MORPHOZ on Renaultin futuristinen visio tulevaisuuden henkilökohtaisesta tai jaettavasta tavasta liikkua vuoden 2025 jälkeen. Siinä on Allianssin kehittämä CMF-EV-perusrakenne, joka on muunneltavissa monipuolisesti tehon, ajoakun energiasisällön ja sen päälle suunniteltavan kokonaisuuden suhteen. Samalla Moprhoz antaa viitteitä siitä, miten Renaultin tulevina vuosina esiteltävät sähköautot muotoillaan.
Avarretaan rajoja
”Uskalias muunneltavuudessaan, innovatiivinen muotoilussaan, ihmisläheinen toiminnassaan. MORPHOZ-konsepti ilmentää täydellisesti Renaultin muotoilun uutta LIVINGTECH™ -filosofiaa. Tekniikka sen kaikissa muodoissa – muotoilu, ohjaamon älykkyys, liitettävyys, matkustamon suunnittelu – palvelee kaikkien auton käyttäjien matkustuskokemusta. On kyseessä sitten jokapäiväinen liikkuminen tai lomamatka.”
Laurens van den Acker, Renaultin muotoilujohtaja
Kaksi erilaista MORPHOZia
MORPHOZin vaikuttavin idea on se, että auto muuttuu käyttäjän tarpeen mukaan, sillä siinä on kaupunkitila ja matkailutila. Jokapäiväisessä käytössä akseliväli on 2,73 metriä ja korin kokonaispituus 4,4 metriä. Kaksi metriä leveä ja 1,55 metriä korkea MORPHOZ kuuluu katumaasturien luokkaan, mutta sen muotoihin on yhdistetty henkilöautoa ja coupéa.
Taajamassa liikuttaessa ei tarvita pitkää toimintamatkaa, eikä mukana kannata kuljettaa suurta ajoakkua. Niinpä ajoakun energiasisältö on 40 kWh, mikä riittää noin neljänsadan kilometrin toimintamatkaan. Sähkömoottorin teho on kaupunkitilassa sata kilowattia ja se antaa voimansa etupyörille. Akkua voidaan ladata sekä pistokkeella että induktiivisesti. Kaupunkitila riittää Renaultin tutkimusten mukaan 90 prosenttiin käyttäjien tarpeista.
Kun lähdetään pidemmälle matkalle, muutetaan MORPHOZ matkailutilaan. Silloin auto ajetaan erityiselle asemalle, missä auto venyy 40 sentillä. Lisäpituudesta puolet tulee akseliväliin ja toinen puoli korin pituuteen. Tasaisesta lattiasta aukeaa luukku, josta lisätään autoon 50 kWh akku, minkä jälkeen energiasisältöä on käytössä yhteensä 90 kWh. Samalla moottorin teho kasvaa 160 kilowattiin ja auton toimintamatka on 700 kilometriä.
Matkailutilaan vaihdettaessa auton sisätilat kasvavat ja takaistuin siirtyy automaattisesti taaemmaksi. Myös tavaratilaan mahtuu kaksi matkalaukkua enemmän kuin kaupunkitilassa. Auton ulkonäkö ja aerodynamiikka muuttuvat niin, että ilmanvastus pienenee. Siitä on iloa alhaisempana energiankulutuksena ja vähäisempänä meluna.
Matkalta takaisin tullessa poiketaan samalla tai vastaavalla asemalla, jätetään lisäakku pois ja palataan kaupunkitilaan. Akku ladataan seuraavaa käyttökertaa varten ja kun akut eivät ole kiinni autoissa, niillä voidaan tasata energian käytön vaihteluita.
Mukautuvat sisätilat
Uuden sähköautoihin suunnitellun CMF-EV -perusrakenteen ansiosta pyörät on sijoitettu aivan auton kulmiin ja lattia on tasainen. Näin sisätilat ovat korin mittoihin nähden huomattavan suuret ja matkustajille miellyttävät. Renault kuvailee tilojen olevan kuin luokkaa suuremmassa autossa. Uuden perusrakenteen avulla muun muassa kojelauta on kapeampi ja lähempänä tuulilasia kapeampi kuin polttomoottorisissa autoissa, mikä sekin vapauttaa omalta osaltaan tilaa matkustajille.
