Uusi BMW X5 on kasvanut mitoiltaan ja sen ajettavuuteen sekä matkustusmukavuuteen vaikuttavaa tekniikkaa on kehitetty entisestään. Dynaamiset ajo-ominaisuudet takaavat ajamisen ilon kaduilla, maanteillä ja merkittyjen reittien ulkopuolellakin.

Neljännen sukupolven BMW X5 kulkee nautittavasti sekä maanteillä että maastossa

Neljännen sukupolven BMW X5:ssä on BMW xDrive -nelivedon uusin versio, joka osaa jakaa vedon etu- ja taka-akselin välillä ihanteellisesti kulloistenkin ajo-olosuhteiden mukaisesti. Se myös mahdollistaa voiman painottamisen takapyörille urheilullista ajoa varten. Lisävarusteena saataviin M Sport -pakettiin sekä uuteen xOffroad-pakettiin kuuluu elektroninen tasauspyörästön lukko, jolla uuden BMW X5:n saa liikkumaan vieläkin urheilullisemmin erityisesti mutkissa ja liikkeellelähdöissä.

Alusta ja jousitus tukevat maastoajo-ominaisuuksia ja urheilullisuutta, sillä BMW X5:ssä on vakiovarusteena säätyvä Dynamic Damper Control -iskunvaimennus. Autosta on mahdollista saada vielä tätäkin mukautuvampi äärimmäisiin ajo-olosuhteisiin sopivalla Adaptive M Professional -jousituksella tai ilmajousituksella, jolla auton maavaraa voi säätää jopa 80 mm.

Uusi xOffroad-paketti tuo tarjolle neljä eri ajotilaa, joilla ajaja voi säätää auton korkeutta, xDriven toimintaa, kiihtyvyyttä ja vaihteiston toimintaa haluamakseen. Dynaaminen ajonvakautuksen valvonta (DSC) varmistaa parhaan mahdollisen pidon hiekalla, soralla tai lumella.

Lanseerausvaiheessa tarjolle tulee kolme eri kuusisylinteristä moottorivaihtoehtoa. Valittavana on BMW X5 xDrive40i (250 kW/340 hv), xDrive30d (195 kW/265 hv) ja M50d. BMW X5 M50d:n tehot varmistaa turbokvartetti, jonka ansiosta moottorin maksimitehot ovat 294 kW/400 hv ja vääntömomentti enimmillään 760 Nm. Kaikki moottorivaihtoehdot täyttävät viimeisimmät EU:n asettamat päästönormit.

Kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa käytetään kahdeksanvaihteista Steptronic-automaattivaihteistoa. Se varmistaa parhaan mahdollisen tehonkäytön ja juuri oikean vaihteen oikeaan tilanteeseen.

Uusi muotokieli huokuu vakuuttavuutta

BMW X5:n uusi muotokieli on riisuttu. Ulkomittoihin on lisätty pituutta (36 mm), leveyttä (66 mm) ja korkeutta (19 mm), mikä tuo sekä lisätilaa että näyttävyyttä. Puhtaat linjat takaoven kohdalla, nouseva vahva olkalinja sekä merkille ominaiset suuret jäähdyttimen säleiköt leimaavat uuden BMW X5:n entistä voimakkaampaa ilmettä.

Ajovalot on toteutettu ledeillä, ja lisävarusteena on saatavilla BMW Laser -ajovalot yhdessä mukautuvien LED-ajovalojen kanssa.

Sisätilat

Kojelautaa hallitsee kaksi 12,3-tuumaista näyttöä, joista BMW Live Cockpit Professional -näyttö sisältää mittariston sekä toinen näyttö toimii hallintapaneelina. Toimintoja voi ohjata ohjauspyörän painikkeilla, iDrive-ohjaimella, kosketusnäytöllä tai BMW-eleohjauksella. Uudessa tuulilasiin heijastettavassa Head-Up-näytössä on aiempaa suuremmat kuvakkeet, ja ne tarjoavat entistä enemmän tietoa.

Korotettu istuma-asento ja Vernasca-nahalla päällystetyt istuimet lisäävät niin ajo- kuin matkustusmukavuutta. Kolmannelle riville saa lisävarusteena kaksi istuinta.

Tavaratilan saa kasvatettua 645 litrasta 1 860 litraan, kun kaataa 40:20:40-suhteessa taittuvat takapenkkien selkänojat. Tavaratilan luukku on kaksiosainen, mikä helpottaa lastausta. Comfort Access -lisävarusteella luukun molemmat osat saa avattua ja suljettua automaattisesti pelkällä jalan heilautuksella.

Tavaratila sisältää monia uusia innovaatioita, kuten esimerkiksi lattiasta nousevan kitka-alustan, jonka avulla matkatavarat pysyvät paikoillaan vaivattomasti. Lisäksi tavaratilan näköesteenä toimiva verho on täysin sähköinen ja taittuu tarvittaessa napin painalluksella kokonaan tavaratilan lattian alle.

Kohti autonomista ajamista

BMW X5:n kuljettajan avustusjärjestelmät ovat laajempia kuin koskaan aiemmin. Niihin kuuluvat aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto, kaistalta poistumis- ja lähestymisvaroitin, kaistanvaihtoavustin, kaistalla pysymisen avustin ja väistöavustin. Vakiovarusteinen pysäköintiavustin hoitaa auton ohjaamisen, vaihteen valinnan sekä kaasun ja jarrun käytön. Uutena ominaisuutena on myös turvallinen hätäpysäytystoiminto, jos kuljettaja saa sairaskohtauksen.

Askeleena kohti autonomista ajamista on myös peruutusavustin, joka osaa ohjata BMW X5:ä peruuttamalla samaa reittiä kuin mitä äsken on kuljettu. Avustin muistaa jopa 80 metrin matkan.

Autojen hinnat alkavat 99 082 eurosta (xDrive30d). Ennakkomyynti käynnistyy kesän aikana ja varsinainen lanseeraus on loppuvuodesta 2018.

Tekniset tiedot:

BMW X5 xDrive40i
250 kW/340 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 8,8–8,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 200–193 g/km

BMW X5 xDrive30d
195 kW/265 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,8–6,0 l/100 km
CO2-päästöt*: 179–158 g/km

BMW X5 M50d
294 kW/400 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 7,2–6,8 l/100 km
CO2-päästöt*: 190–179 g/km

*Kulutus- ja päästölukemiin vaikuttaa valittu rengastyyppi.