Vuosi 2019 on vielä aluillaan mutta Citroën on käyttänyt jo kuukausia kuluvan vuoden suunnitteluun. Ja syynä ei ole mitään vähempää kuin merkin satavuotisjuhla. Ideoitaessa läpi vuoden jatkuvia juhlallisuuksia, kysyttiin heti aluksi: mitä tekisi merkin luoja, André Citroën, juhlistaakseen suurta merkkivuotta? Se ainakin on varmaa, että tämä näkemyksellinen innovaattori ja modernin viestinnän kehittäjä (jonka tunnettuja tempauksia olivat mm. valaista Eiffel-torni tai uraauurtavat seikkailuretket), ei juhlisi samalla tavoin kuin muut. Ylpeänä tästä DNA:sta Citroën katsoi suurta kuvaa ja loi rohkean kokonaisuuden, jossa yhdistyvät kansainväliset tapahtumat ja aktiviteetit, jotka jatkuvat läpi koko vuoden 2019. Ohjelmassa on kokoontumisia, asiakkaiden äänen kuuluville tuovia sosiaaliseen mediana kohdennettuja ‘Inspired by You’ –aktivointeja, uusia konseptiautoja sekä yllätyksiä. Tässä saat kartan vuoteen ja siihen, mitä kaikkea on tulossa…
Citroën viettää satavuotisjuhlaansa ympäri maailman ja läpi koko vuoden 2019…
100 VUOTIAS MERKKI ASIAKKAIDENSA INNOSTAMANA – ‘INSPIRED BY YOU’
Juhliessaan satavuotista historiaansa, juhlii Citroën sataa
vuotta, jolloin se aidosti ihmisläheisenä brändinä on saanut
inspiraationsa ihmisistä ja heidän elämäntottumuksistaan. Tätä
korostetaan myös satavuotisjuhlassa, joka jalkautuu ympäri maailmaa ja
läpi eri sukupolvien, ihmisiä yhdistäen.
- RETROMOBILE 2019 (6 – 10 helmikuuta, Pariisin Expo Porte de Versailles’ssa)
Tämä ihmisläheinen tapahtuma esittelee historiikkiautoja rakastaville paloja historiasta:
- 10 tuotantomallia: Type A 10 HP, C3 5 HP, Traction Avant, Type H, 2 CV, DS 21 Pallas, Méhari, CX 25 Prestige, C6 sekä uusi C5 Aircross SUV
- 10 konseptiautoa: C10, GS Camargue, Karin, Activa 1, Xanae, Osmose, C-Métisse, GTbyCitroën, Tubik, CXPERIENCE
- 10 kilpa-autoa: Scarabée
d’Or, Rosalie, DS 21 vuoden 1969 Marokon rallista, SM vuoden 1971
Marokon rallista, 2 CV Africa Raid, ZX Rally Raid, Xsara Kit Car, C4
WRC, C-Elysée WTCC, C3 WRC
Lisäksi Retromobileen on koottu erityinen juhlavuoden keräilijän katalogi, joka kertoo näiden 30 mallin historian.
- ‘SUKUPOLVELTA TOISELLE’ (toukokuusta alkaen, eri sosiaalisen median kanavissa):
Koska 100-vuotista historiaa ei olisi ilman merkin uskollisimpien lähettiläiden tukea, Citroën tulee tuomaan heidät esiin: ‘From One Generation to Another – sukupolvelta toiselle’. Perheet, yritykset ja jälleenmyyjät ympäri maailman, jotka ovat pysyneet uskollisina Citroënille usean sukupolven ajan, tulevat kertomaan oman tarinansa sekä suhteestaan merkkiin. Eri sosiaalisissa kanavissa tullaan näkemään ja kuulemaan tunteikkaita kertomuksia maailman eri kolkista.
- ‘STREET BURST DAY – kadunvaltauspäivä’ (kesäkuussa, salaisessa paikassa…):
Historian ensimmäinen Citroën (Type A) näki päivänvalon
Pariisissa kesäkuussa 1919 ja tästä syystä kesäkuu on valittu
ajankohdaksi ennennäkemättömään tapahtumaan, ‘Street Burst Day’ –
kadunvaltauspäivään. Yön aikana yksi automerkki tulee valtaamaan kadun
100 historiallisella Citroënilla, jotka tulevat keräilijöiltä ja
Citroënin ‘Conservatoire’ :sta, mutta joukossa nähdään myös
konseptiautoja. Mutta miksi: koska tämä on taatusti yllätys kaikille
ohikulkijoille mutta myös niille, jotka eivät pääse paikalle, sillä
kaikki tullaan näkemään eri sosiaalisen median kanavissa.
- ‘CITROËN TARINAT’ (heinäkuusta alkaen, sosiaalisen median kanavissa):
Uusi C5 Aircross SUV toimii kansainvälisen road tripin kulkuvälineenä, jossa matka vie toimittajan tapaamaan ihmisiä, jotka ovat todellisia ‘citroënisteja’ sydämeltään ja ikonisten Citroën-mallien omistajia. Samalla he saavat jokainen mahdollisuuden jakaa oman ainutlaatuisen Citroën–tarinansa.
