Autonrenkaat
Renkaat ovat merkittävin ajo-ominaisuuksiin liittyvä turvallisuustekijä henkilö- ja pakettiautojen kolareissa. Onnettomuustutkinnassa havaitut rengasriskit liittyvät yli 90-prosenttisesti
- huonokuntoisiin renkaisiin
- sopimattomiin renkaisiin
- vääriin rengaspaineisiin.
Valitse renkaat oikein
Auton rekisteritiedoista löydät autoosi oikean rengaskoon. Suositeltuja ja hyväksyttyjä rengaskokoja voi olla yksi tai useampia.
Renkaita valitessa myös renkaiden aiheuttama melu ja vaikutus polttoaineen kulutukseen on hyvä tarkistaa ja minimoida.
Vältä käyttämästä autossasi samanaikaisesti erimerkkisiä ja -tyyppisiä renkaita. Jos esimerkiksi käytät talviajossa nastarenkaita, kaikkien renkaiden tulee olla nastoitettuja.
Suomessa nastarenkaita saa käyttää pääsääntöisesti 1.11.–31.3. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, mikäli keliolosuhteet sitä edellyttävät.
Tarkista renkaat säännöllisesti
Renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla lain mukaan kesärenkailla vähintään 1,6 mm ja talvirenkailla vähintään 3 mm.
Kesärenkaiden urasyvyyden turvasuositus vetisellä kelillä ajettaessa on kuitenkin vähintään 4 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisellä kelillä ajettaessa on 5-6 mm.
Muista tarkistaa myös rengaspaineet säännöllisesti, suosituksen mukaan vähintään kerran kuukaudessa. Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät autosi ohjekirjasta. Älä unohda vararengasta. Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin ja polttoaineenkulutukseen sekä lyhentävät renkaiden käyttöikää.
Kesärenkaat
Lain mukaan kesärenkaat saa vaihtaa alle 1.3. alkaen, mutta niiden vaihdossa ei kannata hoppuilla. Kesärenkaisiin kannattaa siirtyä vasta, kun sääolosuhteet ovat keväiset vuorokaudenajasta riippumatta.
Syksyllä kesärenkaat tulee vaihtaa talvirenkaisiin viimeistään 1.12.
Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm. Mutta vaikeissa olosuhteissa esim. vesiliirron välttämiseksi kesärenkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4–5 mm.
On syytä muistaa, että kitkarenkaiden pito märällä tai kuivalla asvaltilla on huomattavasti kesärenkaita huonompi. Vanhoja kitkarenkaita ei myöskään tulisi siirtää kesärenkaiksi.
Talvirenkaat
Talvirenkaat on vaihdettava alle viimeistään 1.12. ja niitä on käytettävä helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen.
Lain mukaan nastarenkaita saa käyttää aina sään ja kelin niin vaatiessa. Lainsäädännössä nastarenkaiden käyttöaika on määritelty myös pääsiäisen mukaan, ja nastarenkaita saa käyttää vähintään pääsiäismaanantaita seuraavaan maanantaihin. Pääsiäisen perusteella määritelty vaihtopäivä vaihtelee siis vuosittain.
Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi. Niiden pito-ominaisuudet ovat parhaimmillaan lumisella tiellä. Jäisellä tiellä nastarenkaiden pitävyys on parempi, mutta niiden teitä kuluttava vaikutus on kitkarenkaita suurempi.
Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella tai lumisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa talvirenkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 5–6 mm.
Talvirenkaita on käytettävä henkilö- ja pakettiautoissa. Myös ulkomailla rekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen on käytettävä Suomessa talvirenkaita.
Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M+S tai MS tai M & S.

