin Kia:n muuttavan paikallismyyntiorganisaatiotaan ja Väisäsen Kia-myynti päättyi, monet ihmettelivät ääneen. Väisänen ehti myydä Kia-autoja Lohjalla lähes 10 vuotta, itseasiassa vuodet olisivat täyttyneet tänä syksynä, mutta aivan sinne asti ei päästy. Miksi kävi näin, ja miksi tässä kuitenkin on kyse yrittäjän kehitystarinasta.

Monet varmasti tietävät tai ovat aiemmin lukeneet, että Keijosta ei tullut suoraan oman autoliikkeen omistajaa, vaan ennen sitä piti kannukset ansaita autoja myymällä ja ala oppimalla. Kun vihdoin vuonna 2008 nähtiin Lohjan Autopalvelun syntyhetket, saatiin Lohjalle uusi autoliike, joka panosti uusiin autoihin, tarjoten omista tiloistaan myös huoltopalvelut sekä rengashotellin palvelut. Nyt vuonna 2020 Lohjan Autopalvelu edustaa Suzukia ja Isuzua, ja näille autoille on myös huoltopalvelut. Viimeiset vuodet perheyritys Väisäsellä eli Lohjan Autopalvelussa on myös rakennettu paketteja autonostajille, joka on sisältänyt kaikki yhdessä: auton, huollot, katsastukset ja edelleen myynnin.

Vuosi 2020 on ollut Suomessa kaikessa suhteessa erikoinen ja haastava vuosi. Kun viime vuonna Kia ilmoitti, että sen jälleenmyyjien tulee panostaa entistä enemmän merkin näkyvyyteen ja samalla varustautua omistamaan oma autovarasto Hangon satamaan välivarastona, olivat tulevaisuuden torvet soineen ensikerran. Mitä siis tapahtui yritykselle, joka on viimeiset vuodet tehnyt tasaisesti yli kuuden miljoonan euron liikevaihdon autoja myymällä ja niitä huoltamalla?

Uusia tuulia etsimään

Aktiivinen yrittäjä, sellainen kuin Keijo Väisänen perheineen on, ei jäänyt viime vuonna vain odottelemaan, mitä tuleman pitäisi. Väisästen perheen kaikki, vaimo Tanja, poika Riku ja tytär Suvi ovat olleet nyt töissä Lohjan Autopalvelussa, ja viime vuoden Kia vaatimukset saivat perheen miettimään tulevaisuuttaan.

Tien toisella puolella oli vuonna 1996 perustettu luotettava merkkikorjaamo Tynninharjun Autohuolto Oy, jonka yhden omistajan Heikki Mäkisen tunsin. Sain kuulla, että Heikki oli ajatellut siirtyvänsä vähitellen eläkkeelle, ja itseasiassa koko yritys etsi mahdollista uutta omistajaa. Tuossa vaiheessa Tynninharjun Autohuollolla oli viisi omistajaa.

Tutustuimme yrityksen toimintaan rauhassa pidemmän aikaa. Heikki mm. kertoi yhden merkittävän asian olleen Rikun tietotaito ja halu oppia uutta. Heikki ei näet halunnut vain myydä yritystä, vaan myydä yrityksen taholle, joka varmasti jatkaisi hyvin alkanutta yrityspolkua edelleen.

Asiat etenivät omalla painollaan ja ajallaan, ja nyt Riku Väisänen on jo jonkin aikaa toiminut Tynninharjun Autohuolto Oy:n toimitusjohtajana Heikki Mäkisen vielä autellessa Rikua tämän syksyn ajan. Samalla yksi Lohjan Autopalvelun mekaanikoista siirtyi Tynninharjun Autohuoltoon, josta oli yksi asentajista vaihtanut työpaikkaan tämän vuoden aikana.

Tämä yrityskauppa on esimerkkitarina siitä, että vaikeinakin aikoina voidaan tehdä isoja päätöksiä, joilla on positiivisia vaikutuksia. Nämä kaksi yritystä työllistävät yhteensä noin 20 työntekijää, ovat tuloskykyisiä ja katsovat tulevaisuuteen siihen uskoen.

