Kaikille niille, jotka haluavat yhä panostaa nautinnollisen autoilun elinvoimaan, julkistaa PEUGEOT uuden 2008 SUV -mallin . Kyse on huippumodernista, intuitiivisen ja monipuolisen ajokokemuksen tarjoavasta uutuudesta, joka tukee PEUGEOTin brändinäkemystä vapauden tunteesta ja kiinnostavasta tulevaisuudesta. Uusi PEUGEOT 2008, mitoiltaan aito SUV, ei jää voimakkaan ja omintakeisen tyylinsä ansiosta huomioitta . Huipputeknologinen, uusimman sukupolven 3D PEUGEOT i-Cockpit -ohjaamolla ja lukuisilla ajoavustimilla varustettu uusi PEUGEOT 2008 SUV edustaa PEUGEOTin parasta teknologista osaamista . Se tarjoaa myös vapauden valita kolmen vaihtoehtoisen voimalinjan väliltä: sähkö, bensiini tai diesel, jotka kaikki tarjoavat tehokkaita ja stimuloivia ajoelämyksiä .
Maailma muuttuu. Uudet haasteet edellyttävät autoteollisuudelta uusia ratkaisuja. PEUGEOT, jolla on takanaan jo 208-vuotinen historia, on ottanut aikakauden haasteet tyynesti vastaan.
Uusi PEUGEOT 2008 SUV kuvastaa PEUGEOTin innostavia ja vakuuttavia tulevaisuuden visioita. Teknologia ja ajonautinto eivät sulje pois toisiaan, vaan kulkevat käsi kädessä. Uusi PEUGEOT 2008 SUV hämmästyttää muuttaen reitin nautinnolliseksi matkanteoksi ja tarjoten jokaiselle juuri sellaista liikkuvuutta, jota hän tarvitsee.
Uusi PEUGEOT 2008 tuo kompaktien SUV-mallien luokkaan ne samat ominaisuudet, jotka ovat uusimman PEUGEOT-malliston menestyksen takana: vaikuttavuus muotoilun ja erottuminen innovaatioiden sekä teknologisten ratkaisujen välityksellä.
UNBORING THE FUTURE
HOUKUTTAVA SUV
Tyyliltään vakuuttava ja muista erottuva uusi PEUGEOT 2008 SUV on veistoksellinen ja haluttava. Se kääntää uuden lehden PEUGEOTin SUV-mallien historiassa ollen sekä nykytyylin mukainen mutta samalla erottuen siitä vahvalla persoonallisuudellaan.
Uusi PEUGEOT 2008 on SUV-mallien tapaan linjoiltaan tasapainoinen ja mittasuhteiltaan sopusuhtainen taaemmas sijoitettuine tuulilaseineen ja vaakasuorine konepelteineen.
Etusäleikkö, joka on sähköautoversiossa korin värinen, on suorakaiteen muotoinen. Konepelti on muotoiltu veistoksellisesti ja LED-päivävalot sijoitettu aiempaa alemmas.
Auton muotoilu on huomiota herättävä erilaisten kolmiomaisten linjojensa ansiosta. Lopputuloksena tyyliltään voimakkaasti muotoiltu kokonaisuus. Auton kyljissä ei ole aiemmin nähty tällaista voimaa! Virtaviivainen linjakkuus jatkuu auton takaosaan saakka.
Vankkuutta korostavat myös suurikokoiset pyörät (halkaisija 690 mm), jotka täyttävät erinomaisesti pyöränaukot. 18” vanteet upotettuine koristeineen helpottavat personointia ja ovat yhteensä 4 kg aiempaa kevyemmät.
Laadukkuutta ja tyylikkyyttä lisäävät kaksisävyinen musta Black Diamond -katto sekä silkkipainetut C-pilarit GT Line – ja GT -malleissa.
Auton lihaksikkuutta korostaa korkealle sijoitettu ikkunalinja. Takavalot on integroitu toisiinsa mustan koristelistan avulla. PureTech 130/155 – ja BlueHDi 130 -moottoriversiot on varustettu kaksoispakoputkella.
Aina yhtä vakuuttavat, kolmea leijonankynnen raapaisua ilmentävät takavalot koristavat kaikkia PEUGEOT 2008 SUV-malleja niin päivällä kuin illallakin.
Tuttujen korivärien oheen tarjolla on uusia, tyyliä korostavia värivaihtoehtoja:
– Elixir Red, jossa sävytetty pintakerros korostaa värin syvyyttä
– Vertigo Blue, kolme värikerrosta kirkastaa viimeistelyn
– Fusion Orange, uusi metallinhohtoväri, joka on tarjolla ainoastaan uuteen PEUGEOT 2008 SUV-malliin.
