Yksitoistavuotiaalla Tuukka Taposella on selkeä tavoite: ajaa F1-autoa kilpaa. Tavoite ei ole mahdoton, mutta työtä se vaatii. Tuukka on erikoinen poika; hän aloitti auton ratissa jo kaksivuotiaana ja ensimmäiset kisat ajettiin kuusi vuotiaana, jolloin ikä sen salli. Nyt 11-vuotiaana hän ajaa kansainvälistä Academy Trophy-sarjaa sekä WSK -kisoja ulkomailla.
Tuukan Asko-pappa ajoi pitkään jokamiesluokkaa ja nauttii nykyään ansaituista eläkepäivistä, ehtihän Asko pitää omaa korjaamoaan lähes 40 vuotta. Poika Marko on pitänyt omaa korjaamoa, Autohuolto M.Taponen jo 10 vuotta.
– Ajamisessa parasta on toisia vastaan kilpaileminen ja tottakai voittaminen, kertoo Tuukka kun häneltä kysytään miksi hän ajaa – koska hän tykkää siitä.
Ajamisen ohella on tottakai koulu ja talvella pelataan salibandyä. Muuten vapaa-aikaan kuuluu joka viikkoiset ajotreenit, talvella salibandytreenit ja Tuukalta kysyttäessä, myös vähän tietokonepelailua. Tuukalla on kotona jo kuulemma 110 pokaalia kuuden vuoden ajoajaltaan.
– Tänä vuonna tulee kalenteriin reilut kaksikymmentä kisaa (ainakin nämä: SM-kisoja 10 kpl, Academy Trophy -kisoja 3 kpl, WSK-Italy kisoja takana jo kaksi ja lisää tulossa, MM-kisa). Jokaiseen kisaan lähdetään voittomielellä.
Menestyksen vuosi 2017
Tuukka ajoi menneellä kaudella Raket 95 -luokkaa ja Mini60 -luokkaa. Tuukalla oli päätähtäimenä menestyminen nimenomaan AKK:n Raket 95 SJM -sarjassa. Sarja oli varmasti kovatasoisin tarjolla olevista Suomessa ajettavista sarjoista ikäluokassa 10-15 vuotta, sillä kilpailijoita oli sarjassa n. 30.
Kauden päätähtäin saavutettiin Suomen mestaruuden muodossa heti ensimmäisenä vuonna, todennäköisesti nuorimpana voittajana ikinä. Kauden aikana Tuukka saavutti myös Kartingliiton mestaruuden, Mestareidenkisan voiton, X30 Challenge -sarjan hopean (ei ajanut kaikkia kisoja) ja X30 Nordic Challenge -kilpailun pronssia.
Kansainvälisistä kilpailuista saatiin myös kokemusta WSK -sarjassa Italiassa. Tuukka valittiin kauden päätteeksi Kartingliiton Vuoden Junior kuljettajaksi, ja AKK mestareiden illassa hänelle luovutettiin Raket 95 SJM -mestaruusmitalin lisäksi myös Mika Häkkisen Mestareiden Malja. Tämän lisäksi 11-vuotias Tuukka rankattiin Vauhdin Maailma -lehdessä Suomen tämän hetken Top 10 karting kuljettajien joukkoon. Listalla ei ollut mukana muita alle 13-vuotiaita kuljettajia.
Kausi 2018
Menestyksekkään kauden 2017 jälkeen tehtiin päätös siirtyä uralla eteenpäin. Talven aikana käytiin kovasti neuvotteluja eri tiimivaihtoehtojen välillä, ja tehtiin töitä rahoituksen sekä fysiikan eteen. Sopimus päädyttiin tekemään suomalaisen, kansainvälisellä tasolla toimivan Kohtala Sports -teamin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittti isä-poika yhteistyön päättymistä. Tuukka saa ammattiteamin lisäksi ulkopuolisen mekaanikon. Rahallisesti tämä tarkoittaa n 50.000 euron budjettia koko kaudelle.