Talvirenkaiden vaihto on käsillä, mikäli keli sitä vaatii
Talvirenkaiden vaihtoaika alkaa olla käsillä. Ajoneuvon kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on talviolosuhteissa talvirenkaat. Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen Sää viilenee ja ensimmäisiä liukkaita ja lumisateita on odotettavissa. Liikenneturva muistuttaa ennakoimaan ja seuraamaan säätiedotteita, ettei talvi pääse yllättämään. Ajoneuvon kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on talviolosuhteissa talvirenkaat. Talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää…

Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron
Syksyn sadekelien saapuessa kannattaa kerrata, miten vesiliirtoon joutumista voi estää ja miten tulee toimia, jos kaikesta huolimatta vesiliirto yllättää. Nyt on myös oikea aika tarkastaa renkaat: riittääkö urasyvyys vielä syksyn ajoihin, vai onko aika hankkia uudet kesärenkaat? Märillä teillä ja erityisesti kovalla sateella vesiliirtoon joutuminen on liikenteessä merkittävä riski. Kun renkaan pintakuvio ei enää kykene…

Älyrenkaat yleistyvät jo lähivuosina – näin kuluttaja hyötyy sensoriteknologiasta
Itsestään ajavat autot asettavat vaatimuksia myös renkaille. Muun muassa renkaisiin kytkettävät sensorit ovat tärkeässä roolissa, kun ajo-olosuhteita havainnoi ihmisen sijaan kone. Nokian Renkaiden asiantuntija uskoo älyrenkaiden yleistyvän viimeistään viiden vuoden kuluttua. Liikenteen automatisaatio etenee, mikä lisää vaatimuksia myös autonrenkaille. Kun auto ei ole ihmisen ohjauksessa, sen täytyy pystyä itsenäisesti havainnoimaan ajo-olosuhteita esimerkiksi renkaisiin asennettujen sensoreiden…

Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä
Renkaat ovat tärkeä auton turvallisuuteen vaikuttava varuste, sillä ne ovat ajoneuvon ainoa kosketuskohta tienpintaan. Uusia renkaita ostaessa halvemmat renkaat voivat tuntua lompakon kannalta hyvältä vaihtoehdolta, mutta pidemmällä aikavälillä laaturenkaat ovat usein edullisemmat käytössä ja ennen kaikkea turvallisemmat. Märillä teillä ja erityisesti sadekelillä kesärenkaan pito vaikuttaa merkittävästi ajoturvallisuuteen, sillä renkaiden ominaisuuksista ja kunnosta riippuvat jarrutusmatkan pituus…

Fordin ‘No Touch’ -huoltopalvelu ja tarkka hygienia auttavat säilyttämään huoltovarmuuden
Vaikka monet ihmiset jäävät koteihinsa koronaviruskriisin vuoksi, on henkilö- tai pakettiauton käyttö edelleen välttämätöntä joillekin henkilöille, yrityksille ja organisaatioille. Myös Suomessa on otettu käyttöön Fordin “No Touch” -toimenpiteet, joiden ansiosta asiakkaat voivat luottaa siihen, että he saavat autonsa turvallisesti käyttöönsä huollon jälkeen. Uusilla erityistoimenpiteillä taataan autojen puhdistaminen huolellisesti ennen niiden luovuttamista asiakkaille huollon tai korjauksen jälkeen….

Vianor kiinnittää erityishuomiota riskiryhmien turvallisuuteen: ”Renkaanvaihto onnistuu kokonaan ilman kontaktia”
Monet yritykset ottavat nyt käyttöön uusia tapoja palvella asiakkaita niin, että sekä asiakkaiden että henkilöstön turvallisuudesta pidetään huolta. Autonhuolto- ja rengaspalveluita tarjoavassa Vianor-ketjussa erityisesti riskiryhmien turvallisuudesta huolehditaan mahdollistamalla renkaanvaihdossa käynti niin, että asiakkaiden ei tarvitse olla suorassa kontaktissa myyjään, asentajaan tai muihin asiakkaisiin. Kontaktitonta palvelua voi pyytää jo ajanvarausta tehdessä. – Kesärenkaiden vaihtoaika on käsillä,…

Hyvän ja huonon kesärenkaan ero
Oletko koskaan joutunut ajamaan oikeasti huonolla kesärenkaalla? Tai voi olla, että oletkin, mutta et ole vain sattunut ajamaan ns. slick-renkailla sateella, sillä voin kertoa omasta kokemuksesta, että silloin renkaalla ei ole minkäänlaista pitoa tiehen, eli renkaassa oleville urille ja muodoilla on oma tarkoituksensa, Ja jos olet joskus sitä miettinyt, niin renkaassa olevat urat kesärenkaassa ”heittävät”…