Hyvästi monotoninen maailma! Matkustamon sisustukseen ja väritykseen on kiinnitetty erityistä huomiota, ylellisten materiaalien yhdistyessä alkuperäisiin väreihin:
– kevyt painokuvio koristaa kojelautaa joko oranssina (Active-versiossa) tai sinisenä (Allure-versiossa)
– Allure-versioiden sisustuksessa on teknistä hienostuneisuutta ja raikkautta tuova moderni vaaleansininen ”Urbanoid” -verhoilu
– dynaamisissa GT Line -versioissa on urheilullisempi tunnelma
– arvokkaat ja halutut GT/e-2008 GT –versioita yhdistävät sisustuksessa käytetty Alcantara®-, nahka- ja teknistä kangasmateriaalia. GT-versioiden sisustusvärinä on Onyxin musta Adamite-koristetikkauksin, kun e-2008 GT -version harmaata Greval Grey Alcantara® -verhoilua koristavat siniset ja vihreät koristetikkaukset.
Viihtyisää sisustusta voi piristää GT Line ja GT –versioissa kahdeksalla eri tunnelmavärivaihtoehdolla, jotka voi valita kosketusnäytön kautta.
EXTENDED EXPERIENCE – LISÄÄ ELÄMYKSIÄ
Intuitiivista monipuolisuutta ja hallittua mukavuutta
Takaistuimen tilat ovat poikkeuksellisen väljät uuden CMP-perusrakenteen ansiosta tehden uudesta PEUGEOT 2008 SUV:sta erityisen monikäyttöisen. 4,30 m pituuden ja 2,60 metrin akselivälin ansiosta tavaratila on mukavan suuruinen – 434 litraa (VD V210 -normin mukaan) moottoriversiosta riippumatta, eli myös 100% sähköisessä versiossa! Muunneltavuuden varmistaa kaksiasentoinen tavaratilan lattia (version mukaan), joka jatkuu käytännössä tasaisena alustana, kun takaistuimen selkänoja on taitettuna.
Matkustamo on varustettu runsaalla määrällä säilytystiloja, jotta kaikki päivittäin tarvittava löytää paikkansa. Perinteisten ovikoteloiden ja hansikaslokeron lisäksi säilytystilaa on sijoitettu keskikyynärnojan alle sekä vaihteenvalitsimen eteen. Lisäsäilytystilaa on myös keskikonsolin pohjalla ja tänne on esimerkiksi sijoitettu käytännöllinen tila induktiolatausta varten. Avattuna keskikonsolin kansi toimii kätevänä puhelimen telineenä.
Matkustamo suorastaan kylpee valossa takaistuinta myöten lisävarusteena saatavan avattavan Panoraama-kattoikkunan ansiosta.
Vieläkin enemmän teknologiaa: uusin 3D PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamo
PEUGEOT i-Cockpit® varmistaa ajoergonomian totuttujen ominaisuuden ansiosta:
– kompaktin kokoinen ohjauspyörä parantaa käsiteltävyyttä ja otetta
– suurikokoinen HD-kosketusnäyttö on sijoitettu helposti käden ulottuville
– uutuutena i-Cockpit-ohjaamossa on innovatiivinen 3D-mittaristo
Yli viisi miljoonaa PEUGEOT-autoa on varustettu asiakkaiden kiittämällä ja arvostamalla ohjaamolla, jonka uusin kehitysversio löytyy nyt uudesta PEUGEOT 2008 SUV:stä.
Tarvittavat tiedot näytetään kuljettajan katseen korkeudella hologrammin tapaan (versiosta riippuen). Näytön tiedot ovat dynaamisia ja animoituja: ilmoitukset lähestyvät silmää sen mukaan kuinka tärkeitä ne ovat ja kuljettajan reaktiivisuus on puoli sekuntia aiempaa nopeampi. 3D PEUGEOT i-Cockpit on todellinen innovaatio, joka ensimmäistä kertaa saadaan tämän kokoluokan autoon. Se parantaa ajettavuutta monin tavoin lisäten tehokkuutta, helppolukuisuutta ja turvallisuutta.
Kosketusnäyttöä, suurimmillaan 10” kokoinen versiosta riippuen, säädellään pianopainikkeiden viereen sijoitettujen digikuvakkeiden avulla.
Tarkkuutta ja hienostuneisuutta tarjoava uuden PEUGEOT 2008 SUV:n ohjaamo on kaunis katsoa, mutta sitä on myös miellyttävä koskettaa kojelaudassa käytetyn pintamateriaalin ja muiden käytettyjen materiaalien kuten Alcantaran ja nappanahan ansiosta. Ovipaneelit sekä kojelaudan yksityiskohdat on päällystetty hiilikuitua muistuttavalla materiaalilla. EAT8-vaihteisto on 100% sähköinen (”Shift and Park by wire”) mahdollistaen helpon ja intuitiivisen käytön. Ohjauspyörän sivuille sijoitettujen ohjainten avulla kuljettaja voi ohjata vaihteistoa manuaalisesti niin halutessaan.
