Helteinen kesä ja kuuma asfaltti ovat todennäköisesti kuluttaneet autojen renkaita tavallista nopeammin. Kesärenkaiden huono kunto saattaa tulla monille autoilijoille yllätyksenä, sillä useimmilla on tapana tarkastaa renkaidensa urasyvyys vain keväällä ja syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä.
Tee kolikkotesti! Kesärenkaiden syyskunto on helppo tarkistaa vaikkapa 2 euron kolikolla. (Kuva: Autonrengasliitto)
Autonrengasliiton tuoreen kuluttajakyselyn mukaan autoilijat tiedostavat hyvin kuluneisiin kesärenkaisiin liittyvän vesiliirtoriskin. Vesiliirtovaaran mainitsi kyselyssä peräti 85 prosenttia vastaajista. Sen sijaan pitkät jarrutusmatkat märällä tienpinnalla olivat mielessä vain 37 prosentilla vastaajista.
Kuluttajakysely toteutettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa 4.–15.5.2018 Autonrengasliiton toimeksiannosta. Tutkimukseen osallistui 1 090 taloudessaan rengasasioista vastaavaa suomalaisautoilijaa.
Vaatimukset ja suositukset hakusessa
Kesärenkaan suorituskyky sadekelillä heikkenee oleellisesti kulumisen myötä. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.
Autonrengasliiton kuluttajakyselyssä vain 36 prosenttia vastaajista muisti kesärenkaiden minimivaatimuksen oikein. Arviot turvallisesta urasyvyydestä sadekelillä vaihtelivat useimmiten 2– 4 mm:n välillä. Autoilijoiden tietämys urasyvyysvaatimuksista ja -suosituksista näyttäisi olevan edelleen heikolla tasolla.
Rengasratsia paljastaa syyskunnon
Liikenneturvallisuuden kannalta on oleellista, miten hyvin autoilijat tiedostavat renkaidensa kunnon ja suorituskyvyn. ”Viime syksyn rengasratsioissa vain joka neljäs tiedosti ajavansa huonokuntoisilla renkailla. Renkaiden kuntoa ja kuljettajien rengastuntemusta tutkitaan jälleen 10.–14. syyskuuta järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora vinkkaa.
Jokasyksyinen Rengasratsia-kampanja muistuttaa renkaiden turvallisuusmerkityksestä syksyn sadekeleillä. Kampanja on toteutettu vuodesta 1997 lähtien Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä. Autonrengasliiton kuluttajakyselyssä useimmat autoilijat kertoivat muistavansa Rengasratsia-kampanjan. Peräti 84 prosenttia vastaajista piti kampanjaa hyödyllisenä ajoturvallisuuden edistäjänä.
Liite: Yhteenveto Autonrengasliiton kuluttajakyselystä 2018