Ford esitteli tänään täysin uuden, Ford Performancen kehittämän Focus ST:n. Tämä urheilullinen perheauto tarjoaa samassa paketissa tyyliä, mukavuutta ja käytännöllisyyttä.

Täysin uuden viisiovisena ja wagon-mallina saatavan Focus ST:n perustana ovat neljännen sukupolven Focuksen luokkansa huippua edustavat ajo-ominaisuukset. Fordin uutta C2-arkkitehtuuria on edelleen kehitetty ainutlaatuisilla jousitus-, jarru- ja voimalinjakokoonpanoilla, jotka tuottavat kaikkien aikojen tunnokkaimman ja herkimmän Focus ST ‑ajokokemuksen – niin maantiellä kuin radallakin.

Uusi moottorivalikoima tarjoaa jopa 12 prosenttia enemmän tehoa ja 17 prosenttia enemmän vääntöä kuin edellisen sukupolven Focus ST. Fordin 280-hevosvoiminen 2,3 litran EcoBoost-bensiinimoottori ja 190-hevosvoimainen 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottori* tarjoavat laajan tehoalueen ja vahvan väännön kaikilla kierrosalueilla ja kierrosherkän, urheilullisen suorituskyvyn.

Fordin ensimmäistä kertaa etuvetoisessa autossa käyttämä elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko (eLSD) parantaa EcoBoost-moottorilla varustetun version kaarreajo-ominaisuuksia ja ajovakautta entisestään. Sen tietokoneohjattu ennaltaehkäisevä toiminta terävöittää järjestelmän reagointia pidon muuttumiseen ja kuljettajan toimintaan.

Saatavana on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai nopeatoiminen 7-vaihteinen automaattivaihteisto. Uutena ominaisuutena Focus ST:ssä ovat valittavissa olevat ajotilat, joiden avulla kuljettaja voi muuttaa auton ominaisuuksia ajo-olosuhteiden mukaan. Viisiovisissa EcoBoost-malleissa vakiovarusteena oleva jatkuvasti säätyvä iskunvaimennus (CCD) muuttaa takapyörien SLA-erillisjousituksen toiminnan entistäkin herkemmäksi.

”Älykkäät teknologiat, kuten eLSD ja CCD, tekevät täysin uudesta Focus ST:stä todellisen ”Jekyll ja Hyde” ‑auton. Yhdellä painikkeen painalluksella se muuttuu hienostuneesta ajajan autosta todelliseksi urheiluautoksi”, sanoo Leo Roeks (director, Ford Performance, Europe). ”Olemme hyödyntäneet kokemuksia, joita olemme saaneet eri kehitysohjelmista, kuten Ford GT ‑superautosta ja maineikkaasta Focus RS:stä, ja kehittäneet niiden pohjalta keskikokoluokan urheiluauton, jonka monipuolisuus on luokassaan ainutlaatuinen.”

Täysin uusi Focus ST valmistetaan Saksassa Fordin Saarlouisin kokoonpanotehtaalla, johon on juuri tehty 600 miljoonan euron investoinnit.

Tehoa heti tarvittaessa

Fordin uuden sukupolven täysalumiininen 2,3 litran EcoBoost-moottori on tehokkain Focus ST ‑malliin koskaan tarjolla ollut moottori. Edistyksellistä turbotekniikkaa käyttävä moottori tuottaa 280 hv tehoa 5 500 kierroksella ja 420 Nm vääntöä kierrosalueella 3 000–4 000. Se on myös kaikkien aikojen parhaiten kiertävä Focus ST ‑moottori, ja se saa auton kiihtymään 0‑100 km/h alle kuudessa sekunnissa.

Moottorin kaasuvasteesta tekee entistäkin ärhäkämmän pyörimisvastukseltaan pieni twin scroll ‑turboahdin, joka hyödyntää pakokaasujen energian entistä tehokkaammin käyttämällä erillisiä kanavia, jotka vähentävät pakokaasusykäysten välisiä interferenssejä. Elektronisesti ohjatun hukkaportin ansiosta ahtopainetta voi säätää tarkemmin moottorin suorituskyvyn optimoimiseksi. Lisäksi ainutlaatuinen pakoputkisto vähentää vastapainetta, ja erityisesti tähän malliin kehitetty imujärjestelmä ja optimoitu välijäähdytin parantavat moottorin hengitystä entisestään.

