(kuva Anniina Kukkonen)

Imatran Moottorikerho r.y. ja IRRC-kilpailuorganisaatio solmivat kuluvan kuun alussa Imatranajon jatkosta kansainvälisen moottoripyörien katuratasarjan osakilpailuna vuosille 2020 – 2022. Katuratasarja teki paluu Suomen kamaralle neljä vuotta sitten, ja jo nyt sarjaorganisaatio toivoi Imatranajojen sitoutuvan pitkään kolmivuotiseen sopimukseen. Samalla IRRC-organisaatio antoi Imatralle luvan julkistaa sopimus ja kilpailun uusi päivämäärä poikkeuksellisen aikaisin. Tavanomaisesti tämän tyyppiset julkistukset tehdään vasta kuluvan kauden päätteeksi. Imatranajot on täten vakiinnuttanut asemansa osana kasvavaa IRRC-sarjaa. 

Uusi ajankohta sopii kansainvälisiin kalentereihin

Tuleva kilpailu siirrettiin tämän vuoden ajankohdasta kolmella viikolla eteenpäin. Uusi päivämäärä on heinäkuun ensimmäinen viikonvaihde, eli 3. – 5.7.2020.

– Imatran Moottorikerhon toiveesta ajankohta sovitettiin paremmin sopimaan legendaarisen Mansaaren kilpailun kanssa. Mansaarella ajetaan vuosittain suuren kilpailijamäärän keräävä koitos kahta viikkoa ennen juhannusta. Nyt kun saamme Mansaaren ja Imatranajojen väliin riittävästi aikaa, voimme realistisesti odottaa entistä laajemman kovatasoisen kuljettajaryhmän saapuvan Suomeen, perustelee uutta ajankohtaa Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman.

Myös vuosien 2021 ja 2022 Imatranajojen ajankohdan on alustavasti sovittu noudattavan samaa strategiaa, joskin niiden osalta vahvistaminen tehdään viimeistään kuluvan kauden päätteeksi.

Sähköpyörät halutaan mukaan

Vuoden 2020 osalta kilpailuluokkiin ei ole tulossa suurempia muutoksia, koska tänä vuonna IRRC- ja Open-luokkien vuoden lisänä olleet ICGP (International Classic Grand Prix) ja sivuvaunut saivat paljon hyvää palautetta yleisöltä. Viikonlopun aikataulua tullaan lyhentämään lauantain osalta siirtämällä aika-ajoja perjantaille ja sunnuntaille tullaan lisäämään sähköpyörien Kolme Salamaa (Three Flashes)-kilpailu tai niiden näytösajo.

Yli 40 000 katsojaa

Kuluvana vuonna Imatranajot keräsivät viikonvaihteen aikana Imatralle 42 000 katsojaa. Kilpailu on selkeästi Pohjoismaiden suurin yksittäinen moottoripyöräkilpailu. Sen positiivinen vaikutus Imatran talousalueelle on vuositasolla noin viisi miljoonaa euroa.

Mikä on IRRC?

IRRC-sarjaa ajetaan perinteisillä eurooppalaisilla katuradoilla. Kauteen kuuluu kuusi osakilpailua viidessä maassa: Hollannissa, Tsekissä, Suomessa, Belgiassa ja Saksassa. Sarjassa on kaksi luokkaa eli Superbike (SBK) ja Supersport (SSP). Superbike-luokan pyörät ovat 1000-kuutioisia ja Supersport-luokan puolestaan 600-kuutioisia. Koko sarjan suomalaisista tänä vuonna ajavat Erno Kostamo (SBK) ja Anssi Koski (SSP). 

Lähde: Imatran moottorikerho