Käyttäjän lähestyessä MORPHOZia auto tunnistaa hänet ja tervehtii valoilla, minkä jälkeen ovet avautuvat käden heilautuksella. Autoon ei tarvita minkäänlaista avainta tai korttia, vaan älypuhelin toimii tunnistusvälineenä. Kaikki säädöt tehdään valmiiksi, kun on tunnistettu kulloinenkin ajaja. Myös takaistuimille pääsee helposti, sillä korissa ei ole keskipilaria ja ovi on saranoitu takaa.
Kuljettajan edessä on futuristinen ohjauspyörä, jonka keskellä on 10,2-tuumainen näyttö. Siinä ovat tärkeimmät ajamiseen ja turvallisuuteen liittyvät tiedot. Kojelaudassa on toinen näyttö, jonka saa halutessaan pois, jolloin sen tilalle tulee LIVINGSCREEN näyttöpaneeli. Siinä annetaan ajamiseen liittyvää tietoa ja sillä käytetään multimediaa. Sisältö muuttuu sen mukaan ajetaanko itse vai ollaanko autonomisen ajamisen tilassa.
Etumatkustajan istuin voidaan kääntää halutessa 180 astetta niin että selkä on menosuuntaan. Tämä ei ole uusi keksintö, vaan vastaava toiminto oli jo ensimmäisen sukupolven Espacessa 1980-luvulla. Uudessa MORPHOZissa yhdistetäänkin taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia. Jälkimmäisiin kuuluvat pituussuunnassa siirtyvät takaistuimet. MORPHOZissa muutos tapahtuu automaattisesti auton tilan vaihtuessa, kun taas nykymalleissa siirto tehdään manuaalisesti.
Perinteisesti tai autonomisesti
Renault on kehittänyt MORPHOZin niin, että se on autonomisen autoilun tasolla 3. Toisin sanoen, kun lainsäädäntö sen sallii, ajajan ei tarvitse pitää käsiään ohjauspyörässä, vaan hän voi antaa auton kulkea itsenäisesti moottoritiellä tai ruuhkissa. MORPHOZ osaa pitää sopivan etäisyyden muihin ajoneuvoihin, se pysyy kaistalla ja auto osaa vaihtaa kaistaa vaikkapa ohituksessa. Ajajan on kuitenkin oltava valppaana ja valmis ottamaan auto nopeasti hallintaansa.
Renaultin nykyiset mallit (Clio, uusi Captur, uusi Espace ja uusi Mégane) ovat täydellisimmin varustettuina jo autonomisen autoilun tasolla kaksi. Renaultilla on valmius lisätä uusiin malleihinsa tasolle kolme vaadittavat varusteet, kun tuollainen ajaminen tulee sallituksi. Mahdollisuus on vielä pidemmälle, sillä vuonna 2017 esitellyssä Symbioz-konseptissa oltiin jo autonomisen ajamisen tasolla neljä.
MORPHOZissa on jo paljon edistyksellisiä varusteita kuten vaihteenvalitsin, jotka otetaan käyttöön tulevaisuudessa tuotantomalleissa. Perinteinen valitsin on korvattu neljällä pääkonsoliin sijoitetulla hipaistavalla painonapilla (P, R, N ja D). Tälläkin muutoksella on saatu lisää tilaa ja toimivuutta ohjaamoon.
Tekoäly apuna
Renault MORPHOZissa AI eli keinoäly on monipuolisesti kuljettajan ja matkustajien apuna aina autoon nousemisesta matkan suunnitteluun. Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman.
Auton näytöille heijastetaan anturien ja kameroiden välittämää tietoa ja hälytyksiä, mikäli jotain vaarallista on tapahtumassa. Ulkopeilit on korvattu kameroilla, joiden välittämä kuva näkyy niin ikään näytöillä. Varoitusvalot ovien sisäpuolella ja ikkunoissa kertovat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden läheisyydestä, jos he ovat esimerkiksi ns. kuolleessa kulmassa.
Kaupunkitilassa MORPHOZ käyttää älypuhelimen kalenteria ja suunnittelee siellä olevien merkintöjen tarpeisiin järkevimmän reitin sekä tarkan aikataulun. Matkaillessa auto voi ehdottaa mielenkiintoisia reitin varrella olevia kohteita, jotka sopivat tavoiteaikatauluun.