Stuttgart. Tulevaisuuden autoilu on taas askeleen lähempänä, sillä ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen Porschen sarjatuotanto käynnistyy ensi vuonna. Mission E ‑konseptina tähän asti tunnettu sähköauto on saanut nyt virallisen nimen, joka on Taycan. Nimi tarkoittaa vapaasti käännettynä eloisaa nuorta hevosta ja viittaa siten Porschen logoon, jossa on esiintynyt takajaloilleen nouseva ori jo vuodesta 1952. ”Porschen uusi sähkökäyttöinen urheiluauto on vahva ja luotettava ja pitkän toimintamatkansa ansiosta vapauden perikuva”, Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume avaa lisää nimen taustaa. Itämaiselta kalskahtavan nimen saanut uutuusmalli on maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen urheiluauto, jolla on aito Porschen sielu. Porsche julkisti ensimmäisen sähköautonsa nimen osana urheiluautojensa 70. merkkivuoden juhlallisuuksia.
Täysin sähkökäyttöisessä uutuusmallissa on kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria, joiden yhteisteho on yli 600 hv (440 kW). Ne kiidättävät auton nollasta sataan kilometriin tunnissa alle 3,5 sekunnissa ja 200 km/h:n nopeuteen alle 12 sekunnissa. Huippusuorituskyvyn ohella myös moottorien jatkuva teho on tasoa, jota ei sähköautoissa ole ennen koettu. Peräkkäiset nopeat liikkeellelähdöt eivät siten heikennä suorituskykyä lainkaan. Auton NEDC-testisyklin mukainen pisin toimintamatka yhdellä latauksella on yli 500 kilometriä.
Nimiä, joilla on merkitys
Porschen automallien nimillä on yleensä konkreettinen yhteys mallin erityisominaisuuksiin: Boxster viittaa bokserimoottorin ja roadster-muotoilun yhdistelmään, Cayenne antaa vihjeitä tulisuudesta ja Cayman on nimensä mukaisesti teräväliikkeinen ja ketterä auto. Panamera on puolestaan paljon enemmän kuin tavallinen Gran Turismo ‑malli, minkä ansiosta sen prototyyppi aikanaan voitti rankan Carrera Panamericana ‑maantiekilpailun. Macan juontuu tiikeriä tarkoittavasta indonesian sanasta ja viittaa siten notkeuteen ja voimaan.
Porsche tuplaa investointinsa sähköautoihin
Porsche aikoo investoida sähkökäyttöisiin autoihin vuoteen 2022 mennessä yli kuusi miljardia euroa, mikä merkitsee yhtiön alkuperäisten investointisuunnitelmien tuplaamista. Kolmen miljardin euron lisäpanostuksesta noin 500 miljoonaa käytetään Taycan-urheiluauton eri varianttien kehitykseen, noin miljardi euroa nykyisen tuotevalikoiman sähköistämiseen ja hybridisointiin, useita satoja miljoonia euroja tuotantolaitosten laajentamiseen ja noin 700 miljoonaa euroa uusiin teknologioihin ja latausinfrastruktuuriin.
Zuffenhausenin päätehtaalle huomattavia muutoksia ja laajennuksia
Porschen Zuffenhausenin päätehtaalla on tällä hetkellä rakenteilla uusi maalaamo, erityinen kokoonpanoalue uutta Taycan-mallia varten sekä kuljetinsilta, joka mahdollistaa maalattujen korien ja voimayksiköiden kuljetuksen kokoonpanoon. Nykyistä moottoriosastoa laajennetaan sähkömoottorien tuotantoa silmällä pitäen, ja myös koriosastoa on tarkoitus kehittää. Myös Weissachin tuotekehityskeskus saa osansa investoinneista. Taycan-uutuusmallin tuotanto luo 1200 uutta työpaikkaa pelkästään Zuffenhauseniin.
Porsche juhlistaa urheiluautojensa 70. merkkivuotta
Porsche juhlistaa urheiluautojensa merkkivuotta useilla erikoistapahtumilla. Viikonloppuna 16.–17. kesäkuuta Porsche järjestää Stuttgartin tehtaallaan ja sen ympäristössä juhlan työntekijöilleen, paikallisille asukkaille ja potentiaalisille asiakkaille. Luvassa on ohjelmaa niin nuorille kuin varttuneemmillekin osallistujille, tehdaskierroksia, musiikkia ja ruokarekkoja sekä Le Mansin 24 tunnin kilpailun ja Saksan ja Meksikon välisen MM-kisaottelun seuraamista jättiscreeniltä. Tapahtumaan on maksuton pääsy.