Kilpailukalenteri koostuu tänä vuonna OKJ-luokan, huhtikuussa ajetusta Kevätpäräyksestä, SM-sarjasta, Academy Trophy -sarjasta, WSK-kisoista sekä kauden lopussa tähtäimeksi on asetettu kyseisen luokan MM-kilpailu Ruotsissa.
Helmikuussa varmistui, että AKK on valinnut Tuukan ainoana Suomen edustajana kansainväliseen CIK-FIA Academy Trophy -sarjaan. Kilpailijoita on valittu 40 eri maasta, yhteensä 51 kpl. Ensimmäinen kisa ajettiin 3.-6.5.Ranskassa ja siinä Tuukka ylsi sijalle 13. Seuraava ajetaan heinäkuussa Italiassa ja päätöskisa syyskuussa Belgiassa. Valinta oli suuri kunnia nuorelle kuljettajalle! Sarja antaa hyvän ponnahduslaudan kansainväliselle uralle.
Tallipäällikön terveiset
– Tuukalla on hyvä perustaso ja asioita on tehty oikein isän kanssa ennen siirtymistä tälle nykyiselle tasolle, aloittaa Tuukan tiimipäällikkö Jussi Kohtala.
– Tähän asti Tuukka on ollut harrastaja, mutta nyt otetaan askeleita kohti ammattimaista toimintaa.
– Minun tiimini kautta on kulkenut noin 50 lahjakasta kuskia ja melkeinpä jokaisesta voidaan kouluttaa hyvä kuski. Tuukalla on hyvä perusta, hänellä on jo kertynyt menestystä ja hän on lahjakas. Nyt vaan tehdään entistä enemmän töitä, ja minulla on suuret toiveet hänen suuntaansa, onhan hän pitkästä aikaa oikeasti nuori kuljettajalupaus, kertoo Kohtala.
Taloudelliset panostukset
Siirryttäessä ajamaan Eurooppaan, vaatii se jo näinkin nuorelta kuskilta entistä suurempia rahallisia panostuksia, eikä se olisi mahdollista ilman hyviä ja paikallisia tukijoita.
– On ollut mahtavaa saada sponsoreita sekä tästä paikallisesti, että myös muualta, kertoo Tuukan isä Marko Taponen.
– Sponsori saa rahaansa vastaan esimerkiksi mainosnäkyvyyttä eri tavoilla, kertoo Marko. Tukijoita tarvitaan paljon lisää, että Tuukan palava halu ajaa, voi jatkua!
Lähde sinäkin nyt tukemaan Tuukan matkaa kohti F1-maailmaa, ota yhteyttä alla olevilla yhteystiedoilla ja lähdetään seuraamaan Tuukan etenemistä kohti unelmaansa.
Sponsorit
Mukana ovat jo Nummelan Varaosamyynti Oy, Koski Logistics Oy, Hakamäen Autohuolto, Autopeltikorjaamo Vesa Leskinen Oy, Helsingin Kiteytys Oy, Air Hotel Nummela, Turku Steel, MM-Huolto Oy, Lohjan Autokeskus Oy, PP-auto Oy, Klim-Ko Ltd, Vihdin Rakennusurakointi Oy, Kuljetus Jarkko Saario Oy, Suurseudun Osuuskauppa Oy, Vihdin Autotalo Oy, Kahvimaan Auto Oy, AD-Office Oy, MJ-Team Ky, Falck/Hinauspalvelu Rosenqvist Oy, Espoon Nosturikeskus Oy, Lankapaja Oy.
Tuukka Taponen
ja vanhemmat Satu ja Marko
TMST Racing ry
040 419 2968/Satu
[email protected]
https://www.facebook.com/tuukkataponenracing
Lisää luettavaa: https://www.facebook.com/moottoriurheilutv/posts/1977402335664419