Ford GT -superautoa ja F-150 Raptor ‑lava-autoa varten kehitetty anti-lag-tekniikka on nyt tuotu Focus ST:hen nopeuttamaan voimantuottoa Sport- ja Track Drive ‑ajotiloissa. Anti-lag-tekniikka pitää kaasuläpän avoimena, kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta, mikä vähentää ilman takaisinvirtausta turboahtimesta, auttaa säilyttämään kompressoripyörän pyörimisnopeuden ja saa ahtopaineen nousemaan tarvittaessa nopeammin.

Fordin 190-hevosvoimainen 2,0 litran EcoBlue on tehokkain koskaan Ford Focus -malliin tarjolla ollut dieselmoottori. Se tuottaa suurimman tehonsa 3 500 kierroksella ja 400 Nm vääntöä kierroslukualueella 2 000–3 000 – ja 360 Nm 1 500 kierroksesta alkaen saaden aikaan tasaisen ja viiveettömän kiihtyvyyden.

Pyörimisvastaukseltaan vähäisen muuttuvageometrisen turboahtimen, kuumetessaan vähemmän laajenevien teräsmäntien ja palotapahtuman optimoivan mirror-image porting ‑kanavamuotoilulla varustetun integroidun imujärjestelmän ansiosta tämä dieselmoottori tuottaa 10 prosenttia enemmän tehoja ja yli kaksi kertaan niin paljon vääntöä kuin ensimmäisen sukupolven Focus ST:ssä käytetty 2,0-litrainen Duratec ST ‑bensiinimoottori.

Focus ST:n kuusivaihteinen manuaalivaihteisto mahdollistaa ripeämmät vaihdot ja tarjoaa urheilullisemman ajotuntuman ja 7 prosenttia lyhyemmän vaihteenvalitsimen liikkeen verrattuna täysin uuden Focuksen vakiomalliin. Uudessa Ford Mustangissa esitelty Fordin uusi rev matching ‑tekniikka on nyt tuotu osaksi manuaalivaihteisiin 2,3 litran EcoBoost-malleihin lisävarusteena saatavaa Performance Packia.

Tämä tasaisemmat ja nopeammat pienemmälle vaihteelle vaihdot tuottava tekniikka on yhdistetty vaihtovaloon, ja se käyttää elektronista moottorinohjausjärjestelmää tuottamaan pienen ”kaasunpainalluksen”, kun kuljettaja kytkee pienemmän vaihteen – sovittaen moottorin pyörimisnopeuden ja valittavan vaihteen nopeuden toisiinsa.

Tämän tekniikan ansiosta myös kuljettajat, joilla on vähemmän kokemusta tehokkaista autoista, voivat hyödyntää ”kantapää-varvas”-ajotekniikalla saatavia nopeita, liikkeen jatkuvuutta säilyttäviä vaihtotapahtumia. Kokeneemmat kuljettajat voivat halutessaan kytkeä järjestelmän poia käytöstä.

Fordin uusimman älykkään automaattivaihteistomalliston uusi 7-vaihteinen versio täydentää mainiosti 2,3-litraisen EcoBoost-moottorin tarjoaman urheilullisen ajokokemuksen. Vaihteiden välityssuhteet on optimoitu suorituskykyisiksi, ja vaihteenvaihdon ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan optimoivaa Adaptive Shift Scheduling -toimintoa on kehitetty entistä joustavammaksi ja maantie- ja rata-ajon erot paremmin tunnistavaksi. Kuljettaja voi valita vaihteen myös manuaalisesti ohjauspyörän vaihtovivuilla.

”Sekä EcoBoost-bensiinimoottorilla että EcoBlue-dieselmoottorilla on yksilölliset ominaispiirteensä, mutta ne ovat kumpikin yhtä luonteikkaita voimanlähteitä”, Roeks sanoo. ”Focus ST:n urheilullinen äänimaisema poksahteluineen ja paukahteluineen vastaa täydellisesti auton terhakkaa suorituskykyä ja on olennainen osa ST-kokemusta.”

Tekniikalla kohennettua intuitiivista ajodynamiikkaa

Ford Focuksen erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin perustuva uusi Focus ST kehitettiin yhdistämään mutkateiden ajonautinto, ratapäiviin riittävä suorituskyky ja arkipäivän käytettävyys paremmin kuin missään muussa vastaavan luokan ajoneuvossa.

SLA-jousitus varmistaa, että auto reagoi kuljettajan toimintaan täsmällisesti ajomukavuudesta tinkimättä. Wagon-mallien ainutlaatuinen jousitusgeometria, jossa iskunvaimentimien sijoitusta on muutettu, auttaa säilyttämään auton ketterät ajo-ominaisuudet myös täysin lastattuna. Focuksen vakiomallin ketterä ja energinen luonne on säilytetty alkuperäisellä jousituksella ja lisäämällä vaimennusta enimmillään 20 prosenttia eteen ja 13 prosenttia taakse. Lisäksi maavaraa on laskettu 10 mm ajo-ominaisuuksien parantamiseksi alustan reagoinnin terävöittämiseksi urheilullisessa ajossa.

