Viime kuukausina on verottaja joutunut tehtailemaan maahantuotujen autojen verotuspäätöksiä historiallisen suuria määriä. Elokuussa ja marraskuussa verotuspäätöksiä tehtiin yli neljä tuhatta.
Menossa on nyt jo neljäs perättäin kasvun vuosi käytettyjen autojen maahantuonnissa. Verottajan julkisten autoveropäätöksien luettelojen perusteella tämän vuoden tammi – lokakuun aikana on tehty verotuspäätöksiä 31214 maahantuodusta henkilöautosta. Tämä tarkoittaa historiallisen suurta 34 % kasvua viime vuoteen verrattuna.
Jos vertaillaan kolmea viime kuukautta elokuusta lokakuuhun, oli kasvu jo 53 % verrattuna viime vuoteen. Tällaista räjähdysmäistä tuonnin kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin. Minkäänlaisia hidastumisen merkkejä ei ole ilmassa.
Jo lokakuun loppuun mennessä on käytettyjä henkilöautojen maahantuonnissa saavutettu lähes aiempi ennätysmäärä 31944 kpl, joka on vuodelta 2003. Tästä vuodesta tulee neljäs perättäinen kasvun vuosi käytettyjen autojen maahantuonnissa. Aiempien vuosien kasvuprosentit ovat olleet 18,4% 10,1% ja 24,1%. Ennusteemme mukaan autoja tuodaan tänä vuonna jopa 39000 kpl.
Elokuussa ja lokakuussa autoveropäätöksiä tehtiin yli neljä tuhatta. Aiemmat kuukausiennätykset ovat olleet kolmen tuhannen päätöksen luokkaa. Harvinaisempien autojen verotuspäätöksiä saa tällä hetkellä odottaa huomattavasti aiempaa pitempään. Veroviranomaisen autovero-osasto on selkeästi ruuhkautunut. Tämä hankaloittaa jonkin verran autoja maahantuovien autoliikkeiden tilannetta, koska rahoituksella myytyjen autojen rahoitusosuuden saaminen on siirtynyt viime aikoina aina vain kauemmaksi ja maahantuontia harjoittavien kauppiaiden kassa saattaa siksi olla koetuksella.
Käytettyjen autojen tuonti on neljässä vuodessa kaksinkertaistunut.
Mitkä ovat suuren kasvun syitä?
Tärkeimpänä syynä näkyy selvästi ennätyksellisen halpa Ruotsin kruunu ja suuret vaihtoautovarastot Ruotsissa. Jo viime vuoden joulukuussa Ruotsi ohitti Saksan autotuonnin kärkimaana. Tahti on entisestään kiihtynyt. Oikeastaan koko viimeaikainen tuonnin kasvu on tullut Ruotsista tuoduista autoista. Ruotsissa on myyty uusia autoja viime vuosina jopa kolme kertaa enemmän kuin Suomessa. Tuontiautona suosituimpia ovat kolmesta viiteen vuotta vanhat autot. Leasing-sopimuksien loppuessa tarjolle tulee suuria eriä juuri suomalaisia kuluttajia kiinnostavia autoja. Ruotsissa myydään paljon Suomessa suosittuja merkkejä kuten Volvo, VW, Mercedes-Benz, Audi ja BMW. Saksassa autoissa harvemmin on toista rengassarjaa tai valmiiksi asennettuna moottorilämmitintä. Maahantuoja säästää usein reilun tonnin kun näitä Suomessa välttämättömiä varusteita ei tarvitse hankkia erikseen. Ruotsin läheinen sijainti ja runsaat laivayhteydet tekevät tuomisesta kohtalaisen edullista ja nopeaa.
Toinen syy tuonnin kasvuun on 2014 joulukuussa saatu korkeimman hallinto-oikeuden päätös (nro 2014:182). Päätöksen keskeinen sisältö on, että verotuspäätöksiä tekevän viranomaisen pitää etsiä kaikista auton ensirekisteröinnin jälkeisistä autoverolaeista pienin autoveroprosentti. CO2-perusteiseen verotukseen siirryttiin 1.1.2008 ja tuolloin isopäästöisten autojen verotus kiristyi merkittävästi. Paljon päästävien autojen verotus on edelleen kiristynyt 1.4.2009, 1.4.2012 ja viimeisimpänä siirryttäessä WLTP-perusteiseen päästömittaukseen tänä vuonna 1.9.2018. Useat autoharrastajat edelleen haaveilevat isolla moottorilla varustetusta urheiluautosta tai maasturista. Siksi iso osa maahantuoduista autoista on 2008 ja vanhempia autoja, jotka ovat isopäästöisiä. Vaikka Suomen lainsäätäjä on tavoitellut toisenlaista kehitystä, niin EU:n lainsäädäntö pakottaa verottajan sallimaan maahantuonti pienillä veroprosenteilla. Esimerkiksi 2018 lokakuussa verotetuista 4542 autosta 1156 kpl eli 25% oli rekisteröity ennen 1.4.2009. Tässä joukossa on suuri määrä isopäästöisiä autoja, joista on maksettu varsin kohtuullisia autoveroja.
