Joskus saa kuulla autoihmisiltä sanan premium-auto, ja silloin puheessa sivutaan usein saksalaisiin automerkkeihin kuten Mercedes-Benz, BMW tai brittien Aston Martin, Range Rover, mutta harvemmin sanaa on liitetty japanilaisiin autoihin. Toyota uudisti käytännössä koko mallistonsa ja uuden malliston mukana myös jo aiemmin lähellä tätä premium luokkaa liikkunut Toyota Camry sai entisestään lisää ominaisuuksia ja hienouksia, uuteen Camryyn on nykyään saatavilla mm. hud view, eli kuskin eteen tuulilasiin saadaan näkyville mm. ajettava nopeus.
Uutta tekniikkaa ja uusi pohjarakenne
Uuden Toyota Camry hybridin menosta maantiellä vastaa kohtuullisen tehokas 2,5 litrainen moottori, jota ohjaava automaattivaihteisto on kuskin toimesta asetettavissa säästö, normi tai sporttiasentoon kuskin omasta halusta riippuen. Auton hybridi on itselatautuva ja auto ajattaa itseään kaupunkiajossa pääosin sähköllä, mikä tarkoittaa yhdistelmäajossa matalaa polttoainekulutusta mutta tarvittaessa voimaa ja nopeuttaa ohitus- ja väistötilanteeseen.
Camrystä löytyy kameroita ja tutkia, jotka tarkkailevat auton ympäristöä ja liikennemerkkejä sekä mahdollisia törmäyksen uhkia. Autosta löytyvät myös kuolleen kulman rajoitin jarruavustimella, sekä peruutuskamera. Myös kaistanvaihtovaroitin ja jalankulkijantunnistus löytyvät autosta yhtä lailla kuin mukautuva nopeussäädin.
Auto on helppo ajaa niin kaupungissa, hiekkatiellä, moottoritiellä ja mutkaisilla pikkuteillä. Kuskin penkin monipuoliset sähköiset asetuksen auttavat kuskia löytämään itselleen mieluisen ajoasennon ja näkyvyys on hyvä kuskilta joka suuntaan.
Mukavuutta ajamiseen
Uusien Toyota autojen ilmastoinnissa käytetään mm. Nanoe-ionigeneraattoria puhdistamaan auton sisäilmaa ja ilmastointia ja samalla autoon tuotetaan raitista, lievästi kosteaa ilmaa. Kuskin käsien lähellä oleva keskikonsoli pitää sisällään melkoisen määrän mahdollisuuksia auton käyttäytymisestä musiikkiin ja navigointiin, eikä autosta kovin helpolla löydy puutteita edes ns. korkeamman tason vaatimuksille. Autossa on hyvin tilaa ja auton aerodynamiikka ja rungon vaimennus tekevät autosta sisälle melkoisen hiljaisen ajettavan.
Koeajossa ollut Camry Premium Sedan on 18 tuumaisilla renkailla varustettu täysin varusteltu henkilöauto vaativallekin kuskille. Auton yhdistetty kulutus on tasolla 5,5 litraa sadalla kilometrillä ja koeajossa ajaessamme Lohjan keskustassa, Inkoossa, moottoritiellä ja Kisakalliossa oli testikierroksen keskikulutus 4,9 litraa/100 km, ja autoa kuitenkin testattiin myös kiihtyvyydeltään sport-asennossa. Auton uusi TNGA-alustarakenne oli omiaan Kisakallio mutkaisilla teillä.
Auton yhdistetty CO2 päästölukema on 125 g/km. Auton 2,5 litran hybridimoottori antaa 218 hv ja auto saavuttaa 180 km/h huippunopeuden. Camry ei ole urheiluauto, se on auto, jolla on helppo ja tasaista ajaa ja nauttia ajamisesta.
Camry ja Toyota
Camry mallia on ajateltu ensisijaisesti poistuvan Avensiksen tilalle askeleen ”hienompana” vaihtoehtona, vaikka auton päämarkkina alue lieneekin Pohjois-Amerikka. Avensikseen verrattuna Camry on 13,5 senttiä pidempi ja akseliväli 125 mm pidempi, korkeutta on vähemmän kuin Avensiksessä mutta samalla autossa istutaan matalammalla ja kaikilla on hieman enemmän tilaa. Camryn näyttävä etumaski on saanut yhtiön puolesta nimen ”Catamaran Unden Priority”. Toyota on asettanut autolle 550 myytävän kappaleen vuositavoitteen ja auton alkaen hinta on reilut 38000 euroa Active-varustelulla.
Kaiken kaikkiaan koeajo Camry oli ajo kokemuksena erilainen. Autossa on kokoa ja kuskin paikan asetukset ovat enemmän kuin tarpeeksi. Autossa on tarpeeksi tehoa ja kiihtyvyyttä niin moottoritie kuin kaupunkiajoon ja vähän kuluttavana isona sedan autona autolla varmasti on hintaluokassaan kysyntään. Camry teki myös vaikutuksen ajettavuudella ja suosittelemme koeajoa henkilölle, joka on valmis maksamaan hieman ylimääräistä auton sisätiloista ja tekniikasta sekä turvallisesta ajamisesta perheluokan autolla.