Viisiovisiin EcoBoost-malleihin saatavaan Performance Packiin kuuluva Fordin hienostunut CCD-teknologiavalvoo jousituksen, korin, ohjauksen ja jarrujen toimintaa kahden millisekunnin välein ja säätää vaimennusta sen mukaan tuottaen uskomattoman ajomukavuuden ja erinomaiset ajo-ominaisuudet.

2,3-litraisten EcoBoost-mallien ajokokemusta parantaa entisestään niissä käytetty eLSD-teknologia. Tämä vaihteistoon yhdistetty järjestelmä rajoittaa luistavalle pyörälle välitettävää moottorin vääntömomenttia hydraulikytkimillä ja jakaa tarvittaessa jopa 100 prosenttia vääntömomentista toiselle pyörälle estääkseen kiihtyvyyttä haittaavaa sutimista kaarteissa ajettaessa ja kaarteista kiihdytettäessä.

Tämä Borg Warnerin kehittämä teknologia reagoi nopeammin ja on tarkempi kuin perinteinen mekaaninen tasauspyörästön lukko. Järjestelmä voi muuttaa vääntömomentin jakautumista ennaltaehkäisevästi käyttämällä apuna voimansiirrosta ja auton dynamiikka-antureista saatavia tietoja sen sijaan, että se reagoisi jo tapahtuvaan sutimiseen. Se voi käyttää tasauspyörästön lukitusta vähitellen ja siten hienosäätää suorituskykyä.

Focus ST:n 2,0-litraisissa EcoBlue-malleissa on dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmä, joka parantaa pitoa ja vähentää aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa.

Täysin uusi Focus ST vie Ford-malliston nopeimman ohjauksen arvonimen maineikkaalta Fiesta ST:ltä. Sähköisesti tehostettu ohjaus (EPAS) on 15 prosenttia nopeampi kuin vakiomallisessa Focuksessa, vain kaksi kierrosta ääriasennosta toiseen.

Luokkansa parasta ohjaustuntumaa tukee ainutlaatuinen olka-akselin geometria, jossa tangon kiinnityspiste on 9 mm edempänä ja 6,5 mm korkeammalla kuin vakiomallisessa Focuksessa. Se saa ohjauksen reagoimaan terävämmin. Lisäksi EPAS-järjestelmän uusi Steering Torque Disturbance Reduction ‑ohjelmisto auttaa vähentämään vääntömomentin vaikutuksia ohjaukseen ja siten helpottaa Focus ST:n tehon ja väännön hyödyntämistä mahdollisimman tarkasti mallia varten kehitettyjen Michelin Pilot Sport 4S ‑renkaiden kautta.

Suuremmat etu- ja takajarrukomponentit ovat perustana tehokkaalle jarrujärjestelmälle, jossa on hyvä jarrutusteho ja joka kestää peräkkäisiä jarrutuksia jarrujen häipymättä. Etujarrulevyjä on suurennettu mittoihin 330 mm x 27 mm, ja niitä puristavat kaksimäntäiset jarrusatulat. Takalevyjen mitat ovat nyt 302 mm x 11 mm. Focus ST:n jarrutusteho on osoitettu samoilla vaativilla testimenettelyillä kuin Ford GT ‑superauton, ja testeissä jarrut kestivät häipymättä lähes neljä kertaa niin pitkään kuin edellisen sukupolven Focus ST ‑mallin.

C2-alusta-arkkitehtuurin sähköinen jarrutehostin (EBB) osoittaa hyödyllisyytensä Focus ST:ssä. Tämä tekniikka kehittää jarrupainetta nopeammin kuin hydraulinen järjestelmä ja tuottaa tunnokkaamman, luotettavamman ja yhdenmukaisemman poljintuntuman erilaisissa käyttötilanteissa. Focus ST:n kohdalla tämä tarkoittaa, että järjestelmä sekä vähentää kovavauhtisessa ajossa ilmeneviä jarrujen käyttäytymiseroja että säätää jarrupolkimen tuntumaa ja toimintaa valitun ajotilan mukaan.

