Ford ilmoitti tänään, että ultratehokkaan Ford GT –superauton tuotantoa jatketaan noin kahdella vuodella, jotta yhtiö pystyy vastaamaan valtavaan asiakaskysyntään.

Ford toimittaa nyt noin 1 350 Ford GT –autoa asiakkaille maailmanlaajuisesti, ja avaa 8.11. uuden hakemuskauden kuukauden ajaksi niille asiakkaille, jotka haluavat kuulua valikoitujen Ford GT –omistajien ryhmään.

Mahdolliset omistajat voivat jättää hakemuksensa netissä osoitteessa FordGT.com, ja valitut hakijat jatkavat myöhemmin yksilöllistä ostoprosessia Ford GT Concierge –palvelun kanssa.

“Kiinnostus Ford GT –mallia kohtaan on ollut ennenkokematonta, sillä kysyntä on ylittänyt tarjonnan yli kuusinkertaisesti,” sanoo Hermann Salenbauch, director, Ford Performance. “Jatkamalla Ford GT –tuotantoa rajoitetun ajan, pystymme säilyttämään erittäin haluttavan superauton eksklusiivisuuden, mutta kuitenkin tarjoamaan omistamisen elämyksen useammalle asiakkaalle niiden Euroopassa olevien 80 Ford GT –omistajan lisäksi, jotka ovat jo mittatilaustyönä valmistetun autonsa saaneet.”

Ford ilmoitti aikaisemmin valmistavansa rajoitetun 1.000 kappaleen erän GT –autoja neljän vuoden aikana. Ford GT:n tuotanto alkoi joulukuussa 2016. Autossa on kaksoisturboahdettu 3,5-litrainen EcoBoost V6-moottori, hiilikuitukori, aktiivinen aerodynamiikka ja 357 km/h huippunopeus.

Yhtiö julkisti äskettäin myös uuden Ford GT Heritage Edition –mallin, joka juhlistaa vuosina 1968 ja 1969 Le Mansin voittaneen Ford GT40:n 50-vuotista historiaa. Saatavilla on rajoitettu erä autoja legendaarisen voittoauton Gulf Oil –väreissä.

Valitut eurooppalaiset hakijat saavat Ford GT:n vuosien 2020-2022 aikana valmistetuista autoista.

Ford GT:n kulutus on 14.9 l/100 km ja CO2 –päästöt 349.6 g/km

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.