Kolmannen sukupolven uudistunut Sprinter on ensimmäinen pakettiautomalli, joka edustaa vuonna 2016 esiteltyä Mercedes-Benzin adVANce-toimintafilosofiaa. Siinä on viisi keskeistä periaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkisen liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).
Uudistuneen Sprinterin vanavedessä Mercedes-Benz Vans edistää vahvasti ajoneuvomallistonsa sähköistämistä yhtiön eDrive@VANs-strategian mukaisesti. Tuoreen eViton jatkoksi esitellään ensi vuonna täyssähköinen eSprinter-pakettiauto. Ensimmäiset eVitot toimitetaan asiakkaille tämän vuoden jälkipuoliskolla. Mercedes-Benz Vansin tavoitteena on tarjota lähivuosien aikana sähkövaihtoehto jokaisessa kaupallisessa mallissarjassaan. Pian eSprinterin jälkeen markkinoille odotetaan eCitan-mallia.
Uudet eVito, Sprinter ja eSprinter jakavat samat strategiset tavoitteet: monipuoliset hyödyt asiakkaille ja auton maksimaalinen käyttökelpoisuus jokapäiväisissä tehtävissä. Tavoitteeseen pääsemiseksi Mercedes-Benz on kehittämässä kokonaisvaltaista sähköajoneuvojen ekosysteemiä, joka kattaa latausinfrastruktuurin, auton käyttöominaisuuksien räätälöinnin ympäristön vaatimusten mukaisiksi, palvelut ja huollot sekä verkottuneet ajoneuvot ja palvelut. Tavoite on yhtäläinen kuljetustehokkuudessa, joustavuudessa ja muunneltavuudessa riippumatta siitä, käytetäänkö yrityksessä perinteisiä polttomoottoriin perustuvia vai uusia sähköisiä kuljetusratkaisuja.
”Hyötyajoneuvojemme sähköistäminen juontuu vakaumuksestamme, että tulevaisuus kuuluu sähköautoille, erityisesti kaupunkien keskustaliikenteessä. Olemme jo osoittaneet eVitolla, että otamme ajatuksen tosissamme – nyt menemme eSprinterillä vielä askeleen pidemmälle”, Mercedes-Benz Vansin pääjohtaja Volker Mornhinweg toteaa. ”Sähköiset voimalinjamme ovat kilpailukykyisiä myös isommissa ajoneuvoluokissa, erityisesti kun otetaan huomioon asiakkaille erityisen tärkeä kuljetusten kokonaistaloudellisuus.”
Kaksi akkuvaihtoehtoa, toimintamatka latauksella 115–150 kilometriä
Uusi eSprinter tulee tarjolle korkeakattoisena pakettiautomallina 3500 kilon painoluokassa. Auton pituus on 5932 milliä, akselivälin pituus 3924 milliä ja kuormatilan tilavuus 10,5 m3, joten eSprinterissä riittää joustavasti tilaa hyvinkin erilaisiin kuljetustarpeisiin.
Käytettävyyttä lisäävät kaksi akkuvaihtoehtoa, sillä valinnan mukaan eSprinterissä on joko 55:n tai 41 kWh:n tehoinen akku. Tehoakulla auton toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, jopa ajettaessa epäsuotuisissa olosuhteissa kuten kylmällä ilmalla ja täydellä kuormalla. Akut latautuvat täyteen 8 tunnissa latauspisteestä tai wallbox-tyyppisestä latauspisteestä, jonka maksimiteho on 7,2 kW. Tässä akkuvaihtoehdossa kuormauskapasiteetti on 900 kiloa. Vaihtoehto on tarkoitettu asiakkaille, jotka ajavat pitkiä matkoja kaupunkimaisissa olosuhteissa, mutta kuormaavat autoa harvoin aivan täyteen.