Lisäksi ajotilat Slippery/Wet, Normal, Sport ja Performance Packilla varustettujen mallien Track Drive säätävät eLSD- ja CCD-järjestelmää, sähköisesti tehostettua ohjausta, kaasuläpän toimintaa, automaattivaihteiston vaihtojen ajoitusta, elektronista ajonvakautusta, elektronista äänenparannusjärjestelmää (ESE) ja ilmastointiasetuksia kulloisenkin ajotilanteen mukaan. Alareunastaan tasaisen ohjauspyörän ”Sport”-painikkeella saa suoraan käyttöön Sport-ajotilan, ja ”Mode”-painikkeella kuljettaja voi nopeasti selata eri ajotilavaihtoehtoja.

”Track-tilan valitseminen muuttaa jarruvasteen suoremmaksi ja terävämmäksi, lisää ohjaukseen tarvittavaa voimaa ja parantaa ohjaustuntumaa, säätää kaasun annostelua aggressiivisemmaksi, ohjaa eLSD-järjestelmän tarjoamaan mahdollisimman hyvän pidon ja antaa kuljettajalle enemmän toimintavapautta, ennen kuin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä puuttuu asiaan”, kertoo David Put Ford Performancen vehicle dynamics ‑osastolta. ”Kuljettajat voivat täysin luottaa Focus ST:n suorituskykyyn radalla.”

Perinteinen Focus ST ‑mittaristo on saanut modernin silauksen, jossa on vaikutteita Ford GT ‑superautosta. Digitaaliset turboahtimen ahtopaineen, öljynpaineen ja öljyn lämpötilan mittarit näkyvät nyt Ford Performance ‑ruudussa mittariston 4,2 tuuman TFT-värinäytössä. Aina nopean liikkeellelähdön radalla takaava liikkeellelähdön hallintatoiminto (Launch Control) kuuluu myös 2,3 litran EcoBoost-malleihin saatavaan Performance Packiin.

Suunniteltu sekä näyttäväksi että toimivaksi

Ajo-ominaisuuksiltaan sekä mukavaksi että hauskaksi suunniteltu täysin uusi Focus ST hyödyntää Focuksen luokkansa huippua edustavaa tilavuutta ja poikkeuksellista hienostuneisuutta. Sen ylellinen sisustus on käytännöllinen jokapäiväisessä ajossa ja tarjoaa silti todellisen urheilullisen ajokokemuksen.

Ford Performancen suunnittelijat ovat hienosäätäneet hyvän tuen tarjoavien Recaro-etuistuimien sijainnin tarjoamaan kuljettajalle mahdollisimman hyvän ajotuntuman ja auton hallinnan, ja ESE-teknologia korostaa moottorin ja pakoputkiston ääniä Sport- ja Track-ajotiloissa. Se korostaa urheilullista ajotuntumaa ja antaa kuljettajalle paremman tuntuman vauhdikkaassa ajossa.

Hienosäädetyt moottorikiinnikkeet ja eristetty apurunko sekä saatavissa oleva CCD-tekniikka parantavat kaikkien matkustusmukavuutta. Etuistuinten runsaat hartiatilat ja luokkansa parhaat takaistuimen polvitilat sekä wagon-korimallin enimmillään 1 653 litran tavaratila, johon mahtuu helposti suuri koirankuljetushäkki, takaavat käyttömukavuuden ja käytännöllisyyden.

Urheilumallisen ohjauspyörän ja Ebony-väristen Recaro-istuimien – jotka ovat saatavissa verhoiltuina laadukkaalla kankaalla, nahalla, osanahalla ja Miko Dinamica ‑materiaalilla – lisäksi Focus ST:n ainutlaatuinen sisustus korostaa urheilullista luonnetta kohokuvioidulla ST-symbolilla alumiinisessa vaihteenvalitsimen nupissa ja kynnyslevyissä, kevytmetallipolkimilla, metallinhohtoisilla kuusikulmion muotoisilla ja himmeän hopeanvärisillä koriste-elementeillä sekä istuimien, ovipaneelinen ja keskikonsolien sivupehmusteiden metallinharmailla tikkauksilla.

Focus ST pohjautuu Focuksen ylelliseen ja urheilulliseen sivuprofiiliin, johon on lisätty hienovaraisia, toimivia tyylimuutoksia ja yksilöllisiä kevytmetallivanteita. Uudelleen muotoilut etusäleikön ylä- ja alaosat on optimoitu jäähdytyksen tehostamiseksi, ja näyttävät tunnusomaiset lokasuojien alaosan elementit ohjaavat ilmaa aerodynamiikkaa parantaviin ilmaverhokanaviin.

