Hyundai CRADLE*, Hyundai Motor Companyn innovaatio- ja kehitysyksikkö, investoi Metawave Corporationiin kehittääkseen älykkäitä tutkajärjestelmiä itsestään ajaviin autoihin. Metawave mullistaa tutkateknologiaa hyödyntämällä kehitystyössään mukautuvia metamateriaaleja ja tekoälyä (AI). Hyundai seuraa tarkasti uusien teknologioiden, kuten Metawaven 3D-kuvantamiseen pystyvän tutkan, kehittämistä tulevia autonomisia ajoneuvojaan varten.
– Seuraavan sukupolven tutkatekniikka käyttää kehittyneitä algoritmeja kohteiden havaitsemiseen ja tunnistamiseen. Uusi tutkajärjestelmä parantaa erottelua ja tarkkuutta tekoälyä hyödyntämällä, ja se on merkittävä teknologinen uudistus, sanoo Hyundai CRADLEn varapääjohtaja John Suh.
Ajamisen automatisoinnissa keskeisiä laitteita ovat ajoneuvoon asennetut kamerat, LiDAR-laserskanneri** sekä tutka. Nykyiset tutkat vaativat useita antenneja sekä kalliita prosessoreita monimutkaisten signaalien käsittelyyn. Metawaven edistyksellinen WARLORD-alusta*** käyttää vain yhtä antennia, joka pystyy ohjaamaan tutkan sädettä tehokkaasti kaikkiin suuntiin. Yhdessä modernien tekoälyalgoritmien kanssa järjestelmä havaitsee kohteet nopeasti ja muodostaa niistä tarkan kuvan ajoneuvon hallintaa varten.
– Hyundain tekemä investointi on tärkeä merkkipaalu ja osoitus nopeasta kehityksestämme. WARLORD-tutkajärjestelmä kuvantamis- ja tekoälyominaisuuksineen on tärkeä tekijä Hyundaille ja muille eturivin autonvalmistajille, jotka haluavat jatkuvasti parantaa tuotteidensa käyttökokemusta, toteaa Metawaven toimitusjohtaja Maha Achour.
Metawave kehittää seuraavan sukupolven langattomia alustoja, joiden hyödyntäjiin kuuluvat innovatiivisimmat autonvalmistajat. Yhtiö keskittyy parhaillaan WARLORD-teknologiansa kehittämiseen osaksi kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Samanaikaisesti Metawave panostaa SABER-antenniratkaisuihin****, joiden avulla 5G-verkoissa voidaan kasvattaa tukiasemien kuuluvuusalueita ja vähentää häiriöitä suurta asiakasmäärää palveltaessa.
Hyundai satsaa autonomiseen ajamiseen
Tammikuussa Hyundai Motor Company ja autonomisen ajamisen edelläkävijäyrityksiin kuuluva Aurora ilmoittivat strategisesta yhteistyöstä itsestään ajavien Hyundai-autojen tuomiseksi markkinoille vuoteen 2021 mennessä. Kehitystyö käynnistyy pilottihankkeilla, jotka toteutetaan yhteistyössä mukana olevien kaupunkien kanssa.
Helmikuussa joukko itsestään ajavia Hyundai Nexo-polttokennoautoja ajoi vaikeuksitta 190 kilometrin matkan Etelä-Koreassa Soulista Pyeongchangiin. Autot oli varustettu SAE International***** -luokituksen neljännen tason automaatiolla sekä 5G-tiedonsiirtojärjestelmällä. Edistyksellisen teknologiansa ansiosta Nexot pystyivät tunnistamaan ympärillä olleet ajoneuvot tarkasti ja ajamaan ongelmitta myös erityistä tarkkuutta vaativissa paikoissa, kuten tietulliasemilla. Autot kykenivät myös määrittämään sijaintinsa täsmällisesti esimerkiksi pitkissä tunneleissa, joissa GPS-signaali ei ollut saatavilla.
* Center for Robotic-Augmented Design in Living Experiences
** Light Detection and Ranging
*** W-band Advanced Radar for Long-Range Object Recognition and Detection
**** Smart Antenna for Beamforming Electromagnetic Radiation
***** Society of Automotive Engineers, yhdysvaltalainen autoalan standardisointijärjestö