- ‘LE RASSEMBLEMENT DU SIÈCLE’ (19. – 21.7., la Ferté-Vidame – Eure-et-Loir):
Tapahtuma on satavuotisjuhlinnan kulminoituma, joka järjestetään itse keräilijöiden aloitteesta (‘Le Rassemblement du Siècle’ kerää yhteen keräilijöitä, jotka valtaavat legendaarisen koeajopaikan, la Ferté-Vidame’n. Paikka on merkin historiallinen salaisuus, jossa erityisesti ikonista 2CV:tä kehitettiin. Tämä kansainvälinen kokoontuminen tuo kolmen päivän aikana yhteen yli 11 000 keräilijää, lähes 5 000 autoa ja jopa 50 000 vierailijaa. Tapahtuman suurena tukijana myös Citroën tulee olemaan läsnä eikä vähiten ainutlaatuisen näyttelyn kautta. Lisätietoja: https://citroencc.com
100 VUOTTA VISIOITA
Juhlittaessa Citroënin sataa vuotta, juhlitaan samalla merkkiä,
joka on kaikki 100 olemassaolon vuotta väsymättä katsonut kohti autoilun
ja autoalan tulevaisuutta ja luonut innovatiivisia ratkaisuja kuhunkin
aikakauteen. Nyt vietettävä juhlavuosi tarjoaa mahdollisuuden esitellä
merkin tämän päivän vision tulevaisuudesta ja vuoden aikana paljastetaan
kaksi uutta konseptia:
- KONSEPTI #1 (julkaisu helmikuussa)
Helmikuussa julkaistaan konsepti, joka saa päivänvalon Geneven maaliskuisessa autonäyttelyssä. Tämä kertoo Citroënin vision urbaanista liikkumisesta
- KONSEPTI #2 (julkaisu toukokuussa)
Toukokuussa tullaan Pariisissa esittelemään vuoden toinen konseptiauto, joka ruumiillistaa Citroënin näkemyksen ultra-mukavuudesta.
100 VUOTTA IKONISENA BRÄNDINÄ
Ja lopulta, satavuotiaan Citroënin juhliminen ei tarkoita vain
merkin juhlaa. Se muistuttaa, että puhe on ihmisille suunnitellusta
ikonista, joka symboloi rohkeutta, luovuutta sekä ranskalaista
elämäntyyliä niin autoissa, viestinnässä kuin
moottoriurheilusaavutuksissa. Kyseessä on monta eri tekijää, jotka
menneiden sadan vuoden aikana ovat kaikki osaltaan olleet muokkaamassa
Citroënin ainutlaatuista identiteettiä ja joita halutaan taas korostaa
satavuotisjuhlan alla:
- ‘ORIGINS’ COLLECTOR’S EDITION –JUHLAMALLISTO (maaliskuusta alkaen)
‘Origins’ Collector’s Edition on erikoismallisto, joka tulee saataville juhlavuoden aikana useissa eri malleissa. Origins –juhlamalli tullaan näkemään Citroën C3, C3 Aircross SUV, C4 Cactus sekä C4/Grand C4 SpaceTourer –malleissa*, ‘Origins’ Collector’s Edition –mallisto erottuu erityisen ulkovärityksen sekä sisämateriaalien kautta. Väreissä korostuvat pronssin sävyt eri yksityiskohdissa sekä auton ‘Origins since 1919’ –tunnus. (*myyntiin tulevat mallit vaihtelevat maittain)
- ‘CITROËN ORIGINS’ –VIRTUAALIMUSEO SATAVUOTISJUHLAN VÄREISSÄ (tammikuusta alkaen) Vuonna 2016 avattiin Citroën Origins -verkkosivusto (www.citroenorigins.com). Tänä päivänä se on julkaistu yli 40 maassa ja 23:lla eri kielellä. Juhlavuoden kunniaksi sivusto on käännetty myös suomeksi (www.citroenorigins.fi)
Juhlavuotena 2019 virtuaalimuseoon lisätään myös viisi ennennäkemätöntä
mallia, jotka kaikki ovat tarkasteltavana 3D-muodossa ja äänien kera.
Näiden jälkeen kokoelma pitää sisällään yhteensä 79 mallia.
Satavuotisjuhlan ilmeeseen puettu sivusto tulee myös olemaan pääkanava,
josta löytyy kaikki ajantasainen tieto juhlavuoden tapahtumista. Tämän
lisäksi sivustolla tullaan näkemään pop-up näyttelyitä sekä kuvia ja
videoita juhlavuoden eri tapahtumista.
