ŠKODA Pariisin autonäyttelyssä: urheilullisuus, ympäristöarvot ja digitaalisuus

Mladá Boleslav ja Pariisi 24. syyskuuta 2018. Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä 2018 ŠKODA on esillä urheilullisilla ja ympäristöarvot huomioon ottavilla malleilla ja digitaalisten palvelujen tarjoajana. ŠKODA kutsuu näyttelykävijät kokemaan digitaalisen elämyksen osastolle 2.‒14. lokakuuta: Škodan näyttelyosaston vierailijat pääsevät viettämään fiktiivisen digitaalisen päivän itse luomanaan avattarena User Experience -alueella, jossa heille on tarjolla räätälöityjä digitaalisia palveluja.
VISION RS -konseptiautolla ŠKODA antaa Pariisissa vaikutelmia tulevaisuuden perheautokokoluokan automallista sekä sporttisten RS-malliensa seuraavasta kehitysvaiheesta. RS-mallistoon esitellään nyt ensimmäinen katumaasturimalli ŠKODA KODIAQ RS. SCOUT- ja SPORTLINE-malliversiot täydentävät kompaktinkokoisen ŠKODA KAROQ -katumaasturin mallistoa. ŠKODA OCTAVIA G-TEC -mallissa on nyt enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka maa/biokaasulla (CNG) ajettaessa.

ŠKODA AUTON kehittäminen tavallisesta autonvalmistajasta Simply Clever -autonvalmistajaksi on tärkeä osa ŠKODA 2025 -strategiaa. Pariisin tämänvuotisessa autonäyttelyssä 2.‒14. lokakuuta ŠKODA esittelee, miten kuljettaja ja hänen ympäristönsä verkottuvat toisiinsa entistä tiiviimmin. Škodan näyttelyosastolla kävijät pääsevät kokemaan tekniikkaa ja palveluja, jotka aidosti helpottavat jokapäiväistä autolla liikkumista. Näyttelyosaston User Experience -alueella kävijät voivat luoda itselleen avattaren, ja sitten varustaa digitaalisen alter egonsa omilla piirteillään ja tarpeillaan. Lyhyitä videoita käyttäen avatar opastaa kävijän läpi kuvitteellisen päivän, jossa apuna ovat ŠKODA AUTO DigiLabin kehittämät innovaatiot ja mobiilipalvelut.

Innovatiiviset mobiilipalvelut
Autojen yhteiskäytön yleistymisen myötä HoppyGo on esimerkiksi Tšekin tasavallassa yksi suurimmista yhteiskäyttöalustoista. Se tarjoaa alati kasvavalle käyttäjäkunnalleen joustavan mobiilipalvelun, jonka asetukset on vaivatonta tehdä älypuhelinsovelluksella, jolla sitä myös käytetään. Lisäksi ŠKODA Connect -sovelluksella ŠKODA-kuljettaja voi käyttää ŠKODA Connect Alexa -toimintoa. Sillä hän pystyy kysymään autoonsa liittyvää tietoa esittämällä Amazon Alexa -puhekäyttöavustimella kysymyksiä vaikka kotisohvalla istuessaan: esimerkiksi onko auton keskuslukitus lukittu ja ikkunat suljettu, kuinka paljon tankissa on polttoainetta tai missä ŠKODA on pysäköitynä. Englannin ja saksan kielten ohella ŠKODA Connect Alexa tukee nyt myös ranskaa ja piakkoin espanjaa. Smart Home -toiminnon integroimisen myötä sovelluksen käyttäjät pystyvät myös tarkastamaan palveluunsa yhdistetyn kotinsa tilan ŠKODA-autosta käsin. ŠKODA-kuljettajat pystyvät kätevästi valvomaan monien Smart Home -kohteidensa tilaa – esimerkiksi jäivätkö valot päälle keittiöön tai olohuoneen ikkuna auki.

Tulevaisuusvisio ŠKODA VISION RS
ŠKODA VISION RS -konseptiauto antaa aavistuksia siitä, miltä ŠKODA luonnostelee tulevien urheilullisten RS-malliensa näyttävän ja miltä tulevaisuuden kompaktikokoinen auto näyttäisi. ŠKODA VISION RS -konseptiautossa urheilullisuus yhdistyy tunteisiin vetoavaan uuteen muotokieleen ja ympäristöarvojen entistä suurempaan huomioon ottamiseen, mihin päästään esimerkiksi kierrätyshiilikuidun ja kasviperäisten materiaalien käytöllä. Moottoriurheilun maailmasta tutun hiilikuidun ohella sisätilojen ilmettä hallitsee hiottu kristallilasi, joka on valaistu ja kuvioitu. Sähkömoottori-voimansiirtolinja takaa mainion suorituskyvyn ja tehotaloudellisuuden.

