Uusi viidennen sukupolven Forester saapuu Suomeen syksyllä 2019.
Subaru Corporation on esitellyt Suomen suosituimman Subaru-automallin Foresterin uuden sukupolven sekä uuteen Foresteriin että nykyiseen XV -malliin saatavan sähköistetyn e-BOXER voimalinjan Geneven autonäyttelyssä Sveitsissä.
Sitten Subaru Foresterin lanseerauksen vuoden 1997 Forester-malleja on maailmanlaajuisesti myyty jo yli 3,8 miljoonaa kappaletta. Forester on jo usean vuoden ajan ollut myös Suomen suosituin Subaru-malli.
Uusi viidennen sukupolven Subaru Forester on järjestyksessään kolmas Subaru-malli, joka on rakennettu turvallisuutta ja suorituskykyä parantavalle Subarun Global -perusrakenteelle. Samalle perusrakenteelle aiemmin rakennetut Impreza- ja XV -mallit valittiin Euro NCAP:n toimesta luokkansa turvallisimmiksi autoiksi Euroopassa.
Uuden Foresterin ilmettä ja muotoja on uudistettu, ja auton koko on kasvanut. Forester on edeltäjäänsä hieman pidempi ja leveämpi sekä akseliväliltään kookkaampi. Kasvaneet mitat näkyvät erityisesti sisätiloissa ja sitä kautta matkustamismukavuudessa.
Luokkansa kärkeä edustava vetokyky, monipuoliset ja väljät sisätilat sekä toimintavarmuus ovat uudistuneen Foresterin vahvuuksia. Subarun symmetrinen AWD-neliveto ja bokserimoottori tunnetaan siitä, että ne lisäävät kuljettajan ajovarmuutta vakauden ja ainutlaatuisen tasapainoisen ansiosta. Uuden Foresterin voimalinja perustuu jatkuvatoimisen symmetrisen nelivedon, bokserimoottorin ja 7-vaihteisen Lineartronic-automaattivaihteiston yhdistelmään.
Foresterin matala painopiste ja 30 milliä suurempi akseliväli tekevät ajamisesta erittäin miellyttävää, tasapainoista ja hallittua. Maastoajoa varten Foresterissa on edelleen 22 senttimetrin maavara.
Uusi sähköistetty e-BOXER Foresteriiin ja XV-malliin
Subaru Corporation lanseerasi Genevessä myös uuden e-BOXER -voimalinjan. Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun bokserimoottorin ja sähkömoottorin yhdistävä tekniikka nähdään ensimmäisenä uudessa Forester- ja nykyisessä XV-mallistossa. Subarun ratkaisussa 16,7 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori on integroitu Lineartronic-vaihteiston sisälle.
Normaalissa ajotilanteessa noin puolet ajokilometreistä taittuu sähköavusteisesti. Subarun e-BOXER sisältää taka-akselin päälle asennetun 118,4 voltin akuston, joka latautuu ajettaessa. Sähkömoottori tuo ajoon noin 17 lisähevosvoimaa sekä 65 Nm väännön.
Uuden Foresterin ensiesittely Suomessa tapahtuu tulevana syksynä. Uutuusmalli lanseerataan neljällä eri varustetasolla – Base, Active, Ridge ja Summit. Samassa yhteydessä myyntiin tulee myös Subaru XV:n uusi sähköistynyt e-BOXER -automalli.
Lisätietoa Subarun e-Boxer -tekniikasta erikoissivustolta osoitteesta www.subaru.eu/e-boxer
Subarun osastolla Genevessä ensiesittelyssä olivat myös maailman ensi-iltaa viettänyt Subaru VIZIV Adrenaline -konseptiauto sekä C-segmenttiin kuuluvan urheilullisen farmariauton Subaru Levorgin uusin malli.
Teknisiä tietoja: Subaru Forester e-BOXER
Mitat (milliä): Pituus 4,625 (+15), leveys 1,815 (+ 20), korkeus 1,730 (- 5)
Akseliväli (milliä): 2,670 (+ 30)
Maavara (milliä): 220
Moottori: Kaksilitrainen 16-venttiilinen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu bokserimoottori; polttoaineen suoraruiskutus.
Teho: 150 hv/5600-6000 r/min.
Vääntö: 194 Nm/4000 r/min.
Sähkömoottori: lisäteho 16,7 hv, lisävääntö 65 Nm
Akusto: Li-ion, 188,4 V ja 13,5 kW
Vaihteisto: 7-vaihteinen Lineartronic-vaihteisto
Voimansiirto: symmetrinen neliveto