Vieraalla seudulla nopeusrajoitusten noudattaminen ja vauhdin asettaminen tilanteen tasalle vain korostuu. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva
Kesällä myös kotimaan kiertely vilkastuu ja automatka voi viedä itselle vieraisiin kaupunkiympäristöihin. Vaikka samat liikennesäännöt pätevät koko maassa, entuudestaan tuntematon miljöö voi yllättää kokeneimmankin kuskin. Liikenneturvan kyselyyn vastanneet kokevat ajamisen vieraassa ympäristössä pääsääntöisesti melko helpoksi. Myös vaaratilanteisiin on kuitenkin jouduttu.
Liikenneturva kysyi keväällä* autoilevien kokemuksista vieraassa kaupunkiympäristössä ajamisesta. Reilu viidesosa (22 %) kertoi sen olevan erittäin helppoa. Autoilevista 59 prosenttia koki ajamisen oudolla seudulla melko helpoksi, vaikka joskus ei olekaan varmuutta siitä, miten pitäisi ajaa, että menee oikein. Katumerkkien ja liikennemerkkiyhdistelmien tulkintavaikeudesta kertoi 17 prosenttia autoilevista, jotka kokivat vieraalla seudulla ajamisen melko vaikeaksi.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kannustaa autolla matkailevia testiajamaan vieraat seudut ennakkoon jokamiehen liikennesimulaattorilla.
”Vaikka kaupunki sijaitsisikin kotimaassa, kannattaa karttaa tai karttasovelluksia käyttää ennakkoon ympäristön ja reitinsuunnittelun apuna. Esimerkiksi Google Mapsin streetview-toiminnon avulla voi melkein ajaa reitin – tai ainakin sen pahat paikat – läpi ennakkoon. Näin opasteet ja hankalat paikat eivät tule täytenä yllätyksenä ajossa”, vinkkaa Heiskanen.
Vieraassa ympäristössä sattuu myös vaaratilanteita
Liikenneturva kysyi viime joulukuussa** suomalaisilta näiden kokemista vaaratilanteista. Joka kymmenes (11 %) kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen kuluneen vuoden aikana, kun oli ajanut itselle vieraalla seudulla.
”Yleensä ihmiset liikkuvat päivästä toiseen samoilla kulmilla ja muistavat väistämissäännöt sekä hankalat paikat ulkoa. Vieraalla seudulla nopeusrajoitusten noudattaminen ja vauhdin asettaminen tilanteen tasalle vain korostuu. Kun nopeus on sopiva, ehtii havainnoida jokaisen kadunkulman kärkikolmiot ja muut liikennemerkit. Tällöin huomaa myös kävelijät ja pyöräilijät”, Heiskanen painottaa ja kannustaa ulottamaan ymmärrystä vastaavasti myös toisia kohtaan.
”Jos edessä vuokraamon logoilla varustettu auto tai turistiryhmä säätää, selviää tilanteesta parhaiten antamalla tilaa tai mahdollista apua. Tööttäily tai muu hiillostaminen voi pahimmillaan johtaa tilanteen kehittymiseen onnettomuudeksi.”
Vieraalla paikkakunnalla ajettaessa huomio voi olla kiinnittynyt liikenteen sijasta osoitteiden lukuun tai navigaattorin seuraamiseen. Heiskanen kannustaakin turvautumaan navigointisovellusten puheopastukseen, jonka voi napsauttaa päälle vaikkapa viimeisellä taukopaikalla ennen kohdetta. Reittiohjeistuksen voi antaa myös tarkkasilmäisen kartturin tehtäväksi, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajamiseen ja turvalliseen perille pääsyyn.