Suurempi, entistä jyrkemmässä kulmassa oleva takakattospoileri lisää pitovoimaa (downforce) ja parantaa Focus ST:n ajo-ominaisuuksia. Kaksiosainen pakoputken pää reunustaa aggressiivisesti muotoiltua diffuusoria ja parantaa käyttöominaisuuksia, sillä toisin kuin edeltäjämallin keskelle sijoitetut pakoputken päät, se mahdollistaa vetokoukun kiinnittämisen. Performance Pack ‑varusteluun kuuluvat lisäksi punaiset jarrusatulat.

Focus ST:n dynaamista muotoilua korostaviin ulkovärivaihtoehtoihin kuuluvat vain Ford Performancen käytössä oleva Blue ja Orange Fury sekä Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red ja Shadow Black. Näyttäviin kevytmetallivannevaihtoehtoihin kuuluu 18 tuuman Dark Sparkle- ja Magnetite-mallit ja 19 tuuman Magnetite-vanteet.

Lisäksi Focus ST:ssä hyödynnetään laajaa valikoimaa Fordin hienostuneita kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka ovat auttaneet uutta Focusta saamaan 13 palkintoa ja 5 tähden turvallisuusluokituksen sen jälkeen, kun malli tuli markkinoille vuonna 2018.

Saumattomasti integroidut teknologiat tuottavat intuitiivisen, stressittömän ja hienostuneen ajokokemuksen:

  • Aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, liikennemerkkien tunnistus ja ajolinja-avustin tekee pysähtelevässä liikenteessä ajamisesta vaivatonta.
  • Fordin mukautuva ajovalojärjestelmä, jossa on uusi kameraan perustuva ennakoiva kaarrevalojärjestelmä ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavat ajovalot. Järjestelmä esisäätää ajovaloja paremman näkyvyyden aikaansaamiseksi tarkkailemalla tiessä olevia mutkia ja – ensimmäistä kertaa koko autoalalla – myös liikennemerkkejä.
  • Active Park Assist 2 aktiivinen pysäköintiavustin, joka käyttää ohjauksen lisäksi vaihteenvalitsinta, kaasua ja jarrua ja mahdollistaa auton täysin automaattisen liikkumisen yhdellä painikkeen painalluksella.
  • Fordin ensimmäinen Euroopassa tarjolla oleva tuulilasinäyttö auttaa kuljettajia keskittymään edessä olevaan tiehen.
  • Tämän kokoluokan autoissa ensimmäinen kerran esiteltävä törmäyksenväistöavustin auttaa kuljettajia kiertämään hitaammin kulkevat tai pysähtyneet ajoneuvot ja siten välttämään törmäyksiä.

Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta, ilmastointia ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla, joiden tukena on 8-tuumainen värillinen kosketusnäyttö. Järjestelmään kuuluu ilmainen Apple CarPlay- ja Android Auto™ ‑yhteensopivuus, ja käytettävissä oleva FordPass Connect ‑modeemiteknologia muuttaa auton liikkuvaksi WiFi tukiasemaksi, jonka langattomaan verkkoon voi yhdistää jopa 10 laitetta.

”Tavoitteemme oli tarjota täysin uusi Focus ST, joka on päivittäisessä käytössä yhtä vaivaton ajaa kuin muutkin Focus-mallit”, Roeks sanoo. ”Mallin monipuolisen teknologiavalikoiman ansiosta asiakkaat saavat mahtavan ST-suorituskyvyn tarvitsematta tehdä sen eteen uhrauksia.”

Täysin uusi Focus ST tulee myyntiin kaikkialla Euroopassa kesällä 2019.

Arvioidut polttoaineen kulutusta ja CO 2-päästöjä koskevat lukemat:

Voimalinja ja korimalli Arvioidut CO2-päästöt yhdistetty (g/km) Arvioitu polttoaineen kulutus yhdistetty (l/100 km)
2,3 litran EcoBoost bensiini, 5-ovinen, 6-vaihteinen käsivaihteisto 175 7,6
2,3 litran EcoBoost bensiini, wagon, 6-vaihteinen käsivaihteisto 176 7,6
2,3 litran EcoBoost bensiini, 5-ovinen, 7-vaihteinen automaattivaihteisto 182 8,0
2,3 litran EcoBoost bensiini, wagon, 7-vaihteinen automaattivaihteisto 183 8,0
2,0 litran EcoBlue diesel, 5-ovinen, 6-vaihteinen käsivaihteisto 124 4,8
2,0 litran EcoBlue diesel, wagon, 6-vaihteinen käsivaihteisto 124 4,8

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO 2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO 2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

Ford Motor Company

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 199  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.