- UUDET CITROËNIN JUHLAVUODEN TUOTTEET JA LELUT (tammikuusta alkaen)
‘Äiti, isä, Citroën’: nämä kolme sanaa André Citroën halusi olevan lasten ensimmäiset, kun hän 1920-luvulla julkaisi sarjan Citroën-leluja. Tämä oli ajassaan ennennäkemätön idea ja tavoitteita sille oli vain yksi: saada merkin nimi kuulumaan kodeissa heti lapsen ensivuosista alkaen. Samaan henkeen viitaten tulee Citroën juhlavuotenaan julkaisemaan valikoiman tuotteita, joissa näkyy merkin grafiikkaa ja ilmettä 20-luvulta: emaloituja mukeja, kortti- ja muistipelejä sekä 100% Citroën-versio kuuluisasta MONOPOLY-pelistä! Näiden lisäksi julkaistaan miniatyyrivalikoima historiallisista malleista, joita ei ole ennen ollut myynnissä sekä erilaisia keräilypakkauksia, joissa yhdistyvät autot eilisen sekä tämän päivän mallistosta. Citroën LifeStyle –tuotteet löytyvät verkkokaupasta: https://lifestyle.citroen.com.
- CITROËN RACING JUHLISTAA 100 VUOTTA URHEILUSEIKKAILUJA (tammikuusta alkaen)
Ensimmäisestä André Citroënin järjestämästä Saharan ylityksestä alkaen, Citroën on loputtomasti näyttänyt kykynsä astua askeleen pidemmälle seikkailuissaan. Juhlavuoden aikana Citroen Racing esiintyy tässä valossa. Uusi C3 WRC on puettu satavuotisjuhlan väreihin ja digisarjasta ‘Little Big Racing’ tullaan näkemään uusi kausi ‘vintage’ -versiona.
- KERÄILIJÄN KIRJA – JACQUES SÉGUÉLA: ‘100 YEARS OF CITROËN ADVERTISING’ (huhtikuu)
Siinä missä Citroën on sadan vuoden ajan erottunut savoir-faire –hengessä, on merkki myös tunnettu tavastaan viestiä ihmisille (‘faire-savoir’). Samaan aikaan, kun kilpailijat tekivät ‘tuotemarkkinointia’, toteutti André Citroën ‘julkisuutta’ ja tunnettuutta: Eiffel-tornin valaiseminen, retket puolitelavaunulla, tiekyltit, Citroën-lelut… Kaikki keinot olivat suotavia vahvistamaan tuotemerkin mainetta. Ja sama rohkean viestinnän kulttuuri on pysynyt vankkumattomana osana merkin DNA:ta näistä menneistä päivistä yhä tähän päivään. Matka on ollut ainutlaatuinen ja Jacques Séguéla, Citroënin 80-luvun eläväisten mainosfilmien isä (‘wild chevrons’, Visa GTi Clémenceau lentotukialuksella, AX Kiinan muurilla jne.) teki paluun menneisiin aikoihin ja kokosi nämä yhteen näyttäväksi kirjaksi. Kirja julkaistaan Ranskassa huhtikuussa ja tulee saataville myös englannin- sekä kiinankielillä
- ‘THE WORLD INSPIRED BY CITROËN’ (kesä 2019)
Satavuotisjuhla inspiroi Citroënin antamaan kuuluisille kansainvälisille valokuvaajille vapauden ikuistaa merkki 100 valokuvaan. Kuvat on otettu suurissa pääkaupungeissa ympäri maailman (Pariisi, Rooma, Amsterdam, New York, Buenos Aires, Tunisia ja Tokio) ja nämä originellit taidekuvat esittävät Citroënin auran maailman eri kolkissa liittäen yhteen menneen, tulevan ja nykyisyyden. Kuvia tullaan jakamaan Instagramissa sekä Facebookissa, mutta kaikki 100 valokuvaa tullaan myös kokoamaan näyttelyksi la Monnaie de Paris ’iin Pariisin 6. kaupunginosassa heinäkuun ja elokuun ajaksi.
CITROËN SUOMESSA -KIRJA
Myös Suomessa Citroënin 100-vuotisjuhlaa tullaan kunnioittamaan
monin eri tavoin. Varsinaiset juhlallisuudet alkavat maaliskuussa, mutta
jo nyt kauppoihin on saatu ainutlaatuinen lähes 400-sivuinen Citroën
Suomessa –teos. Se on kahden Citroën harrastajan ja keräilijän Antti
Pitkäsen sekä Mikko Salosen tinkimättömän työn tulos ja esittää
yksityishenkilöiden sekä Citroën-maahantuojien arkistoista löytyneen
kuvamateriaalin tukemana kattavan ja täynnä kiinnostavia yksityiskohtia
olevan historian, millaisena Citroën on kulkenut matkansa Suomessa
vuodesta 1921 alkaen ja kautta vuosikymmenten. Kirjan on tuottanut
Alfamer ja sitä jälleenmyyvät useat vähittäiskaupat Prismoista
Suomalaiseen Kirjakauppaan ja Adlibrikseen.
Näiden päätapahtumien lisäksi tulee Citroën juhlistamaan
satavuotisjuhlaansa tuomalla ihmisten eteen lukuisia yllätyksiä kautta
vuoden: kaupallisia aktiviteettejä jälleenmyyjäverkostossa,
eksklusiivisia yhteistyötempauksia ynnä muuta.