Vaikka vuosi 2019 oli Suomessa vähän mollivoittoinen niin henkilö- kuin pakettiautojen rekisteröinneissä, Renault kulki vastavirtaan nostaen reippaasti markkinaosuuttaan sekä henkilö- että pakettiautoissa. Myös Dacia otti komean loppukirin ja Duster ylsi uuteen myyntiennätykseen.
Renault päätti menneen vuoden komeasti, sillä se oli joulukuussa eniten rekisteröity henkilöautomerkki. Dacia oli komeasti sijalla yhdeksän lähes viiden prosentin markkinaosuudella. Samaan tapaan kuin vuosi sitten, Renault Clio oli joulukuussa mallikohtaisen rekisteröintitilaston kärjessä. Dacia Duster oli sijalla kahdeksan ja Renault Kadjar sijalla yhdeksän.
Takaisin kasvukauteen
Renault-henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät vuonna 2019 reippaaseen kasvuun. Kokonaisuutena Suomen henkilöautomarkkina jäi viime vuonna vähän yli viisi prosenttia edellisvuoden luvuista. Renault-henkilöautoja sen sijaan rekisteröitiin 3 438 kappaletta, missä oli kasvua kahdeksan prosenttia vuoteen 2018 verrattuna.
Suomalaisten kiinnostus katumaastureihin näkyy myös Renaultilla: Capturin rekisteröinnit kasvoivat 31,8 ja Kadjarin peräti 76,6 prosentilla. Kadjar menestyi ennen kaikkea uudistuksen ansiosta, jonka myötä se sai uudet moottorit ja paljon muita parannuksia.
Ylivoimaisesti suosituimpana Renault-mallina jatkoi Clio, jonka rekisteröinnit pysyivät edellisen vuoden tasolla. Mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa Clio oli vuoden päättyessä hienosti sijalla 15, vaikka täysin uusi viidennen sukupolven malli saatiin myyntiin vasta aivan vuoden lopulla.
Dacia menetti vähän asemiaan sekä sijoituksia että kappalemääräistä myyntiä tarkastellen. Vaikka Dacia Duster ylsi kaikkien aikojen myyntiennätykseen Suomessa, sillä olisi ollut mahdollisuudet vielä parempaan menestykseen. Suomalaisten suosimia nelivetoisia versioita alettiin kuitenkin saada uudella turbomoottorilla varustettuna riittävästi vasta syksyllä, mikä vaikutti mallin myyntiin.
Renaultilla vahva asema pakettiautoissa
Pakettiautojen kokonaismarkkina putosi viime vuonna viidellä prosentilla. Renault sitä vastoin nosti myyntiään melkein viidenneksellä ja kappalemääräisesti se kasvatti rekisteröintejään enemmän kuin mikään muu merkki. Renaultin markkinaosuudeksi kirjattiin nyt 7,9 prosenttia kun se vuosi sitten oli kuusi prosenttia.
Joulukuussa Renault antoi myrskyvaroituksen kilpailijoille, sillä se oli rekisteröintitilastossa toisena yli 19 prosentin markkinaosuudella.
Suurin odotuksin vuoteen 2020
Renaultin maahantuonnista vastaavan Nordic Automotive Servicen toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo merkin menestykseen alkaneena vuonna: ”Uuden Clion mallisto täydentyy kokonaiseksi kevään aikana ja toimitustilanne on hyvä. Tärkein uutuutemme on kuitenkin mahtava, kasvanut Captur, jonka uskomme nousevan suosituimmaksi Renault-malliksi. Lisäksi Méganen uusi hinnoittelu tekee siitä erittäin houkuttelevan vaihtoehdon perheautoluokassa.”
Renault lähtee vauhdilla vuoteen 2020, sillä täysin uusi Captur esitellään jo tammi/helmikuun taitteessa. Se on kooltaan ja varusteiltaan aivan uudella tasolla aiempaan malliin verrattuna. Vaikka Capturia pidetään ns. kompaktina katumaasturina, on se nyt tiloiltaan täysin vertailukelpoinen luokkaa kookkaampien kilpailijoiden kanssa.
Perheautoluokkaan sijoittuvan Méganen myynti lähtee varmasti kiitoon uuden hinnoittelun myötä. Hinnat lähtevät Mégane TCe 115 Lifen 18 390 eurosta. Houkuttelevin vaihtoehto lienee Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen, jonka hinta on 19 990 euroa. Kattavaan varusteluun kuuluvat mm. automaatti-ilmastointi, digitaalimittaristo ja kaistavahti.
Vuosi 2020 on Renaultilla malliston sähköistymisen aikaa, sillä keväällä mallistoon liittyvät Clio HEV eli hybridi ja Captur PHEV eli lataushybridi. Renault tuo ensimmäisenä valmistajana lataushybridin saataville kompakteihin katumaastureihin. Lisäksi myyntiin saadaan uusi ZOE, jossa tärkeimpinä uudistuksina pidempi, lähes 400 km, toimintamatka, pikalatausmahdollisuus sekä kokonaan uudistuneet sisätilat.
Pakettiautoissa tärkeä uutuus mallistoon ovat automaattivaihteiset Traficit. Yhä useampi ammattiautoilija valitsee nykyisin autoonsa automaatin, jollainen on tähän saakka puuttunut Renaultin tarjonnasta. Valikoima kasvaa lisäksi tämän vuoden aikana mm. sähkömoottorisella Masterilla.