- Tunnerikas design yhdistyy dynaamisiin kykyihin
- Ensimmäinen Lexus GA-K –pohjalevylle toteutettu malli – vapaus designille ja varmuus ryhdikkyydestä
- Neljännen sukupolven Lexuksen itselataava hybridijärjestelmä
- Toisen sukupolven Lexus Safety System + -järjestelmä vakiona Euroopan mallistossa
- Itselataava hybridimalli saatavilla Suomessa joulukuussa 2018
Kuuden sukupolven mittaisen menestystarinan jatkumona seitsemännen sukupolven täysin uusi Lexus ES ottaa uuden, kunnianhimoisemman suunnan. Mukavuudestaan, viimeistelytasostaan ja premium-varusteistaan tunnettu malli perustuu uuden sukupolven myötä entistä enemmän rohkeaan ulkodesigniin ja erittäin nautinnolliseen ajettavuuteen.
ES seuraa lippulaivamalli LS:n ja luksus-coupé LC:n esimerkkiä ja toteuttaa uutta lukua Lexuksen historiassa painottuen voimakkaasti tunteisiin vetoavaan laatuun. Silmiä hivelevä muotoilu on syntynsä velkaa uudelle GA-K (Global Architecture – K) –rakenteelle, joka antaa auton muotoilijoille huomattavasti suuremman vapauden toteuttaa käsin kosketeltavan laadun ja toiveiden ylittämisen filosofiaa.
Lexus saavutti Euroopassa vuonna 2017 lähes 75 000 uuden auton myynnin, joka oli sekä uusi myyntiennätys että merkitsi neljättä peräkkäistä kasvun vuotta. Uusi ES tulee olemaan avainroolissa Lexuksen tavoitteessa myydä 100 000 uutta Lexus-mallia Euroopassa vuonna 2020.
Designin uudet ulottuvuudet
GA-K –rakenne antaa uudelle mallille mahdollisuuden ravistella tämän kokoluokan premium-sedanin rajoja. Uusi malli on edeltäjäänsä pidempi (+65 mm), matalampi (-5 mm) ja leveämpi (+45 mm). Pidentynyt akseliväli (+50 mm) mahdollistaa pyörien sijoittamisen lähemmäs kulmia leventäen myös raideväliä (edessä +10 mm ja takana +37 mm). Uuden ES:n koko olemus ja mittasuhteet heijastavat sen suorituskykyä ja antavat mallille huomiota herättävän ulkonäön, jota kaikki katsovat mielellään toisenkin kerran.
Yasuo Kajino, ES-mallin pääsuunnittelija, kuvailee uuden tyylisuunnan olevan “provokatiivinen eleganssi”.
“ES on aina ollut elegantti premium-sedan. Tämän sukupolven malliin olemme lisänneet rohkeita elementtejä, jotka haastavat asiakkaiden perinteisiä odotuksia,” hän toteaa.
Aiemmista ES-malleista poiketen designiin kuuluu nopea kattolinja, joka korostaa auton matalaa olemusta ja hyvin liukasta aerodynamiikkaa. Takaosa on puhdas ja terävästi veistetty, jota LED-takavalot korostavat, katsottiinpa autoa mistä kulmasta tahansa.
Lexuksen sisätilojen tulevaisuus
Kajinon tiimin lähtökohta sisätilojen suunnittelussa oli Lexus Future Interior –konsepti, jossa kuljettajakeskeinen kojetaulu yhdistyy tilavaan ja mukavaan etumatkustajan alueeseen. Kuljettajan huomio pidetään tiessä sijoittamalla mittaristo ja näytöt mahdollisimman tiiviisti kuljettajan näkökenttä huomioiden. Toisaalta tällä saavutetaan etumatkustajalle hyvin avoin, tilava ja rentouttava ympäristö.
Takana istuville taattava mukavuus on jo pitkään ollut ES:n tavaramerkki ja uusi malli kantaa perintöä ylpeänä huolimatta linjakkaammasta kattolinjasta. Matalampi istuma-asento ja erityisen tarkasti suunniteltu katon muotoilu takaavat hyvän pääntilan samalla kun pidempi akseliväli tarkoittaa erittäin hyviä jalkatiloja.
Sisätilojen laadukasta toteutusta sekä pikkutarkkaa viimeistelyä korostetaan malliversiosta riippuen esim. bambu- tai Shimamoku-puu-somistein, jotka antavat huikean käsityötaidon ansiosta silauksen sille, mitä premium-autoilta odotetaan.
