Uusi Ford Focus ponkaisi ensirekisteröintitilastoissa neljänneksi
Vuoden autoksi Suomessa valittu täysin uusi Ford Focus nousi marraskuun ensirekisteröintitilastoissa neljänneksi rekisteröidyimmäksi henkilöautomalliksi. Ford on tammi-marraskuun tilastojen perusteella viidenneksi rekisteröidyin henkilöautomerkki 7,5 %:n markkinaosuudella. Pakettiautoissa Ford on toiseksi rekisteröidyin merkki 24,1 %:n markkinaosuudella.
Tekoäly parantaa pitoa ja vähentää polttoainekustannuksia
Uudessa Ford Edgessä on tekoälyä hyödyntävä nelivedon poiskytkentäjärjestelmä, joka parantaa pitoa ja laskee polttoaineen kulutusta. Järjestelmän toiminta perustuu antureihin, jotka tarkkailevat tieolosuhteita ja pystyy muuttamaan auton vetotavan etuvedosta nelivetoon ja takaisin sekunnin murto-osassa. Kuljettaja voi näin tuntea olonsa varmaksi liukkaissa olosuhteissa ajettaessa, mutta polttoainetta säästyy silloin, kun olosuhteista johtuvaa lisäpitoa ei tarvita. Etuvetoisena auton polttoaineen kulutus on noin 6,5 % matalampi kuin nelivetona.
Kumpi on liukkaampi, lehdet vai lumi?
Fordin insinöörit halusivat selvittää, kumpi tekee tiestä liukkaamman, syksyn sateiden kastelemat lehdet vai lumi. Tietojen hankkiminen lumesta oli helppoa, ei muuta kuin Pohjolan hangille testaamaan. Mutta lehtien liukkaudesta ei ollut mitään tietoa saatavilla. Mitä teki insinööri? Lähti keräämään kassi kaupalla lehtiä, joka levitettiin Fordin Belgiassa sijaitsevalle testiradalle. Sitten paikalle tuotiin kitkantestauslaitteisto. Testi päätyi tavallaan tasatulokseen: tietyissä tilanteissa lehdet olivat yhtä liukkaita kuin lumi. Miksi tämä tieto on tärkeä? Useimmat ihmiset ajavat hitaammin ja varovaisemmin lumella, mutta monikaan meistä ei tee niin ajaessaan lehtien peittämillä kaduilla.
Älä ole zombina ratin takana!
Jopa joka viidennen tieliikenneonnettomuuden taustalta paljastuu väsynyt kuljettaja. Pikkujoulujen jälkeisenä aamuna osataan kyllä jättää autonavaimet naulaan, mutta väsyneenä ajamisen riskejä ei välttämättä tunnisteta yhtä hyvin. 18 tunnin valvominen saa aikaan humalassa olemista muistuttavan tilan. Ford haluaa muistuttaa tästä tärkeästä asiasta, ja sen havainnollistamiseksi tilasi ”unipuvun”. Puvun eri osilla saadaan aikaan simuloitu väsymyksen tunne. Pukuun kuuluvat lasit esimerkiksi pimentävät näkökentän samaan tapaan kuin kuljettaja ottaisin niin sanotut mikrounet. Mitä sitten tehdä, jos ajaessa väsyttää? Aja tien sivuun ja pidä tauko. Juo kahvia ja ota sen jälkeen 20 minuutin nokoset.
Transit-hybriditesti laajenee jo kolmanteen kaupunkiin Euroopassa
Ford haluaa selvittää, miten ladattavien hybridien ilmestyminen suurkaupunkien katukuvaan hyödyttää ympäristöä ja auton käyttäjiä. Ensi keväästä lähtien kymmenen Ford Transit Custom hybridiä näkyy Kölnin katukuvassa vuoden ajan täydentäen Lontoossa ja Valenciassa samaan aikaan käynnissä olevia testejä. Ympäristövaikutusten osalta tarkkaillaan erityisesti hybridiautojen vaikutusta ilmanlaatuun. Testi toteutetaan yhteistyössä Kölnin kaupungin kanssa.