ŠKODA KODIAQ RS on ensimmäinen RS-katumaasturi
Tässä ensimmäisessä RS-katumaasturissa esitellään uusi RS-logo ja Škodan historian tehokkain 176-kilowattinen (240 hv) dieselmoottori. ŠKODA KODIAQ RS -malli osoitti sporttiset vahvuutensa jo ennen Pariisin autonäyttelyä, kun sillä saavutettiin Nürburgringin moottoriradan pitkän Nordschleifen uusi seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosaikaennätys 9 minuuttia 29,84 sekuntia. ŠKODA KODIAQ RS -mallissa on toteutettu RS-henkinen varustelu: erilaiset puskurit ja kiiltävän mustat yksityiskohdat kuten jäähdyttimen säleikkö, sivulasien kehykset ja ulkopeilikotelot, sekä LED-ajovalot. Sporttisen katumaasturin vakiovarustukseen sisältyvät neliveto, mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC) ja progressiivinen ohjaustehostus. KODIAQ RS on ensimmäinen ŠKODA-automalli, jossa on vakiovarusteena 20-tuumaiset kevytmetallivanteet ja uusi Dynamic Sound Boost -moottoriäänijärjestelmä. Sisätilassa huomio kiinnittyy urheilullisten istuinten rei’itettyyn Alcantara® ja carbon-nahkaverhoiluun sekä muunneltavaan digitaaliseen Virtual Cockpit -mittaristoon.

ŠKODA KAROQ SPORTLINE -mallissa 140 kW (190 hv) bensiinimoottori
Myös uusi ŠKODA KAROQ SPORTLINE on ilmeeltään urheilullinen. Viime vuonna ensiesitelty monipuolinen katumaasturi on nyt saatavissa uutena versiona ja myös 2.0 TSI -moottorilla (140 kW / 190 hv) varustettuna. SPORTLINE-mallissa Karoqin tunteisiin vetoava muotoilu on vieläkin tyylikkäämpi. Useat mustat elementit korostavat auton dynaamista ilmettä. Mustat urheiluistuimet on verhoiltu innovatiivisella kankaalla, jonka hopeanväriset kontrastisaumat lisäävät sisätilailmeeseen hienon ripauksen sporttisuutta. ŠKODA KAROQ SPORTLINE on saatavissa etu- ja nelivetoisena. Tarjolla on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa, joiden tehot ovat 110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv).

Seikkailunhaluisille ŠKODA KAROQ SCOUT
ŠKODA KAROQ SCOUT on KAROQ-malliston maastokelpoisin vaihtoehto. Tässä uudessa offroad-versiossa on kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä vakiona neliveto ja ulkonäköä jämäköittävät yksityiskohdat. Hopeanväriset muovisuojukset suojaavat koria sekä kaupunkiajon pikkukolhuilta että maastossa ajettaessa. Jäähdyttimen säleikköä ja sivuikkunoita kiertävät kromikoristelistat. Pyöränkoteloissa on jykevät reunasuojukset. SCOUT-mallissa on 18-tuumaiset vanteet, ja myös 19-tuumaiset vanteet ovat saatavissa. Sisätiloja hallitsevat kiiltävänmustat Piano Black -yksityiskohdat, saarnipuuta muistuttavat koristelistat sekä uusi istuinverhoilu kontrastisaumoineen. Moottoriksi on tarjolla kaksi dieselmoottoria 110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv) sekä 1,5-litrainen TSI-bensiinimoottori (110 kW / 150 hv).

ŠKODA OCTAVIA G-TEC -mallissa lisää tehoa ja pidempi toimintamatka kaasulla
ŠKODA OCTAVIA G-TEC -mallissa on nyt tehokkaampi, 96-kilowattinen (130 hv) 1.5 TSI -moottori. Maa/biokaasun käyttäminen pienentää CO2-päästöä bensiiniin verrattuna noin 25 prosentilla. Lisäksi kaasun palamisessa syntyy vähemmän typen oksideja (NOx) eikä lainkaan hiukkaspäästöjä. OCTAVIA G-TEC on saatavissa Combi-korimallina Ambition- sekä Style-varusteluilla. Se täyttää pakokaasun tämän hetken tiukimman päästönormin EU6d-TEMP vaatimukset. Toimintamatka pelkästään kaasulla ajettaessa on jopa 480 kilometriä. Kolmeen kaasusäiliöön mahtuu yhteensä 17,7 kg maa/biokaasua. Lisänä oleva 11,8-litrainen bensiinisäiliö turvaa matkanteon pidemmillä matkoilla.

ŠKODA AUTON lehdistötilaisuus Pariisin autonäyttelyssä järjestetään 2. lokakuuta klo 14.00 Suomen aikaa (klo 13.00 CET) Škodan näyttelyosastolla paviljongissa 4. Suoraa lähetystä tilaisuudesta voi katsoa osoitteessa www.skodamagazine.fi tai www.skoda-storyboard.com. Media voi julkaista lähetyksen omilla kanavillaan käyttäen upotettua youtube-koodia: https://www.youtube.com/watch?v=VTW_e_0CTcs