Volkswagen Transporter on tuttu näky liikenteessä. Testasimme lehden toimesta pikaisesti uuden neliveto Transporterin käytännöllisyyden keskustaliikenteessä. Koeajo auton haimme Autotalo Lohjasta ja automaattivaihteinen neliveto pakettiauto osoittautui heti alkuistumasta todella mielenkiintoiseksi kohteeksi.

Meillä on mahdollisuus muokata Transporterin kuljettajatilaa muokkaamalla väliseinää. Muokkaus tuo hieman lisätilaa kuljettajalle ja mahdollistaa siten entistä paremman ajomukavuuden, kertoo meille Autotalo Lohjan hyötyautopuolen automyyjä Ilkka Joutsen.

Nykyaikainen Transporter on nykyaikaan kuuluen tehokas mutta taloudellinen työauto, jonka tavaratila voi olla tilavuudeltaan jopa 9,3 m3. Nelivetoauto, mäkilähtöavustin, alamäkihidastin, mekaaninen tasauspyörästönlukko. Transporter on tilaltaan luokkansa suurin ja autoon mahtuu esimerkiksi kolme Euro-kuormalavaa, tavaratilan pituus voi olla jopa 2975 mm ja korkeutta voi olla jopa 1940mm.  Auton kantavuus on 1,2 tonnia.

Isolla tiellä Transporterin vaihdelaatikko näytti toimivuutensa. Iso auto kiihtyi vauhdikkaasti 80 km/h nopeudesta 100 km/h nopeuteen eikä jäänyt henkilöautoliikenteen tukkeeksi. Auton ohjaamo on nykyaikainen ja tekniikkaa riittää perustarpeisiin ja kuten monissa muissakin merkeissä niin myös Transporterissa hanskalokeron tilavuus on huomattavasti pienentynyt. Nykyään ei autoissa enää ole sitä välttämätöntä paperinivaskaa mukana, mikä ennen piti olla autossa mukana – nykyaika näkyy siis myös näiden tilojen suunnittelussa. Ohjaamoon mahtuu kolme aikuista tiukasti istuen ja kaksi helposti. Vaikka ohjaamon ”paperi”-tilat ovat pienentyneet, on tilaa kuitenkin monessa eri paikassa varsin riittävästi nykytarpeisiin.

Pakettiauto tarpeeseen

Transporterin ohjaamo ja kuljettajan paikka ovat ergonomisesti suunniteltuja ja vielä 180 cm pituiselle kuskille soveltuvia. Tottakai jos kuskin pituus lähestyy 2 metriä, alkaa peruspakettiautojen kuskin säätörajat tulla vastaan. Autossa on myös mukautuva vakionopeuden säädin, ympäristönvalvontajärjestelmä, kaukovaloautomatiikka, joka helpottaa parkkeerausta sekä monitörmäysjarrutus-järjestelmä.

Transporter on muokattavissa, vaikka 9-paikkaiseksi kombiksi mukautuvalla matkustamolla, mutta tällaista emme kokeilleet tällä kertaa.

Moottorivaihtoehtoja on alkaen 2 litraisesta 62 kW:sta kaksi litraiseen 150 kW moottoriin yhteensä viisi vaihtoehtoa, joiden co2-päästöt vaihtelevat 159-166 g/km ja kulutus keskimäärin 6,1-6,4 l/100 km.

Koeajon perusteella Transporter on oiva vaihtoehto omassa kokoluokassaan ja kannattaa käydä koeajamassa, jos entisestä testistä on useampi vuosi aikaa. Ainakin tämän kertaisessa testikäytössä auto osoittautui oivaksi kuljettajaksi niin kuskin kuin kuljetettavan tavaran osalta.

http://www.autotalolohja.fi/volkswagen/uudet-autot/Sivut/transporter-umpipakettiauto.aspx