Ford julkistaa merkittäviä sähköistämistä, hyötyajoneuvoja ja SUV-malleja koskevia uutisia osana yhtiön visiota liikkumisen uudesta aikakaudesta Go Further –tapahtumassaan Amsterdamissa 2.4.

Steven Armstrong, Group Vice President and President, Europe, Middle East and Africa ja tuleva Chairman, Ford of Europe julkistaa uutisia ja uusia malleja sekä monipuolisia sähköisiä voimansiirtoratkaisuja Ford-asiakkaille yhdessä Ford of Europen johdon kanssa, mukaan lukien Stuart Rowley, tuleva President, Ford of Europe.

Tämä älykkääseen maailmaan suunniteltujen älykkäiden autojen uusi sukupolvi antaa oman panoksensa puhtaampaan ja hiljaisempaan tulevaisuuteen tuoden sähköistettyihin ajoneuvoihin Fordin arvot, joita ovat luottamus, edullisuus ja hauska ajettavuus.

Ford ilmoitti tänään, että uudet 48-voltin kevythydbriditekniikalla varustetut Fiesta ja Focus EcoBoost Hybrid –mallit esitellään ensi vuonna. Tämän myötä Ford tarjoaa yhden kattavimmista ja houkuttelevimmista mallistoista ja tuo sähköistämisen edut yhä laajemmalle asiakasryhmälle.

“Uudet Fiesta ja Focus EcoBoost Hybrid –mallimme ovat esimerkki Fordin sitoutumisesta uusien, ympäristön kannalta kestävämpien, teknologialtaan hienostuneiden ja asiakkaille arvoa tuottavien ajoneuvojen kehittämiseen. Julkistamme monia muita esimerkkejä Amsterdamissa ensi viikosta alkaen”, Armstrong kertoi. ”Olemme tehneet kaikkemme kehittääksemme hybridivoimansiirron kahteen suosituimpaan autoomme pysyen uskollisena Fordin hauskoille ajo-ominaisuuksille ilman, että asiakkaamme joutuvat maksamaan liikaa.”

Sähköistetty Fiesta ja Focus

Fiesta EcoBoost Hybrid and Focus EcoBoost Hybrid –mallien hienostunut kevythybriditekniikka on polttoainetaloudellisempi ja korostaa Fordin hauskoja ajo-ominaisuuksia tehokkaamman ja reagoivamman suorituskyvyn ansiosta.

Hihnakäyttöinen käynnistysgeneraattori (BISG) korvaa vakiolaturin ja mahdollistaa yleensä jarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä menetettävän energian talteenoton ja varastoinnin. Tätä energiaa käytetään 48-volttisen ilmajäähdytteisen litium-ioniakuston lataamiseen.

BISG toimii myös moottorina integroituen saumattomasti matalakitkaiseen kolmisylinteriseen 1.0-litraiseen EcoBoost-polttomoottoriin* ja käyttää varastoitua energiaa tuottaakseen vääntöapua normaalissa ajossa ja kiihdytyksessä sekä ajoneuvon sähkölaitteiden toiminnassa.

Elektroninen vääntöapu auttaa tuottamaan iskevämmän ja reagoivamman suorituskyvyn erityisesti moottorin matalammilla nopeuksilla, minkä ansiosta ajokokemus on entistä joustavampi ja yhtenäisempi. BISG:in ansiosta Fordin insinöörit ovat myös voineet kasvattaa 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin tehoa isomman turbolaturin avulla turboviivettä lieventämällä.

“1.0-litrainen EcoBoost-moottorimme on jo todistanut, että polttoainetaloudellisuus ja suorituskyky voivat kulkea käsi kädessä. EcoBoost-hybriditeknologia vie sen seuraavalle tasolle,” sanoi Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. “Uskomme asiakkaidemme rakastavan EcoBoost-hybridivoimansiirron pehmeää ja nopeaa voimantuottoa yhtä paljon kuin he nauttivat harvemmista käynneistä polttoainepumpuilla.”

Fiesta ja Focus EcoBoost Hybridien lisäksi uusi Mondeo Hybrid Wagon julkistettiin aikaisemmin tänä vuonna. Mondeo Hybridissä on täyshybriditekniikka, joka tuottaa hienostuneen bensiini-sähkömoottorin ajokokemuksen ja houkuttelevan vaihtoehdon dieselvoimansiirrolle. Mondeo Hybrid Wagon on ainoa farmarimallinen täyshybridiauto isojen perheautojen luokassa.

Ford esittelee myös ratkaisuja kevythybridivoimansiirtoon parantaakseen myöhemmin kuluvan vuoden aikana myyntiin tulevien 2-tonnisen Transitin ja Transit Customin sekä kahdeksan- ja yhdeksänpaikkaisen Tourneo Customin polttoainetaloudellisuutta.

Aiemmin tämän vuoden aikana Ford on ilmoittanut, että jokaiseen yhtiön malliin alkaen täysin uudesta Focuksesta tulee tarjolle yksi tai useampia sähköistettyjä vaihtoehtoja. Näihin kuuluvat sekä uudet mallit että nykymallien uudet versiot. Fiestasta Transitiin tulee tarjolle joko kevythybridi, täyshybridi, pistokehybridi tai täyssähkömalli.

“Go Further”-tapahtuma alkaa 2.4. klo 17.15 Suomen aikaa ja on nähtävissä suoratoistona tai tallennettuna osoitteessa www.gofurtherlive.com. Uutiset, kuvat, videot ja lehdistöpaketit ovat saatavilla osoitteessagofurther.fordpresskits.com.

# # #

Fiesta EcoBoost Hybrid arvioidut CO2 –päästöt alkaen112 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 4,9 l/100 km106ocus EcoBoost Hybrid arvioidut CO2 –päästöt alkaen106 g/km, polttoaineen kulutus alkaen 4,7 l/100 km

Mondeo Hybrid Wagon CO2-päästöt alkaen 101 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 4.4 l/100 km

Transit EcoBlue Hybrid arvioidut CO2-päästöt alkaen 139 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 6,7 l/100 km

Transit Custom EcoBlue Hybrid arvioidut CO2-päästöt alkaen 139 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 6.7 l/100 km

Tourneo Custom EcoBlue Hybrid arvioidut CO2-päästöt alkaen 137 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 7.0 l/100 km

*Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.