ŠKODA julkistaa Prahassa 1. syyskuuta 2020 ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimallinsa. ENYAQ iV merkitsee Škodalle uuden aikakauden alkua, ja myös muotoilussa ŠKODA ottaa tämän automallin myötä uuden suunnan. Muotoilun tunteita herättävät linjat ja tasapainoiset, dynaamiset mittasuhteet yhdistyvät Volkswagen-konsernin skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuvassa Škodan ensimmäisessä autossa reiluihin sisätiloihin ja ympäristövastuullisen ajamisen elämykseen. Škodan ulkopuolen muotoilusta vastaava johtaja Karl Neuhold kertoo videohaastattelussa uuden katumaasturimallin muotoilukohokohdista.

ENYAQ iV on Škodan ensimmäinen sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto. Miten Škodan muotokieli on vaikuttanut tämän automallin syntyyn?

Karl Neuhold: ENYAQ iV -mallin muotoilu ammentaa tunteita herättävästä ŠKODA-muotokielestä, joka liittää toisiinsa myös mallit SCALA, KAMIQ ja uusi neljännen sukupolven OCTAVIA. Myös ENYAQ iV:n muodoissa näkyvät veistokselliset linjat, selkeät pinnat sekä böömiläisestä kristallinhionnasta periytyvät elementit. Auton mittasuhteet kuitenkin poikkeavat muista katumaasturimalleistamme: ENYAQ iV:ssä on lyhyempi keula ja pitkäksi vedetty kattolinja. Näin syntyy erittäin dynaaminen kokonaisilme.

Miten kiteyttäisitte Škodan ensimmäisen pelkästään täyssähköautoksi suunnitellun auton muotoilun muutamalla sanalla?

Neuhold: ENYAQ iV:n muotoilu on progressiivinen, tasapainoinen ja itsevarma. Korin uudet mittasuhteet luovat erityistä dynamiikkaa ja mahdollistavat suuret sisätilat. Kookkaat pyörät ja reilu maavara tuovat ilmeeseen katumaastureille ominaista vahvuutta.

Mitä pidätte ENYAQ iV -mallin muotoilun kohokohtana?

Neuhold: Ehdottomasti keulaa. Tietoisesti tuomme myös sähköautoihimme erottuvan ŠKODA-jäähdytinsäleikön, joka on automerkkiimme oleellisesti kuuluva ja välittömästi tunnistettava yksityiskohta.  ENYAQ iV:ssä se on siirretty eteenpäin ja pystympään asentoon, mikä tehostaa keulailmeen voimaa. Myös Matrix LED -ajovaloyksiköt ja päiväajovaloyksiköt ovat erityisiä katseenvangitsijoita keulassa.

Mitkä mielestänne ovat sähköautojen MEB-perustekniikan auton ja perinteisellä polttomoottorilla varustetun auton oleellisimmat erot?

Neuhold: Niiden eroihin lukeutuvat auton korkeus sekä keulan ja perän ylitykset. Tilansäästösyistä MEB-perustekniikan auton akusto on sijoitettu auton pohjarakenteeseen, minkä seurauksena kori on hiukan korkeampi. Kuitenkin pitempi akseliväli osaltaan pienentää korkeutta visuaalisesti. Sähköauton eri komponentit vievät vähemmän tilaa kuin polttomoottoriauton komponentit, joten keulan ja perän ylityksistä voidaan tehdä lyhyemmät. ENYAQ iV:n kori on pitemmäksi venytetty ja erittäin aerodynaaminen, mikä parantaa myös auton toimintamatkaa. Ilmanvastuskerroin cw 0,27 on tämän kokoiselle katumaasturille hyvä.

Mikä mielestänne tekee ENYAQ iV -mallista aidosti Škodan?Neuhold:

ENYAQ iV:ssä yhdistyvät kaikki Škoda-automalleille ominaiset piirteet ja vahvuudet. Tämä uusi automalli on tärkeä askel kohti Škodan kestävän kehityksen tulevaisuutta. Siinä kohtaavat väljät sisätilat, monipuolisuus ja nerokkaat ideat sekä yllättävät, näppärät ominaisuudet. Se soveltuu perheautoksi, aktiivisen elämäntyylin ihmisille sekä pitempiäkin matkoja ajaville. Se on oiva valinta jokapäiväiseen ajoon.
 

Video on katsottavissa tästä linkistä.