Tarkista kesärenkaiden kunto vaihdon yhteydessä
Jos kahden euron kolikon uloin osa uppoaa uraan kokonaisuudessaan, ovat kesärenkaat urasyvyydeltään vielä turvallisessa kunnossa. Kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva Kevääseen kuuluva renkaanvaihdon sesonkiaika on jälleen käsillä. Liikenneturva muistuttaa, että vaihdon yhteydessä on tarkistettava renkaiden kunto ja vaihdettava huonokuntoiset suosiolla uusiin. Kuluva kevät on viimeinen ennen siirtymistä uuteen tieliikennelakiin, joka tuo muutoksia myös rengasasioihin. Viimeistä kevättä voimassa…

Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa
Jatkuva tuotekehitys ja uudet innovaatiot tekevät talvirenkaista yhä turvallisempia. Silti on tärkeää valita rengas ajo-olosuhteiden mukaan: välikelin renkaat eivät sovi Suomen jäisille teille, koska ne on kehitetty erityisesti Keski-Euroopan talviin sopiviksi. Nokian Renkaiden konseptirengas voisi olla ratkaisu, jonka ansiosta yksi rengas toimisi aidosti kaikissa olosuhteissa. Jos lämpötila on nollan tuntumassa tai kylmempi, autoilijan pitää aina…

Leuto talvi on kuluttanut renkaita tavallista enemmän – lue vinkit turvalliseen talviloman ajomatkaan
Koulujen talvilomien alku ja niin sanotut vaihtolauantait näkyvät kasvavina liikennemäärinä. Talviset ajo-olosuhteet, täyteen lastatut autot ja tavallista vilkkaampi liikenne tuovat omat haasteensa talvilomareissuihin. Leudon alkutalven sulat tiet ovat kuluttaneet talvirenkaita normaalia enemmän, joten renkaiden kunto kannattaa tarkastaa ennen tien päälle lähtemistä. Pohjoisen lumiset ja jäiset tiet voivat tuottaa yllätyksiä erityisesti autoilijoille, jotka ovat tänä talvena…

Rengasratsioissa harvoille huomautettavaa – Syksyn ensiliukkailla tarvitaan talvirenkaita
Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa henkilö- ja pakettiautojen renkaissa todettiin entistä vähemmän puutteita. Autonrengasliiton mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli vain kuutisen prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita vajaalla 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli hieman yli 4 prosenttia autoilijoista. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat kampanjoineet yhdessä paremman rengasturvallisuuden puolesta säännöllisesti syksystä 1997 lähtien. Kaikkiaan vuosien varrella on tarkastettu tien…

Puntaroi renkaanvaihdon ajankohta ja ratsaa kesärenkaasi
Sää muuttuu tasaisen varmasti keväisemmäksi, mutta kesärenkaiden vaihdon ajankohta kannattaa harkita tarkkaan ajokelin ja oman ajoympäristön mukaan. Liikenneturva muistuttaa, että renkaiden kunto on syytä tarkistaa vaihto-operaation yhteydessä. Tuoreen kyselyn mukaan 58 prosenttia suomalaisista seuraa renkaidensa kuntoa sekä niiden vaihtamisen yhteydessä että muutenkin. Nykylain* mukaan nastallisia talvirenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin – tänä vuonna…

Tarkista renkaasi ennen säilöön jättämistä
Rengashotelli on hyvä tapa säilyttää renkaita ja hoitaa kausivaihdot vaivattomasti. Kuluttajan on syytä kuitenkin tietää, missä kunnossa renkaat on säilöön jättänyt välttyäkseen turhalta rahanmenolta. Rengashotellien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Ihmiset arvostavat kausivaihtojen vaivattomuutta sekä sitä, että renkaat eivät ole omassa varastossa viemässä tilaa. Monissa taloyhtiöissä renkaiden säilyttäminen varastossa on vieläpä yksiselitteisesti kiellettyä. Muutama toimenpide…

Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta
Älytekniikkaa lisätään autoihin kiihtyvällä tahdilla. Ihmistä ketterämpi tekoäly tekee tuloaan myös renkaisiin. Kuluttajia kiinnostaa erityisesti rengas, joka mukautuisi eri keliolosuhteisiin sensoriteknologian avulla. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista toivoo tulevaisuudessa automaattisesti säähän reagoivaa kumipyörylää. Esineiden internet (Internet of Things) on tulossa vauhdilla useimpiin kuluttajatuotteisiin. Se tarkoittaa, että esineisiin liitetään antureita, jotka mittaavat,…

