Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelyt ovat olleet viime aikoina jonkin sortin murroksessa. Niin kaupunkirakenne kuin liikennejärjestelyt ovat viime vuosina muuttuneet. Seudulla ollaan nähty myös suurien hankkeiden valmistumisia, kuten kehäradan aukeaminen vuoden 2015 kesällä sekä odotettu länsimetro, joka aloitti toimintansa viime vuoden syksyllä 2017. Myös pyöräilyn suosio on viime vuosina kasvanut. Monen kaupunkilaispyöräilijän onneksi pyöräilyinfrastruktuurin kehittämiseen ollaan alettu panostamaan. Silti moni kaipaa parannuksia, jotta kaupungissa pyöräily voisi olla mahdollisimman vaivatonta.

Autolla, julkisella vai pyörällä?

Siihen, mikä kulkuväline lopulta valitaan vaikuttaa suuresti paikkojen saavutettavuus sekä etäisyydet. Myös ajalla on väliä, mutta toisaalta ympäri vuoden pyöräily saattaa osoittautua liian raskaaksi, vaikka pyörällä esimerkiksi työpaikalle pääsy saattaisikin olla kaikista nopeinta. Espoossa ja Helsingissä vuonna 2018 käyttöön otettu kaupunkipyöräjärjestelmä vaikuttaa onnistuneen ja pyöräilijöitä on ollut liikkeellä sankoin joukoin niin työmatkoilla kuin vapaa-ajallakin.

Uudet järjestelyt vaikuttavat matka-aikoihin ja ihmiset varmasti pohtivat itselleen parasta tapaa tehdä matkaa. Joskus oman auton käyttö saattaa olla miltei välttämätöntä, jos matka työpaikalle venyy kohtuuttoman pitkäksi tai hankalaksi julkisten kulkuneuvojen turvin.

Vaikka Länsimetron valmistumista kovin odotettiinkin, sai se tyytyväisyyskyselyssä kuitenkin murska-arvion. Metron käyttö tulee varmasti vielä hakemaan paikkaansa, mutta työmatkojen ja muiden vastaavien matkojen kohdalla sujuvuus on ihmisille todella tärkeä tekijä. Mikäli matkanteko koetaan hankalana, kannustaa se aivan varmasti omaan autoon turvautumiseen julkisen liikenteen sijasta.

Matkanteko

Pääkaupunkiseutulainen tekee lopullisen ratkaisunsa sen mukaan, millainen kohteen saavutettavuus on kullakin menovälineellä. Joukkoliikenteellä pääsee yleensä varsin hyvin keskustaan mutta esimerkiksi kaupunkien poikittaisliikenne saattaa joskus olla melko hitaanlaista. Espoolaisille länsimetrolla on ollut valitettavan vähän vaikutusta Otaniemeä lukuun ottamatta. Joissakin osissa Espoota ollaan jopa koettu, että metro vain hidastaa matkantekoa.

Moni suosii edelleen oman auton käyttöä niin vapaa-ajalla kuin työmatkoilla. Tosin kesällä hyvä sää houkuttelee monia ottamaan pyörän alleen ja muutenkin hyödyntämään pääkaupunkiseudun kattavaa julkisenliikenteen verkostoa.

Pyörällä liikkeelle

Pyörä saattaa ajallisesti päihittää monen muun kulkuvälineen etenkin kaupungissa aamu- ja iltapäiväruuhkineen. Varsinkin nopea pyöräilijä saattaa saavuttaa määränpäänsä huomattavasti nopeammin kuin joukkoliikenteen menopeli. Samalla saadaan myös hyötyliikuntaa ja kesäisin pyöräilystä tulee mukava matkantekotapa. Myös kaupunkipyörät ovat olleet ahkerasti käytössä ja ne ovat mukava lisä kaupunkinäkymään. Pyöriä on ollut saatavilla runsaasti ja myös niiden noutopisteitä on ollut ihan kiitettävästi.

Vapaa-aikaa julkisessa

Yhä useampi matkustaja tykkää käyttää julkisessa vietetyn ajan johonkin hyödylliseen tai vastaavasti johonkin viihdyttävän tekemisen parissa. Julkisella matkaamisessa on se hyvä puoli, ettei itse tarvitse keskittyä ajamiseen, vaan ajan voi käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Esimerkiksi nuoret pelaavat erilaisia nettipelejä ahkerasti, eikä esimerkiksi vedonlyönti ole ollenkaan poissa kuvioista. Nettipelien mobiilisivut ovat nykyään niin laadukkaita, että niillä viitsii pelata vaikka liikkuvassa kulkuvälineessä matkalla töihin tai kouluun.