Uusilla henkilöautoilla ajetaan suhteessa hieman enemmän kolareja, mutta tien varteen ne jättävät lähes neljä kertaa vanhempia autoja harvemmin, paljastavat Ifin vahinkotilastot. Auton iän mukana kasvaakin sen vahinkoherkkyys, mutta moni vakuuttaa vanhemman auton vähemmän kattavasti.

Vakuutusyhtiön tilastot todistavat: uusi auto jättää yhä harvemmin tielle

Vakuutusyhtiöltä kaivataan nykyään yhä useammin tiepalvelun apua eli hinausta auton jätettyä tielle teknisen vian vuoksi. Trendi on ollut vahvasti kasvava viime vuosina. Poikkeuksena ovat uudet autot, jotka ovatkin selvästi luotettavampia: alle 5 vuotta vanha ajoneuvo jättää tien poskeen lähes 4 kertaa harvemmin kuin tätä vanhempi auto.

– Paljon keskustellaan siitä, lisääkö uusien autojen monimutkaisempi tekniikka vikaantumisherkkyyttä ja onko nykyautoja enää edes tehty kestämään käytössä pitkään vanhempien autojen tavoin. Vahinkotilastot osoittavat kuitenkin tämän oletuksen vääräksi, kommentoi ajoneuvovakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä.

– Myös tulipaloja ja varkauksia sattuu uusissa autoissa selkeästi vähemmän. Etenkin varkauksien ehkäisyssä kehittynyt tekniikka auttaa huomattavasti.

Uusi tekniikka ei ole vielä vähentänyt pysäköintivahinkoja

Yksi poikkeus vahinkotilastoissa on: uusille autoille sattuu suhteessa kaksi kertaa enemmän pysäköintivahinkoja kuin yli 5-vuotiaille autoille. Ero on niin huomattava, ettei se selity pelkästään sillä, että uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän.

– Uusissa autoissa itsessään on peruuttamisturvallisuutta parantavia pysäköinti- ja peruutustutkia sekä pysäköintiavustimia. Valitettavan usein pysäköintivahingot kuitenkin syntyvät niin, että toinen autoilija on kolhinut tällaista pysäköitynä ollutta uutta autoa ja jättänyt kertomatta itsestään. Eli pysäköintivahingot alkavat vähentyä selkeästi vasta, kun kaikissa autoissa yleistyy vastaava tekniikka, Roselius toteaa.

Toisaalta tekniikastakin saatava apu voi olla pieni, jos näkyvyys on kovin rajoitettu.

– Esimerkiksi joissakin kauppakeskuksissa turvallisesti peruuttamisesta on tehty liki mahdotonta. Tämä pitäisi ottaa paremmin huomioon uusia pysäköintitiloja suunniteltaessa. Muun muassa pysäköintihalleihin asennetut kiinteät kameranäytöt vähentäisivät peruuttaessa huonosta näkyvyydestä johtuvia vahinkoja, arvioi Roselius.

Mitä uudempi auto, sitä kalliimpi kolari

Auton ikä vaikuttaa paitsi vahinkoihin, myös ylivoimaisesti eniten siihen, miten auto vakuutetaan. Ifin tilastojen perusteella lähes jokainen valitsee uuteen autoon liikennevakuutuksen lisäksi vapaaehtoisen kaskovakuutuksen, joka turvaa oman auton, jos jotakin sattuu. Kuitenkin jo muutaman vuoden vanhemmissa autoissa alkaa näkyä eroa siinä, kuinka paljon kannetaan itse riskiä, eli ajetaan ilman kaskovakuutusta.

– Suomalaiset haluavat pitää uusista autoista huolta ja varmaankin monet tiedostavat, että niiden korjaaminen on yhä kalliimpaa. Vähäinenkin lommo premium-luokan auton puskurissa voi maksaa helposti yli 2000 euroa. Tämä johtuu siitä, että törmäyksille alttiina olevaan etupuskuriin on usein sijoitettu paljon herkkää ja arvokasta tekniikkaa.

– Toisaalta on ristiriitaista, että jo 4 vuotta vanhemmat autot vakuutetaan huonommin, vaikka niille alkaa tilastojen valossa sattua myös enemmän vahinkoja. Auton ikää katsomatta keskimääräisen kolarivahingon korjauksen hinta on noussut lähes 10 prosenttia vuodesta 2014, kommentoi Roselius.

Esimerkiksi 9–13-vuotiaisiin autoihin kattavan kaskovakuutuksen hankkii enää vain reilu puolet autoilijoista.

– Monella on edelleen mielikuva, että kaskovakuutus on kallis eikä sitä ole bonusmenetyksen vuoksi kannattavaa käyttää, ellei vahinko ole iso. Ifissä nostimme keväällä kaskovakuutusten maksimibonuksen 80 prosenttiin. Bonus laskee nyt yhdestä vahingosta vain 10 prosenttia ja pysäköintivahingoista ei ollenkaan, joten kaskoa kannattaa hyödyntää kaikissa oman auton vahingoissa. Lisäksi huolellinen kuski, jolla on liikennevakuutuksessa täysi 80 prosentin bonus, saa Ifissä kaskovakuutukseen automaattisesti bonusturvan, jolloin bonus ei laske yhdestä vahingosta, Roselius toteaa.

Lisätietoja:

Ifin autovahinkotilastot
Mitä kaskovakuutus korvaa?