Yrittäjän pitää aina välillä olla valmis ottamaan riskejä. Aina riskit eivät onnistu, mutta joskus syntyy kokonaisuuksia, missä kaikki voittavat, aivan kuten nyt.

Tietenkin toinen reitti olisi ollut ottaa aivan erilainen riski ja jatkaa Kian kanssa. Silloin kuitenkin vaatimuksena olisi ollut mm. 300 neliötä lisää Kialle tilaa, Suzukin heivaaminen pois ja Mitsubishin mukaan tuominen. Rahallisesti oltaisiin puhuttu useamman sadan tuhannen euron investoinnista. Kun samaan aikaan Kian maahantuonti vaatii jälleenmyyjien alkavan pitää omaa välivarastoa satamassa ja ostavan liikkeeseen aika ison määrän esittelyautoja, alkoi yhtälö Kian kanssa tuntua matemaattisesti hankalalta, sanailee Väisänen.

Tässä vaiheessa on hyvä muistaa se, että vuonna 2010 Keijo Väisänen aloittaessa Kia-myyjänä Lohjan Autopalvelun kanssa, Kian paikallismyyntiä oli vain Salossa ja Espoossa. Nyt vuonna 2020 Kia-jälleenmyyjiä on Lohjalla, Vihdissä, Karkkilassa, Raaseporissa ja Karkkilassa – jokainen vähänkään matematiikkaan osaava ja autoalan lainalaisuuksia ymmärtävä näkee, että kaikki palaset eivät aivan loksahda kohdilleen.

Kun vielä tiedossa on, että Suzukilta on tulossa hyviä autoja eri kokoluokkiin saataville, ja Suzukin autoja menee hyvin kaupaksi, ei Kia-jatko ollut edes vaihtoehtona enää jatkoa ajatellen.

Lohjan Autopalvelun tiloissa käy nyt kesän loppumetreillä vilskettä, kun automyynnin tiloja järjestellään uusiksi, samalla luonnollisesti autoja kokoajan myös myyden.

Tynninharjun Autohuolto ja Lohjan Autopalvelu tulevat jatkossa palvelemaan yhdessä entistä suurempaa asiakaskantaa unohtamatta molempien yritysten omat erikoispalvelunsa, mutta myös uusia yhteisiä palveluja luomalla.

Olen myös miettinyt, että kun olemme kovalla työllä ja pitkillä päivillä nostaneet Suzukin ja Kian merkittäväksi merkiksi alueella niin pitäisikö vielä nostaa vanhin ja selvästi suurin Korealainen merkki maailmalla kilpailijaksi alueella. Sangyong Korando.

 Suzukia on Lohjalla selvästi eniten väestöpohjaan mitattuna Suomessa. Euroopan myynnistä vastaava johtaja nimesi Lohjan Suzukilandiaksi!

Kahden hyvän yrityksen yhdistelmä

Näiden kahden paikallisen yrityksen yhteinen sävel tuo jo tänä syksynä alueen autonostajille uusia autoja tarjolle.

Meillä on jo pidempään ollut Lohjan Autopalvelussa ajatuksena tuoda autoja Keski-Euroopasta meille myyntiin. Meillä on agentti, joka on tuttu jo monen vuoden ajalta, ja kun nyt meillä on omasta takaa myös Mercedes-Benz sekä BMW merkkihuollot, olisi luontevaa, että näitä autoja saisi vähän ajettuna tulevaisuudessa meiltä, vihjaisee Keijo Lohjan Autopalvelun tulevaisuudesta.

Yrittäjän tulee kehittää liiketoimintaansa

Mitä sitten Riku on tästä kaikesta mieltä, kerromme aivan lähiaikoina, kun teemme jutun Mäkisen Heikistä ja hänen uudesta ”oppipojastaan” Riku Väisäsestä, joka siis todellakin on jo täydessä työn touhussa vastaamassa Mäkisen entisellä työpisteellä asiakkaiden visaisiin kysymyksiin.