16. toukokuuta 2018. Rallin MM-sarja jatkuu kauden kuudennella osakilpailulla Portugalissa tulevana viikonloppuna 17.-20. toukokuuta. ŠKODA Motorsport lähtee kahdella kuljettajaparilla taistelemaan WRC2-luokan MM-pisteistä. Mukana ovat luokkaa johtava ruotsalainen Pontus Tidemand sekä ensimmäisen MM-rallinsa Škodan kuljettajana ajava suomalaiskuljettaja Juuso Nordgren.
21-vuotias Nordgren lähtee hyvillä mielin kartanlukijansa Tapio Suomisen kanssa Portugalin sorateille ŠKODA Fabia R5 -ralliautolla.
– Portugali on ihan hyvä paikka tehdä tämä debyytti, joskin reitti on ihan sama mitä viime vuonna, niin kokemuksessa annamme paljon muille siimaa. Onhan tämä eräänlainen unelmien täyttymys, että ajan nyt tehdaskuljettajana MM-sarjassa, kertoo nuotituksen keskeltä tavoitettu Nordgren.
Pääsy tehdaskuljettajaksi on muuttanut Nordgrenin uraa monella positiivisella tavalla.
– Taloudellinen paine on tietysti helpottanut ja se taakka on pudonnut harteilta. Lisäksi pystyn nyt keskittymään tähän työhön ihan täysillä ja esimerkiksi treenaamaan täysipäiväisesti, Nordgren avaa muutosta.
Nordgren on innoissaan tulevasta rallista, mutta tiedostaa myös järkevän suorituksen merkityksen.
– Vaikea lukita tähän kilpailuun mitään tiettyä sijoitusta tavoitteeksi, sillä luokassa on nyt niin paljon kovia kuskeja. Meidän päätavoite on ehdottomasti ehjä kisa ja saada mahdollisimman kilometrejä ja kokemusta. Mutta ei me hiljaa lähdetä ajamaan, Nordgren naurahtaa.
Tallikaveri Tidemandille Portugali on ollut menestyksekäs jo aikaisempina vuosina.
– Ajoin täällä ensimmäisen kisani ŠKODA Fabia R5 -autolla vuonna 2015. Kahtena viime vuotena olen myös pystynyt täällä WRC2-luokan voittoon, joten muistot ovat hyvät. Tykkään näistä teistä ja tavoite on ottaa kolmas peräkkäinen voitto, Tidemand sanoo itseluottamusta uhkuen.
Portugalin soran pitäisi sopia suomalaisille
Portugalin MM-ralli ajetaan maan pohjoisosassa lähellä Porton kaupunkia. Myös tätä osakilpailua pidetään yhtenä MM-sarjan kulmakivistä, sillä siellä on ajettu MM-pisteistä peräti 38 kertaa.
Portugali on keskinopeudeltaan yhtä nopea ralli kuin Argentiina, mutta sen erikoiskokeet ovat autoille ja kuljettajille armollisempia, sillä tien pinta on paremmassa kunnossa ja erikoiskokeet ovat luonteikkaampia. Tänä vuonna Portugalissa ajetaan 20 erikoiskoetta ja 358 erikoiskoekilometriä, ja reitti noudattaa suurelta osin viimevuotista, joten kokemuksesta on hyötyä.
Portugalin rallin lyhyt, 3,4 kilometrin mittainen avauserikoiskoe ajetaan torstai-iltana Lousadan rallicrossradalla monikymmentuhatpäisen yleisön silmien alla. Tositoimiin päästään perjantaina, jolloin on vuorossa yhdeksän erikoiskoetta ja 149 EK-kilometriä. Lauantaina rallikaravaani ajaa kuusi erikoiskoetta, joiden yhteismitta on 154 kilometriä. Sunnuntaina ralli paketoidaan viiden erikoiskokeen lenkillä, ja kisan lisäpisteitä tarjoava, vuodesta 1973 alkaen reitillä ollut ikoninen Fafen erikoiskoe alkaa kello 14:18 Suomen aikaa.
Tiesitkö, että…
… Portugalin ralli järjestettiin ensimmäisen kerran 1967 ja 1973 siitä tuli yksi MM-sarjan perustamiskilpailuista?
… vuoteen 1994 asti ralli alkoi Estorilistä Lissabonin läheltä ja ensimmäinen päivä ajettiin asfaltilla ennen kuin ralli siirtyi kokonaan soralle 1995?
… vuonna 1996 ralli ei kuulunut MM-sarjaan rotaatiosysteemin vuoksi?
… vuosien 2007-2014 ralli ajettiin Algarven alueella ennen muuttoa takaisin pohjoiseen?
… ŠKODA FABIA R5 teki ensi MM-sarjan esiintymisensä Portugalissa vuonna 2015 ja nyt yli 200 Fabiaa R5 -ralliautoa on myyty asiakastalleille ympäri maailmaa?
… vuonna 2012 Sébastien Ogier voitti luokkansa ŠKODA FABIA S2000-autolla ollen yleiskilpailun seitsemäs ja että Esapekka Lappi voitti samalla autolla luokkansa 2013?