Se, kuinka autoja voidaan kierrättää, tulee tulevina vuosina olemaan merkittävä aihe autoteollisuuden keskuudessa. Group PSA ja PEUGEOT ovat sitoutuneet optimoimaan luonnollisten ja kierrätettyjen materiaalien käyttöä valmistusprosesseissaan. Tällä tavoin halutaan ylläpitää kierrätyskanavia ja vähentää omaa ympäristöjalanjälkeä.

Ympäristöhaaste

Vuoteen 2060 mennessä tulee meitä arviolta olemaan kymmenen miljardia ihmistä samalla maapallolla. OECD arvioi, että raakamateriaalien käyttö tulee tuplaantumaan, jotta se pysyy väestönkasvun mukana, ja ympäristölle aiheutuu kaksinkertaisen määrä painetta.

Auto jättää oman jälkensä ympäristöön niin luonnonmateriaalien käytön kuin elinkaaren lopun kierrätyksen (kuten romutettujen autojen kierrätys) kautta ja aihe on saanut monien valmistajien huomion.

Kyetäkseen toteuttamaan sosiaalista vastuuta, vähentääkseen riippuvuussuhdetta uusiutumattomista raaka-aineista ja tuotannon kustannuksia pienentääkseen autovalmistajien on ratkaistava ainakin seuraavat kohdat:

  • Materiaalihankintaan käytetään vain vastuullisia tuotantoketjuja (huomioiden ihmisoikeus-, ympäristö- ja eettisyysnäkökulmat).
  • Tuotteiden vastuullinen käsittely elinkaaren lopussa
  • Kiertotaloutta tukevien materiaalien käyttö keskittymällä erityisesti kahteen osa-alueeseen: romuautojen hyödyntäminen ja kierrättäminen sekä varannoiltaan hupenevien materiaalien kierrättäminen
  • Kallistuvien ja hupenevien luonnonvarojen käytön minimoiminen
  • Poistaa käytöstä vaaralliset aineet, joiden käyttöä koskevat myös tarkat säännökset
     

Kuinka PEUGEOT hyödyntää kierrätysmateriaaleja ajoneuvoissa

Yllä mianittujen ympäristöön vaikuttavien tekijöiden huomioon ottaminen jo suunnittelussa on saanut etusijan viimeisimpien PEUGEOT-mallien kohdalla. Jo suunnittelusta alkaen kaikkien uusien autojen tulee sisältää kierrätettyjä materiaaleja, jotka arvoidaan niiden tuottamisen ja elinkaaren lopun aiheuttaman ympäristörasitteen kautta.

Markkinoiden uusimmat PEUGEOT-mallit toimivat näytteenä tuloksista, jotka on saavutettu lisäämällä luonnonmateriaaleja sekä kierrätettyjä  materiaaleja:

  • Uusien PEUGEOT 208:n ja PEUGEOT 2008:n suunnitteluprojekteissa yhditettiin voimat ja näin päästiin tehokkaasti käyttämään samoja kierrätettyjä sekä luonnonmateriaaleja. Uusissa PEUGEOT 208:ssa sekä 2008:ssa on kummassakin keskimäärin 30% ja 31% kierrätettyjä ja luonnonmateriaaleja. Tuotteissa käytetyistä osista arviolta 40 pitää sisällään joko kierrätettyjä osia tai/ja luonnon materiaaleja. Näitä ovat muun muassa:
  • Uusituvasta luonnonmateriaalista valmistettu kuitu kojelaudan vahvisteissa
  • Kierrätetty polypropyleeni mm. spoilereissa ja etu- sekä takapuskureissa
  • Kierrätetty polyamidi renkaan suojuksissa sekä imusarjoissa ja tuuletinmoottorin kokoonpanossa
  • PEUGEOT 508 pitää sisällään keskimäärin 31% kierrätettyjä ja luonnonmateriaaleja. Noin 80 polymeeriosaa sisältää kierrätettyjä ja/tai luononnmateriaaleja. Esimerkkejä näiden toteutuksista PEUGEOT 508:ssa ovat:
  • Uusiutuvasta luonnonmateriaalista valmistettu kuitu lämmityskanavissa,
  • Kierrätetty mm. polypropyleeni spoilereissa

Autoalan aiheuttaman ympäristövaikutuksen minimointi on PEUGEOT:illa ensisijainen asia ja näiden viimeisimpien lanseerausten kautta on nähtäissä, kuinka tahtotila on siirtynyt käytäntöön. Tämän päivän PEUGEOT-mallit käyttävätkin alalla ennätysmäärän niin kierrätettyjä kuin luonnonmateriaaleja.

PEUGEOTin CO2-päästötön sähköistyvä mallisto

Kierrätettävyys PEUGEOT-autoissa: etusijalla ympäristövastuullisuus

PEUGEOT on aloittanut vahvan malliston sähköistymisen ja jo nyt kaikki uudet mallit tullaan näkemään myös sähköisenä versiona. Vuoteen 2025 mennessä tulee koko PEUGEOT-mallisto päivittymään sähköisellä versiolla.

Kevään 2020 aikana on Suomessakin jälleenmyyjäliikkeisiin saatu lataushybridiuutuudet 300 hv:n nelivetoinen PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 4×4 sekä 225 hv:n PEUGEOT 508 HYBRID sekä 508 SW HYBRID.

Elokuussa 2020 tullaan Suomessa näkemään ensimmäiset ja odotetut PEUGEOT täyssähköautot e-208 ja e-2008. 100 kW (136 hv) sähkömoottorilla ja 50 kWh:n akulla toimintasäde on 340 km sekä 310 km (WLTP).

Myöhemmin vuoden 2020 lopussa saapuvat maahan ensimmäiset PEUGEOT täyssähköpakettiautot. e-Expert-pakettiautoja seuraa henkilökuljetukseen suunnattu täyssähköinen tila-auto, e-Traveller.