Mercedes-Benzin uudistunut B-sarja täydentää valtavan suosion saanutta kompaktikokoluokan mallistoa urheilullisella, ylellisellä ja entistä urheilullisemmalla Sports Tourer –vaihtoehdolla.
”B-sarja on kätevämpi ja monikäyttöisempi kuin koskaan ja täydentää uudistuneen kompaktimallistomme,” Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger luonnehtii. ”MBUX-käyttöliittymä tarjoaa B-sarjan ostajalle asiakaskokemuksen, jota muilla valmistajilla ei ole tarjota.”
Mitat ja tilat: Käytettävyys hiottu huipputasolle kompaktiluokassa
Uudistuneen B-sarjan Sports Tourerin tärkeimmät mitat verrattuna edeltävään malliin ovat:
Mitta millimetreinä | Uusi B-sarja | Edellinen B-sarja | Ero mm |
Kokonaispituus | 4419 | 4393 | + 26 |
Leveys (ilman peilejä) | 1796 | 1786 | + 10 |
Akseliväli | 2729 | 2699 | + 30 |
Tavaratilan lattian pituus | 814 | 744 | + 70 |
B-sarjan suunnittelun lähtökohtana oli tehdä pesäeroa tavanomaisiin tila-automalleihin. Tavoitteeseen päästiin auton pitkällä akselivälillä, lyhyillä etu- ja takaylityksillä, loivasti kallistuvalla kattolinjalla sekä hyödyntämällä 16-19-tuuman rengaskokoa auton dynaamisten mittasuhteiden korostamiseksi. Linjakkaan muotoilun ansiosta B-sarjan ilmanvastuskerroin alkaa Cd-arvosta 0.24, kun luku edeltäneessä mallissa oli 0.25. Uuden muotoilun avulla tuuliääniä on vaimennettu onnistuneesti.
B-sarjassa kuljettaja istuu 90 milliä korkeammalla kuin A-sarjan autoissa. Etuna on myös hyvin esteetön näkymä joka suuntaan. Istuimen ylelliset säätövarat mahdollistavat enemmän päätilaa sitä tarvitseville. Istumaleveys on edessä 1456 milliä (+ 33 mm). Lisävarusteena autoon ovat saatavissa ilmastoidut monitoimi-istuimet hierontatoiminnolla – ominaisuus, joka aikaisemmin on löytynyt vain korkeamman hintaluokan malleista. Istuimiin ovat saatavissa myös monipuoliset Energizing-toiminnot, jotka parantavat edelleen lihasten ja selän hyvinvointia.
B-sarjan matkustamossa huomion keskipisteenä on kojelaudan monitoiminäyttö, josta on tarjolla kolme eri kokoversiota:
- 2 x 7 tuuman (17,78 cm) näyttöratkaisu
- 7- ja 10,25-tuumaiset (26 cm) näytöt
- 2 x 10,25 tuuman laajakuvanäyttö
Kiiltävän musta keskikonsoli touchpad-ohjaimineen noudattelee E-sarjan esikuvia. Tarjolla on myös 64-sävyinen tunnelmavalaistus.
Takaistuimen selkänojan normaali jakosuhde on 40:20:40. Vuoden 2019 puolivälistä alkaen saatavana on takaistuinratkaisu, jossa istuin liikkuu eteen ja taakse 14 senttimetriä ja selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon. Ratkaisun ansiosta tavaratilan koko vaihtelee 455–705 litraan. Kun takaistuin kaadetaan kokonaan, syntyy tasaista tavaratilaa enimmillään 1540 litraa. Ensi vuoden puolivälissä tarjolle saadaan myös etumatkustajan alas asti taittuva selkänojaratkaisu, joka helpottaa pitkien esineiden kuljettamista entisestään. B-sarjaan on saatavana lisävarusteena myös Easy-Pack-takaluukku, joka toimii avausnapista painamalla tai heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.
