Tehokas kuin urheiluauto, huoleton kuin monikäyttöinen CUV – uusi T-Roc R on malliston uusi tähti. Volkswagen T-Roc R tuottaa 221 kW:n (300 hv) tehon ja kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa. T-Roc R saavuttaa 250 km/h huippunopeuden (rajoitettu).
T-Roc malliston tehokkaimman malliversion 2,0-litrainen TSI-bensiinimoottori ja 4MOTION-neliveto tarjoaa erinomaisen ajomukavuuden. Turbomoottori ja suorasuihkutus generoivat vaikuttavan 400 Nm:n väännön jo alhaisilla kierroksilla. Maksimivääntö on käytössä jo 2 000 kierrosnopeudesta alkaen. Volkswagen T-Roc R hallitsee eri ajotilanteet nopeudesta riippumatta ja tehokas jarrutusjärjestelmä takaa nopean ja turvallisen vauhdin hiljentämisen. Vakiovarusteinen Launch Control -järjestelmä mahdollistaa tarvittaessa maksimaalisen kiihtyvyyden järjestelmää hyödyntäen. Mikäli kuljettaja haluaa, ajonvakautusjärjestelmä ESC on kytkettävissä pois päältä manuaalisesti. T-Roc R on aina varustettu 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla, joka on erityisesti mukautettu R:n suorituskykyä vastaavaksi. T-Roc R:n 4MOTION-nelivetojärjestelmä jakaa voimaa etu- ja taka-akselin välillä vain millisekunneissa, ja takaa pidon aina siellä missä se on tarpeellinen. Pito on näin aina paras mahdollinen myös märällä tienpinnalla ja lumisissa olosuhteissa.
Ulkopuoli, sisustus ja varustelu
Suorituskykyisten Volkswagen R -mallien tunnusmerkkejä ovat urheilulliset R-optiikka puskurit, etuosan mustat ilmanottoaukot ja R-logo mustassa jäähdyttimen säleikössä. Led-ajovalot takaavat hyvän näkyvyyden myös pimeällä. Erityisesti T-Roc R:ää varten suunnitellut päiväajovalot on integroitu etupuskuriin ja näin auto on heti tunnistettavissa malliston huippuversioksi. Auton takaosan led-takavalot on sävytetty tummanpunaiseksi – R-malleille tyypilliseen tapaan. Auton takaosan kaksi pakoputken päätä kummallakin puolella ovat kromipäällysteiset. Lisävarusteinen, Akrapovicin valmistama ”R-Performance titaanipakoputkisto” tarjoaa erityisen urheilullisen äänimaailman ja yksilöllisen pakoputkien muotoilun. Lisäksi se on painoltaan noin 7 kiloa normaalia pakoputkistoa kevyempi.
Nahkaisessa monitoimiohjauspyörässä on tasainen alaosa, näyttävä Crystal Grey –tikkaus ja R-logo. Volkswagen T-Roc R:n vakiovarusteinen progressiivinen ohjaus muuttuvalla ohjauksen välityssuhteella tarjoaa optimoitua ohjaustuntumaa, joka on entistä välittömämpää ja kontrolloidumpaa antaen täydellisen tuntuman tiehen. T-Roc R tarjoaa ajomukavuutta niin mutkateille kuin jokapäiväiseen ajoon kaupungissa. Monitoimiohjauspyörän takana sijaitsee kaksi vaihteenvalitsinta, joilla kuljettaja voi vaihtaa vaihteita manuaalisesti.
Volkswagen T-Roc R:n vakiovarusteisiin kuuluvat myös 8-tuuman infotainment-järjestelmän kosketusvärinäyttö ja 10,25”digitaalinen mittaristo Active Info Display. Keskikonsolista löytyy myös oma paikka älypuhelimelle ja USB-liitännät. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiovarusteena, samoin Car-Net Security ja Service -palvelut. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös R-urheiluistuimet Race-kangasverhoilulla, täysautomaattinen ilmastointi Climatronic, avaimeton käynnistys ja lukitus, sähkökäyttöinen takaluukku, hopeanväriset kattokaiteet ja 18” Spielberg –kevytmetallivanteet. Lisävarusteena saatavilla on mm. vetokoukku, mukautuva alustansäätö DCC ja äänentoistojärjestelmä Beats sekä 19” Pretoria -kevytmetallivanteet.
Kuten kaikki T-Roc mallit myös T-Roc R on varustettu viimeisimmän sukupolven kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Vakiovarusteena ovat mm. ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustin Lane Assist ja sähkötoiminen seisontajarru ja Auto Hold -paikallaanpitoavustin.
Uudet Volkswagen T-Roc R:t saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2019.