Energinen Subaru BRZ - parasta tienpäällä

Subaru BRZ Sport Coupé esittelee Subarun näkemyksen ajamisen ilosta ja hallinnan täydellisyydestä. Kuljettajalle välittyvä ensimmäinen tunne ohjauspyörän takana on ajamisen helppous, vakaus sekä keveys. Takavetoinen BRZ pureutuu kaarteisiin ja käyttäytyy tasapainoisesti sekä yllätyksettömästi.

Erillisjousitus tekee Subaru BRZ:sta ketterän ja urheilullisen. Etujousituksen McPherson-joustintuet parantavat auton hallittavuutta kaarteissa ja mutkissa, takajousituksen kaksoiskolmiotuet varmistavat parhaan mahdollisen otteen tien pintaan.

BRZ:n painojakauma on suhteessa 55:45 (automaatilla 56:44) ja auton painopiste on vain 46 sentin korkeudella maasta. Erikoisiskunvaimentimien avulla BRZ:n ajotarkkuus ja auton hallinta ovat korkealla tasolla.

Tehokkaan jarrutuksen taustalla ovat kookkaat jarrusatulat ja jäähdytetyt levyt etu- ja taka-akseleilla. Vakaan pidon tien pintaan varmistavat 17-tuuman kokoiset ja 215/45 -renkaat.

Yksi moottori-, kaksi vaihteistovaihtoehtoa

BRZ:n voimanlähteenä on Subarun kehittämä nelisylinterinen neliventtiilitekniikalla varustettu kaksilitrainen boxermoottori, jonka huipputeho on 147 kW (200 hv) ja vääntö 205 Nm. Kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun moottorin polttoaineen suoraruiskutuksesta vastaa Toyotan kaksivaiheinen D-4S –järjestelmä, joka lisää tehoa ja vähentää polttoaineen kulutusta.

BRZ:n boxermoottoria on kehitetty venttiilien, nokka-akselien, imu- ja pakosarjojen avulla. Moottorin lohkon jäykkyyttä lisättiin vahvistamalla lohkon takaseinää. Uudistusten ansiosta moottorin reagointi, ajettavuus ja polttoainetalous kehittyivät haluttuun suuntaan. Merkittävin osa moottorin maksimiväännöstä on käytettävissä jo 2000-3000 r/min. käyntialueella.

Moottorin suorituskykyä lisäävä tekijä on Torsen-takatasauspyörästön 4.100 -perävälitys ja vaihteistovälitykset, joiden avulla moottorin teho- ja vääntöalueista saa täyden hyödyn irti.

Moottorin jatkona on joko lyhyet vaihtovälit omaava 6-vaihteinen käsi- tai 6-vaihteinen automaattivaihteisto, joka vaihtaa automaattisesti kierrosluvun laskiessa tai voimakkaan jarrutuksen yhteydessä vaihteen alempaan. Automaattivaihteiston yhteydessä vaihteen vaihdon voi tehdä myös ohjauspyörän vaihteenvalitsimien avulla manuaalisesti. Subaru BRZ:n vakiovarusteisiin kuuluu myös mäkilähtöavustin.

Käsivalintaisella vaihteistolla varustettu BRZ kiihtyy 0-100 km/h 7,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 226 km/h. Manuaalivaihteisena BRZ:n yhdistetty keskikulutus on 7,8 l/100 km (aut. 7,1 l/100 km) ja CO2-päästöt 191 g/km (aut. 183 g/km).

Turvaa ilman kompromisseja

Subaru BRZ:n päämitat ovat ennallaan; pituus 4,240 metriä, leveys 1,775 metriä, korkeus 1,285 metriä ja akseliväli 2,570 metriä. Auton omapaino manuaalivaihteisena on 1 316 kg ja automaattivaihteistolla varustettuna 1 339 kg.

BRZ:n keveys on rakennettu ilman kompromisseja. Suurlujuusteräksisen korin yksinkertaisen rakenteen ansiosta runko on vahva ja samalla kevyt. Kori on vahvistettu korkealaatuisesta teräksestä valmistetulla turvakehikolla, joka ulottuu katon ja sivupalkkien kautta vahvistettuun lattiaan. Turvakehikko suojaa matkustamoa ja pienentää koriin kohdistuvaa törmäyksen voimaa. BRZ:n painoa vähentää osaltaan myös alumiininen konepelti.

Vahvan korirakenteen lisäksi BRZ:n turvavarustusta täydentävät vakiovarusteisiin kuuluvat etuturvatyynyt, sivuturvaverhot edessä ja takana sekä kuljettajan polviturvatyyny, joiden toimintaa on tehostettu uutta sukupolvea edustavien sensorien avulla.