Varusteet: MBUX-käyttöliittymä tuo tekoälyn ja kosketusnäytön kuljettajan tueksi
B-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin uusinta avustinteknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluu esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience). Tekoälyyn perustuva järjestelmä kykenee oppimaan ja reagoimaan kuljettajan toiveisiin Hey Mercedes -äänikomennon herättämänä.
B-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-vakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Vakiovarusteena on aktiivinen jarrutusavustin, joka reagoi myös tietä ylittäviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Lisävarusteina on saatavana ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä.
Voimalinjat uudistuvat: tehokas 2-litrainen dieselmoottori ja 8G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto
Debyyttinsä Mercedes-Benzin mallistoissa tekee poikittain asennettu versio 2-litraisesta OM 654 -dieselmoottorista (110/140 kW). Sen tehokas pakokaasujen käsittely perustuu SCR-katalysaattoriin ja moninkertaiseen pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Toinen dieselvaihtoehto on A-sarjasta tuttu 1,5-litrainen OM 608 -moottori. Bensiinivaihtoehdot ovat 1,3-litraiset M 282 -moottorit (100/120 kW).
OM 654q -dieselmoottori on noin 16 prosenttia kevyempi ja 10 kW tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Uutta A-sarjassa on myös teräsmäntien edistyksellinen yhdistäminen täysalumiinisen sylinteriryhmän kanssa, jonka sylintereiden liukupinnoissa on AMG-moottoreista tuttu Nanoslide®-pinnoite. Sylinteripituus on nyt 90 milliä entisen 94 millin sijaan. Ratkaisulla moottorista on saatu entistä kompaktimpi ja pakokaasun jälleenkäsittelykomponentit on voitu kiinnittää suoraan moottoriin. OM 654 -moottoriperhe täyttää jo nyt Stage 2 RDE -kulutusnormin (Real Driving Emissions), joka tulee voimaan vuonna 2020.
B-sarjan aloitusmoottorit ovat:
- B 180 (100 kW/136 hv, 200 Nm) 7G-DCT-vaihteistolla: kulutus 5,4-5,6 l/100 km, CO2-päästöt 124-128 g/km
- B 200 (120 kW/163 hv, 250 Nm 7G-DCT-vaihteistolla: kulutus 5,4-5,6 l/100 km, CO2-päästöt 124-129 g/km
- B 180 d (85 kW/116 hv, 260 Nm 7G-DCT-vaihteistolla: kulutus 4,1-4,4 l/100 km, CO2-päästöt 109-115 g/km
- B 200 d (110 kW/150 hv, 320 Nm 8G-DCT-vaihteistolla: kulutus 4,2-5,4 l/100 km, CO2-päästöt 112-119 g/km
- B 220 d (140 kW/190 hv, 400 Nm 8G-DCT-vaihteistolla: kulutus 4,4-4,5 l/100 km, CO2-päästöt 116-119 g/km
B-sarjan alustaratkaisuksi voi valita vakiovarusteisen madalletun mukavuuspainotteisen jousituksen tai aktiivisen mukautuvan iskunvaimennuksen. Sähköisesti ohjattu aktiivinen iskunvaimennus seuraa jatkuvasti ajotilannetta ja sopeuttaa jokaisen pyörän vaimennuksen erikseen alustan mukaiseksi.
Kaikissa B-sarjan versioissa etupyörien tuenta perustuu McPherson-rakenteeseen alumiinisilla kolmiotukivarsilla ja alumiinisilla pyörännavoilla. Jousituksen rakenteessa jousitettu massa on pyritty pitämään mahdollisimman alhaisena. Taka-akselia kannattaa apurunko, joka on kytketty korirakenteesta irti kumityynyjen avulla – näin värinät ja äänet välittyvät mahdollisimman vähäisessä määrin alustasta koriin. Alumiinin osuus alustan komponenttien materiaalina on kaiken kaikkiaan yksi tämän autoluokan suurimpia. Pienempimoottorisessa malleissa on yhdystukitaka-akseli.