Suorityskyvyn uusi aikakausi
Yasuhiro Sakakibaran, ES:n pääinsinöörin mukaan ES on luotu tuottamaan aivan erilaisen suorituskyvyn kuin edeltäjissään. Hän toteaa uudesta mallista: “Tiesimme jo alussa, että tämän ES:n tulee tuntua dynaamiselta unohtamatta ajamisen helppoutta – ja millä tahansa tiellä ollaankin. Tähän pystytään vain, kun perusta on kunnossa.”
Alkupisteenä oli uusi GA-K -rakenne. Useiden erityyppisten korkealujuusterästen käyttö vähentää rakenteen painoa verrattuna edellisiin rakenneratkaisuihin, kun taas täysin uusi takapyörien monivarsituenta, hammastankoon sijoitettu sähköinen ohjaustehostin ja erityinen, takapenkkien takana sijaitseva V-tuenta mahdollistivat ES:n ajo-ominaisuuksien hienosäädön ennennäkemättömällä tarkkuudella.
Yoshiaki Ito, ES:n päätestikuljettaja, kertoo: “Me haluamme kaikkien eri tyyppisten kuljettajien tuntevan täydellisen hallittavuuden ES:n ohjauspyörän takana. Haetussa mukavuustasossa on ajateltu muutakin, kuin että auto tarjoaisi vain pehmeän kyydin.”
F SPORT –malli vie ajettavuuden vielä korkeammalle tasolla AVS-jousitusjärjestelmän avulla. LC-mallista tutulla järjestelmällä iskunvaimentimet säätyvät jopa 650 erilaiseen vaimennustehotasoon, mikä takaa äärimmäisen tarkan ajettavuuden millä tahansa ajoalustalla.
Neljännen sukupolven itselataava hybridivoimalinja
ES 300h merkitsee ensiesiintymistä uudelle, neljännen sukupolven itselataavalle hybridijärjestelmälle, joka pystyy toteuttamaan vaikean yhtälön. Kun erinomainen taloudellisuus, voimakas suorituskyky ja minimaaliset päästöt lasketaan yhteen, on lopputuloksena tämä hybridi. Järjestelmän sydämenä on ultra-taloudellinen 2,5-litran nelisylinterinen bensiinimoottori, joka hyödyntää totuttuun tapaan Atkinson-työsykliä. Moottorin yhteydessä on entistä kevyempi, kompaktimpi ja energiatehokkaampi sähkömoottori. Järjestelmän kokonaisteho on 160 kW (218 hv) ja yhdistettyä ajoa vastaava kulutus on alkaen 4,7 l/100 km.
Täysin uusi bensiinimoottori hyödyntää huippuunsa viritettyä palotapahtuman hallintaa tehden siitä yhden markkinoiden energiatehokkaimmista moottoreista. Näin ollen moottorista saadaan entistä enemmän tehoa – kulutusta tai päästöjä lisäämättä. Avaintekijöitä tälle tehokkuudelle ovat mm. suorat imukanavat, kasvatetut venttiilikulmat ja laser-työstetyt venttiilinistukat.
Voimalinjan käyttäytyminen on hiottu huippuunsa erittäin kehittyneellä ohjainjärjestelmällä, joka antaa aiempaa enemmän perinteistä bensiinimoottoria vastaavan tuntuman. Myös NiMH-korkeajänniteakku on aiempaa kompaktimpi, sallien sen sijoittamisen takapenkin alle eikä se näin ollen rajoita tavaratilan kapasiteettia.
Tinkimätöntä turvallisuutta
Uuden ES:n vakiovarusteluun kuuluu uusin versio Lexus Safety System + -järjestelmästä. Tämä mahdollistaa täysin uusia kykyjä turvata niin kuljettajan kuin matkustajien turvallisuutta hyvin erilaisissa ajotilanteissa aktiivisia turvajärjestelmiä hyödyntäen.
Uusiin ominaisuuksiin kuuluu mm. Pre-Collision System –järjestelmän pyöräilijöiden tunnistus. Järjestelmän kykyä tunnistaa kevyttä liikennettä esim. yöaikaan on parannettu lisäämällä tunnistusjärjestelmän herkkyyttä ja kantavuutta.
Kaksivaiheiset LED-matriisiajovalot ovat myös uusi turvallisuusinnovaatio. Valokuvio muodostetaan 24:llä yksittäisesti ohjatulla LED-yksilöllä, mikä mahdollistaa erittäin tarkan yhdistelmän hyvää valotehoa ja muiden autoilijoiden häikäisemättömyyttä.
Uusi kappale tarinassa nimeltä ES
Tullessaan myyntiin myöhemmin tänä vuonna seitsemännen sukupolven Lexus ES tekee hienon jatkumon yhdelle merkin suosituimmista malleista. Suomeen auto saapuu ensi vuoden alussa. Ennakkohinnat julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.