ContiFlexStud™ ‒ vallankumouksellinen nastateknologia
Continental mullistaa nastarengasteknologian. Vuosien suunnittelun, tuotekehityksen ja testaamisen jälkeen tarjolla on täysin uusi innovaatio: ContiFlexStud™ -kuminasta. Se takaa entistä paremman pidon, enemmän ajomukavuutta, vähemmän tien kulumista, rengasmelua ja nastojen irtoamista. Ainutlaatuinen kuminasta muuttaa käsityksen talviajosta. Uusi teknologia on jo saatavilla Continentalin IceContactTM 2 -renkaisiin, ensimmäisenä koossa 235/45 R18. 7 % parempi jääpito ContiFlexStud™ -nastan runko…

Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä
Suomalainen laaturengas rullaa eteenpäin vakaasti ja varmasti kaikissa olosuhteissa, myös kuskille kaikkein hankalimmissa ääritilanteissa. Tämä käy ilmi tuoreista talvirengasvertailuista, joissa uudet Nokian Hakkapeliitat saavat kiitosta erityisesti tasapainoisuudestaan. Ajaminen on varmaa ja renkaiden käyttäytyminen ennakoitavaa niin jäällä, lumella kuin märällä ja kuivalla asvaltilla. Talvirenkaita on markkinoilla yhä kirjavampi joukko, joten autolehtien rengastestit antavat kuluttajalle mahdollisuuksia vertailla…

Kysely: Suurin osa aikoo vaihtaa talvirenkaat vielä lokakuussa
Yli puolet suomalaisista aikoo tänä vuonna vaihtaa talvirenkaat alle vielä lokakuun aikana, käy ilmi Ifin talvirengaskyselystä. Toiseksi suosituin ajankohta renkaiden vaihdolle on marraskuu. Kalenterin sijaan kannattaakin katsoa sääennusteita, kun suunnittelee talvirenkaiden vaihtoa. Huolimatta tähän asti poikkeuksellisen lämpimästä syksystä yli puolet suomalaisista autoilijoista suunnittelee vaihtavansa talvirenkaat vielä ennen marraskuun alkua. Marraskuun puoleen väliin tai sitä pidemmälle…

Tarkkana renkaanvaihdossa
(kuvituskuva) Talvirenkaiden vaihtosesonki alkaa olla Etelä-Suomessa kohta kuumimmillaan. Kuluttajalta vaaditaan tarkkuutta huolimatta siitä, vaihtaako renkaat itse tai vaihdattaako ne rengasliikkeessä. Vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, tulisi renkaiden paikkaa kierrättää säännöllisesti, pyörimissuuntaa muuttamatta. Eturenkaat olisi hyvä vaihtaa taakse ja takarenkaat eteen noin 8000 km:n välein. Näin eri renkaiden kulumiserot saadaan…

Renkaat kelin mukaan – joka viides suomalainen valitsisi nyt kitkat
Sää kylmenee kohti marraskuuta mentäessä, ja talvirenkaiden vaihto on pian ajankohtaista eri puolilla Suomea. Liikenneturvan kyselyn mukaan joka viides suomalainen valitsisi autoonsa kitkarenkaat, mutta luottamus nastarenkaisiin on huomattavasti vahvempaa. Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle kelin ja oman ajoympäristön mukaan. Renkaanvaihdon ajankohdassa on otettava huomioon sekä keli että oma ajoympäristö. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva Liikenneturvan kyselyssä* peräti 81…

Ennakoi syksyn vesikelit ja varaudu liukkaisiin
Hyväkuntoiset renkaat ovat avainasemassa vesiliirron välttämiseksi. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva Syksyn sateet ja vääjäämättömät yöpakkaset tuovat omat haasteensa tien päälle. Liikenneturva muistuttaa, että oikealla nopeudella ja muulla ennakoinnilla voi varautua haastaviksi muuttuviin olosuhteisiin. Valppaana on oltava myös vesiliirron varalta. Tiet voivat muuttua liukkaiksi, kun lämpötila käy yön aikana nollassa tai lähellä sitä. Pelkkä ilman jäähtyminenkin voi…