Vaikka talvirengaspakko alkaa joulukuun alussa, miettii moni jo lokakuussa ensimmäisten yöpakkasten tullessa talvirenkaiden vaihtamista alle. Ensi vuonna asiaa sotkee kesäkuun alusta voimaan tuleva lakimuutos.
Ensi viikoksi koko maahan luvatut yöpakkaset ja lumisateet saavat suomalaiset renkaanvaihtajat liikkeelle. Monessa rengasliikkeessä ja huoltamossa alkaa nyt kiire, sillä LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan vain joka kolmas suomalainen autonomistaja (32 %) vaihtaa itse autoonsa talvirenkaat. Neljännes puolestaan luottaa renkaanvaihdossa sukulaisten tai muiden läheisten apuun.
– Päätös renkaanvaihdosta kannattaa tehdä sään mukaan. Vaikka talvirengaskausi varsinaisesti alkaa vasta marraskuun alusta, saa renkaat vaihtaa sään mukaan aikaisemminkin. Nastarenkailla ajavat vaihtavat mielellään renkaat myöhemmin, sillä voi olla, että keli on eteläisessä Suomessa sula koko marras- ja joulukuun, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.
– Kitkarenkaat voi sen sijaan hyvin vaihtaa ”liian aikaisin alle”. Niistä on vähemmän meluhaittaa, eivätkä ne kuluta nastarenkaiden tavoin tien pintaa. Nastarenkaat ovat äänekkäämmät sulalla kelillä ja kuluttavat teitä aiheuttaen katupölyä.
Ensi vuonna uudet määräykset
Vuoden 2020 kesäkuun alusta voimaan astuva tieliikennelain kokonaisuudistuksen jälkeen talvirenkaita koskeva lakipykälä kuuluu seuraavasti:
Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita.
Tähän asti talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulu-helmikuun välisenä aikana, mutta uuden lain myötä rengasvalinta on siis aiempaa enemmän autoilijan itsensä harkinnan varassa. Muutoksen lähestyessä keskusteluun ovat nousseet niin sanottujen välikausirenkaiden tarve.
– Yleisesti ottaen Suomessa ei tarvita välikausirenkaita. Laadukkaat kitkarenkaat ovat nykyään hyviä läpi talven varsinkin pääteillä ajettaessa. Nastarenkaiden pito-ominaisuudet ovat parhaimmillaan jäisillä teillä. Kun renkaat on valittu, tärkeintä on kuitenkin varmistaa niiden hyvä kunto ja riittävä urasyvyys, Nieminen sanoo.
Välikausirenkailla tarkoitetaan yleensä Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettuja kitka- tai talvirenkaita. Ne laki sallii nykyiselläänkin, vaikka ne eivät ole suositeltavia Suomen oloihin. Lakimuutos ei sinänsä tuo tähän asiaan mitään uutta.
– Jos autolla ajetaan todella paljon, ja kilometrit kertyvät enimmäkseen sulilla pääteillä, voivat välikausirenkaat olla tarpeelliset. Välikausirenkaiden käytön aika-ikkunan arvioiminen voi kuitenkin olla hieman hankalaa. Jos renkaita vaihdetaan keliolosuhteiden mukaisesti, joutuu vaihtoja tekemään aika useasti. Elämänturvayhtiön kanta on siis se, että jatkossakin pärjää kaksilla renkailla.