Toinen akkuvaihtoehto on räätälöity asiakkaille, joilla ratkaiseva tekijä on auton mahdollisimman suuri kuormauskapasiteetti. 41 kWh:n akku tarjoaa latauksella noin 115 ajokilometriä. Tavaraa mahtuu kyytiin noin 140 kiloa enemmän, yhteensä 1040 kiloa. Latausaika on kuusi tuntia. Molemmat akut mahdollistavat myös DC-pikalatauksen tarkoitukseen sopivasta latauspisteestä. Tällöin kumpikin akkumalli latautuu 80-prosentisesti täyteen ainoastaan 45 minuutissa.
Suorituskyvyn suhteen Sprinter ja eSprinter ovat samalla viivalla. Sekä hinnat alkaen –dieselversion että täyssähkömallin suurin teho on 84 kW (114 hv) ja suurin vääntö 300 Nm. Huippunopeuden voi valita käyttötarpeiden ja –olosuhteiden mukaan: keskustoissa ja taajama-alueilla riittää 80 km/h:n enimmäisnopeus, joka säästää myös energiaa ja pidentää auton käyttömatkaa. Jos nopeutta tarvitaan enemmän, 120 km/h tuntivauhti on niin ikään mahdollinen.
Sähköistämisen tavoitteena dieselkalustoa vastaavat käyttö- ja operointikulut
Uusien ajoneuvojen kehittäminen on vain osa Mercedes-Benzin kattavaa sähköistämisstrategiaa. Toinen keskeinen tavoite on ajoneuvoteknologian integrointi sähköiseen ekosysteemiin. Tavoitteen saavuttamiseksi Mercedes-Benz Vans kehittää räätälöityjä toimintakonsepteja tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa. Huomioon otetaan muun muassa yksittäisten liiketoimintasektorien erityistarpeet, ajoneuvokaluston sopiva määrä, ajotapaprofiilit sekä rakenteelliset edellytykset suunniteltaessa riittävää latausinfrastruktuuria yrityksen toimipisteisiin. Lisäksi huomioidaan ajoneuvojen ja toimintojen verkottuminen, rahoitus, liikkumispalvelut sekä riittävät huolto- ja korjauspalvelut.
”Sähköautojen yhteenlaskettujen operointikulujen on oltava sitä vastaavien dieselautojen tasolla, ja sekä eSprinter että eVito täyttävät tämän ennakkoehdon. Sähköautot voivat olla kaupallisesti kilpailukykyisiä vain silloin, kun niillä ajaminen on taloudellisesti järkevää. Sähköautojen korkeampia hankinta- ja pääomakuluja tasoittavat alhaisemmat energia- ja kunnossapitokulut sekä säästöt ajoneuvoverotuksessa”, Mercedes-Benz Vansin eDrive@VANs –toimintojen johtaja Benjamin Kaehler tähdentää.
Mercedes-Benz Vans investoi 650 miljoonaa euroa sähköisiin liikkumisratkaisuihin
Sähköisen pakettiautomalliston nopean laajenemisen tekee mahdolliseksi Daimlerin laaja teknologiaosaaminen. Sen ansiosta pakettiautoissa voidaan hyödyntää Mercedes-Benzin henkilöautoissa jo koeteltuja sähköisen voimalinjan osia ja komponentteja. Synergia nopeuttaa myös tuotekehitystä ja varmistaa, että käytettävät ratkaisut ovat myös teknologisesti kypsiä ja kestäviä.
Syksyllä 2016 esitellyn adVANce-toimintastrategian mukaisesti Mercedes-Benz Vans sijoittaa sähköautomalliston kehittämiseen seuraavien vuosien aikana noin 150 miljoonaa euroa. Samalla yhtiö muuttuu puhtaasta ajoneuvovalmistajasta kokonaisvaltaisten liikkumispalveluiden ja -ratkaisujen tuottajaksi. Vuoteen 2020 mennessä adVANce-strategian puitteissa käytetään vielä 500 miljoonaa euroa pakettiautojen vaatiman verkottumisen, siihen tarvittavien laitteistoratkaisujen ja palvelimien sekä uusien liikkumiskonseptien tutkimukseen ja tuotekehitykseen.