Subaru BRZ on myös ensimmäinen Subaru, jonka koko valotekniikka on toteutettu led-tekniikalla.

BRZ:n ohjaamossa varusteet ja tunnelma urheilulliseen ajoelämykseen ovat kunnossa. Kuljettajan istuimella istuttaessa hallintalaitteet sekä keskikonsolin selkeät säätökytkimet ovat helposti käytettävissä.

Voimakkaasti muotoillut etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen ja muotoilultaan napakka ohjauspyörä antaa tukevan ajo-otteen. Ohjauspyörässä on painikkeet Bluetooth-ominaisuuksille, ajotietokoneelle ja audiolaitteelle.

BRZ:n kolmiosaisen mittariston design on urheilullinen ja selkeä. Nopeus- ja kierroslukumittarien oikealla puolelle rakennetun 4,2-tuuman kokoisen nelivärisen LCD-monitoiminäytön toimintoja voi ohjata ohjauspyörästä käsin. Ajotietokoneen lisäksi mittaristossa on G-voimanäyttö, moottorin teho- ja vääntökäyrien seuranta ja ajanottojärjestelmä.

BRZ:n tavaratila on 243 litraa ja se on laajennettavissa kääntämällä takaistuimen selkänojat eteen. Auton takaistuin on suunniteltu tilapäiskäyttöön.

Uusia hyödyllisiä vakiovarusteita

Subarun elektroninen Vehicle Dynamics Control (VDC) ajonhallintajärjestelmä varmistaa auton varman hallinnan haasteellisimmissakin tilanteissa. Järjestelmässä on ajonvakautus ja luistonesto.

VDC on tehokas ja nopeatoiminen, vakauttaen auton ajokäytöstä jarrujärjestelmän avulla. Normal -tilassa koko järjestelmä on käytössä. Uudessa Track -tilassa kuljettaja voi ulosmitata BRZ:n ajo-ominaisuuksia täysimittaisesti, jolloin järjestelmä madaltaa puuttumiskynnystä ajoon. Track -asetus tehostaa BRZ:n suorituskykyä esimerkiksi rataolosuhteissa. Järjestelmän voi tarvittaessa kytkeä pois päältä.

BRZ:n vakiovarustukseen kuuluu muun muassa kaksois-led-ajovalot, nahka-alcantaraverhoillut istuimet, avaimeton sisäänmeno ja käynnistys, navigaattori, kuljettajan ja matkustajan erillisellä lämpötilansäädöllä varustettu automaatti-ilmastointi, cd-soitin kuudella kaiuttimella ja mäkilähtöavustin.

Mallivuoden 2019 uusia vakiovarusteita ovat navigointi sekä Apple CarPlay- älypuhelintoiminto ja Android Auto -älypuhelinvalmius, joiden avulla voidaan hyödyntää omaan älypuhelimeen ladattuja tuttuja sovelluksia. BRZ:n tieto- ja informaatiojärjestelmien käyttökieli on aina suomi.

TEKNIIKKAA – Subaru BRZ:

BRZ: Boxer engine Rear wheel drive Zenith

Moottori: eteen vaakatasoon sijoitettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen boxermoottori; iskutilavuus 1998 cm3 (86 x 86 mm), puristussuhde 12,5; teho 147 kW (200 hv)/7000 r/min, vääntömomentti 205 Nm/6400-6600 r/min, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; kaksivaiheinen D-4S polttoaineen suoraruiskutus

Voimansiirto: takaveto; kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai kuusivaihteinen automaattivaihteisto; tasauspyörästön luistonrajoitus; VDC-ajonvakautus; perävälitys 4.100

Alusta: edessä MacPherson –joustintukiratkaisu, takana päällekkäiset kolmiotukivarret; lukkiutumattomat jarrut, edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkötehosteinen hammastanko-ohjaus

Mitat ja massat: pituus 4,240 m, leveys 1,775 m, korkeus 1,285 m, akseliväli 2,570 m, raideleveys edessä 1,520 m ja takana 1,540 m; omamassa 1316 kg (man.), 1339 kg (aut.); polttoainesäiliö 50 l; renkaat edessä ja takana 215/45 R17; tavaratila 243 l

Suoritusarvot: huippunopeus 226 km/h (aut. 210 km/h); kiihtyvyys 0-100 km/h 7,6 s (aut. 8,2 s); EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 10,3-10,4/6,3-6,4/7,8, ( aut. 9,5-9,6/5,5-5,7/7,0-7,1); CO2-päästöt 191 g/km (aut. 183 g/km)

Hinta: 31.8. asti: 44 071,20 euroa, 47 769,08 euroa (aut.)