Kolmantena syynä näkyy selkeästi autokauppiaiden lisääntynyt tuonti. Käytettyjen autojen maahantuonnista valtaosa on autokauppiaiden tuontia. Alle puolet on yksityisten henkilöiden itse, tai välittäjän avustama, tuomia autoja. Internettiä tehokkaasti hyödyntävät uudet yritykset, jotka tarjoavat netissä autokauppiaille valmiiksi kuntotarkastettuja autoja, ovat nostaneet suosiotaan. Yhä useammat autokauppiaat hankkivat autoja Euroopasta online autohuutokauppoista. Jatkuva tuonnin kasvu on pitänyt rekkakuljetusten hinnat varsin kohtuullisina. Useimmat kuluttajat kokevat ostamisen turvallisempana ja helpompana kun he pääsevät itse autoa kotimaisessa liikkeessä koeajamaan.
Neljäs syy on saksalaisten ja muidenkin eurooppalaisten lisääntynyt pelko dieselauton omistamiseen. Saksassa dieselautoilla ei enää saa ajaa suurempien kaupunkien keskustaan. Pelkona kuluttajilla euroopassa on, että kieltoalueet lisääntyvät ja vuotuiset dieselautojen veromaksut nousevat. Keskimäärin Suomeen tuotujen autojen ikä on noin 6 vuotta ja edelleen valtaosa on dieseleitä. Suosituimmat merkit ovat edelleen Mercedes-Benz, BMW ja Audi. Näitä kalliita premium autoja myydään vähemmän Suomessa uutena, mutta useammilla on varaa hankkia sellainen käytettynä tuontiautona. Suomeen ei ole odotettavissa ajokieltoalueita dieseleille. Täällä paljon ajaville diesel tulee edelleen pienen kulutuksen takia edullisemmaksi kuin bensakoneella varustettu auto. Näin ainakin nimenomaan yli kolme vuotta vanhojen autojen kohdalla. Uudemmissa bensamoottoreissa on kehitys mennyt jo eteenpäin ja kulutus menee jo lähelle dieselmoottorilla varustettuja malleja. Saksassa vanhempien dieselmallien hinnat ovat selkeästi laskeneet. Tilastojen perusteella suomalaiset kuluttajat eivät ole pelänneet ostaa näitä Saksan ale-dieseleitä.
Viidentenä syynä on uudehkojen ympäristöystävällisten autojen tuonti. Meille tulee viikottain puheluita, joissa asiakas kertoo, että Suomen vaihtoautomarkkinoilla ei ole tarjolla hänen haluamaansa uudehkoa, vuoden pari vanhaa, täyssähköautoa tai plug-in hybridiä. Myös maakaasulla (CNG) käyvien autojen tuonti on reilussa kasvussa. Useimmat kuluttajat haluavat ostaa vähän käytetyn auton mieluummin kuin uuden, koska uuden auton hinta tipahtaa aina merkittävästi heti ensirekisteröinnin jälkeen. Tällaisia ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja on jatkuvasti tarjolla Euroopan markkinoilla. Jos tilastoista katsoo alle kahden vuoden ikäisiä maahantuotuja autoja, niin nimissä vilahtelee ”hybrid” ja ”E” merkinnät. Asiakkaillemme tekemissä laskelmissamme selkeästi suurimmat säästöt autontuonnissa ovat viimeaikoina olleet juuri nimenomaan plug-in hybrideissä. Yksi viime kuukausien eniten kysyttyjä malleja on ollut Suomessakin valmistettava Mersun GLC:n E eli plug-in malli. Yksistään tätä mallia on tuotu useita kymmeniä Suomeen viime kuukausien aikana.
ST Tuontipalvelu Oy on Auto-Saksasta.fi nettisivun kautta profiloitunut tuomaan autoja erityisesti Saksasta. Viime aikoina on Ruotsista tuonti kasvanut ja välittämistämme autoista on nyt noin 30% Ruotsista. Autojen tarkastuksia tekemässä meillä on Ruotsissa jo kolme suomalaista asiamiestä. Edelleen etsimme erityisesti Ruotsiin uusia ammattiostajia. Suurin tarve uudelle asiamiehelle olisi eteläisessä Ruotsissa.
ST Tuontipalvelu Oy on tilauksesta tuotujen ja yksityisasiakkaille välitettyjen henkilöautojen maahantuonnin markkinajohtaja Suomessa. Yrityksen ylläpitämä Auto-Saksasta.fi nettisivu on yksi suosituimpia Suomen autoverolaskentaan käytettyjä sivustoja. Euroopanlaajuinen asiamiesten verkosta tarkastaa autoja Euroopassa. Autot kuljetetaan rekoilla Hangon logistiikkakeskuksen kautta eri puolille Suomea. Autot luovutetaan yhteistyössä A-Katsastuksen asemien kanssa valmiiksi maahantuontikatsastettuina tai täyspalveluna Suomen kilvissä. ST Tuontipalvelu Oy on valittu 2018 Kauppalehden Mestyjäyritykseksi. Toiminta on tänä vuonna laajentunut Portugaliin.