Webasto on jälleen vahvistanut asemaansa sähköautojen lataustoiminnassa ostamalla yhdysvaltalaisen AeroVironmentin sähköautojen lataus- ja testaustoiminnan.
Webasto Group, yksi maailman suurimmista autoalan toimittajista, on laajentanut toimintaansa ostamalla AeroVironmentin Efficient Energy Systems (EES) -segmentin 35 miljoonalla dollarilla. EES:n toiminta keskittyy sähköautojen lataukseen ja testaukseen, joten hankinta on merkittävä panostus Webaston pitkän tähtäimen sähköisen liikkumisen strategiaan.
”Tämä yrityskauppa kiihdyttää lataustoimintamme kehittymistä maailmanlaajuisesti,” sanoo Holger Engelmann, Webasto SE:n hallituksen puheenjohtaja. ”EES:n keskeinen tietotaito sähköautojen teknologiasta ja Webaston asema melkein kaikkien alkuperäisvalmistajien järjestelmäkumppanina muodostavat pohjan pitkän aikavälin strategiallemme,” lisää Engelmann. Webaston kaltaisen, kokeneen toimijan ymmärrys autoalan vaatimuksista ja kokemus järjestelmien integroimisesta tulee varmasti hyödyttämään sähköistä liikennettä pidemmällä aikavälillä.
Yrityskauppa tukee Webaston panostusta sähköautoiluun
AeroVironmentin EES-segmentin hankkiminen on osa Webaston kaksoisstrategian toteuttamista. Kaksoisstrategian päämääränä on paitsi vahvistaa yrityksen nykyisiä liiketoiminta-alueita, kuten lämmittimiä ja kattoluukkuja, niin myös etsiä uusia mahdollisuuksia toiminnan monipuolistamiseksi. Uusimpana aluevaltauksena Webasto on panostanut vahvasti sähköautojen latausjärjestelmien kehittämiseen.
Tunnettu lämmitinvalmistaja valikoitui sopivaksi ostajaksi AeroVironmentin EES-liiketoiminnalle, sillä Webaston sähköisen liikkuvuuden strategia oli hyvin pitkälti linjassa EES:n näkemyksen kanssa. Webasto on myös panostanut viime aikoina rutkasti sähköautoiluun ja latausasemien kehittämiseen, joten EES:n sähköautojen lataus- ja testaustoiminnan hankinta oli yritykselle luontevaa.
Alkuvuodesta 2018 Webasto toi Suomen markkinoille ensimmäisen sähköautojen kotilatausasemansa, Webasto Puren.