Nettimeemien innostamat bussipysäkkikuvat mainostavat vakionopeudensäädintä, joka valvoo etäisyyttä edellä ajavaan. Nissanin mukaan ominaisuus on kuin tehty suomalaisille.

Kun suomalainen odottaa aamulla bussia, rupattelu ja muu läheisyys ovat vähissä. Internetissä on jo vuosia kiertänyt tosielämän kuvia, joissa suomalaiset nököttävät pysäkillä mahdollisimman kaukana toisistaan.

Nettimeemien maailma on nyt taittunut mainokseksi. Nissan Nordic Europe mainostaa tilanteella älykästä vakionopeudensäädintä, joka valvoo nopeutta ja etäisyyttä edessä ajavaan.

”Pysäkeillä seisoskelevat ihmiset sopivat täydellisesti kuvaamaan Nissaneista löytyvää ominaisuutta. Molemmissa nimittäin etäisyyden pitäminen toimii automaattisesti.” sanoo mainoksen suunnittelusta ja tuotannosta vastanneen TBWA\Helsingin luova johtaja Erno Reinikainen. ”Tämä kaikille suomalaisille tuttu arkipäiväinen tilanne luo kampanjaan vahvan samaistumispinnan”, hän lisää.
 

Valttina paikallisuus 

Autonvalmistajat ovat vuosikymmenten mittaan keskittyneet muutaman suuryhtiön alle. Nissankin on konsernitasolla lyönyt hynttyyt yhteen Renault’n ja Mitsubishin kanssa.

Nissanin kaltaisten maailmanlaajuisten yhtiöiden mainonta on tasapainoilua globaalisti yhdenmukaisen brändin ja eri markkinoiden vaatimusten välillä. Bussipysäkki-ilottelu kuitenkin osoittaa, että täkäläisestä kulttuurista ammentaminen toimii luontevasti.

”Hienoa, että pystyimme toteuttamaan paikallisen kampanjan, joka puhuttelee kohderyhmäämme”, iloitsee Veera Salo, Nissan Nordic Europen markkinointipäällikkö.

Nissan panostaa jatkossakin suomalaisuudesta kumpuavaan mainontaan.

”Nissan on vuodesta toiseen Suomen myydyimpien automerkkien listalla. Haluamme ylläpitää sekä syventää brändin ja suomalaisten suhdetta tämän kampanjan kaltaisten lokaalien insightien avulla”, päättää Reinikainen.