Moderni, liitettävä ja teknologinen
Uusi PEUGEOT 2008 SUV on ennennäkemätön ja jopa pelkistetty, mutta sen teknologinen arsenaali on vaikuttava ja täynnä ajoavustimia, joita on aiemmin totuttu näkemään vain ylimpien segmenttien malleissa:
-DRIVE ASSIST pohjustaa tietä puoliautonomiselle ajolle:
· Ajolinja-avustin yhdistettynä kaista-avustimeen mahdollistaa oman sijainnin valitsemisen kaistalla
· Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go –toiminnolla EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä
– PARK ASSIST hallinnoi auton pysäköintiä ja parkkipaikalta lähtöä automaattisesti. Tarvitaan vain 60 cm vapaata tilaa pysäköityjen autojen välissä
-Viimeisimmän sukupolven automaattinen hätäjarrutustoiminto havaitsee myös jalankulkijat ja pyöräilijät päivin sekä öin 5 – 140 km/h nopeudella ajettaessa
– Aktiivinen kaistavahti, joka varoittaa tahattomasta kaistaviivan ylityksestä
– Törmäysvaroitin, joka suosittelee jarruttamista, kun se on tarpeen
– Kaukovaloavustin
– Laajennettu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (kielletty ajosuunta, Stop sekä nopeusrajoitus)
– Katveavustin- Sähkötoiminen seisontajarru
Jokapäiväisenä apuna toimivat älypuhelimet avustavat myös uudessa PEUGEOT 2008 SUV:ssa kuljettajaa jokapäiväisessä ajossa. Älypuhelimen välittämä tieto siirtyy näyttöruudulle MirrorScreen -toiminnon avulla heijastaen MirrorLinkTM -, Apple CarPlayTM – ja Android AutoTM -järjestelmiä.
Langattoman induktiolatauksen lisäksi uusi PEUGEOT 2008 SUV on varustettu jopa neljällä USB-pistokkeella versiosta riippuen (edessä kaksi pistoketta, joista toinen USB-C, ja kaksi takana).
Vaativimmatkin musiikin ystävät nauttivat matkustamisesta. Äänentoisto on kehitetty yhteystyössä ranskalaisen Hi-Fi-asiantuntijan, FOCALin kanssa. Uuden PEUGEOT 2008 SUV:n hi-fi -järjestelmä on syntynyt yli kolmen vuoden työn tuloksena. FOCAL on saatavissa uusiin PEUGEOT 3008-, 5008- ja 508 -malleihin ja nyt myös uuteen PEUGEOT 2008 SUV:hen. Akustiikka on optimaalinen 10 kaiuttimen käyttäessä FOCALin patentoimaa, kotien olohuoneissa käytössä olevaa teknologiaa: neljä alumiinikaiutinta, neljä 155 mm, neljä 165 mm polyglass bassokaiutinta, polyglass keskikaiutin sekä yksi ”Power-Flower”TM –sub woofer kaiutin. Ne on yhdistetty 12-kanavaiseen 515 W vahvistimeen tarkan ja dynaamisen äänentoiston varmistamiseksi.
INNOITTAVA VAIHTOEHTO
Uudessa PEUGEOT 2008 SUV:ssä on käytössä uusimman sukupolven muunneltava CMP (Common Modular Platform) -perusrakenne. Se tarjoaa uuteen PEUGEOT 2008 SUV:hen mahdollisuuden valita useista eri energiavaihtoehdoista ja mahdollistamaan juuri itselle parhaiten soveltuvan voimanlähteen valinnan: täyssähkömoottori, bensiini tai diesel. Valittavana on myös kullekin ja kuhunkin ajotilanteeseen parhaiten soveltuva ajotapa, ”Eco”, ”Normal” tai ”Sport”.
Lisävarusteena tarjolla on myös Grip Control -ajonhallintajärjestelmä yhdistettynä alamäkihidastimeen, jotka yhdessä varmistavat ajoturvallisuuden jyrkissäkin alamäissä.
Suunnittelun kulmakivenä toimi tehokkuus, joten kaikki moottorit saivat automaattisesti säätyvän ilmaoton ja tasaisen alapohjan, jotka yhdessä alentavat ilmanvastusta. Mallisto koostuu neljästä eri varusteversiosta: Active, Allure, GT Line ja GT, joihin kaikkiin on valittavissa joko täyssähkömoottori, bensiinimoottori tai dieselmoottori.
Huippuversiot GT ja GT Line erottuvat muista malleista yksityiskohtiensa ansiosta:
– kolmea leijonankynnen raapaisua muistuttava Full LED -valot
– timanttihiotut 18” kevytmetallivanteet
– viimeistellyin yksityiskohdin koristellut verhoilumateriaalit, Adamiten väriset koristetikkaukset, tunnelmavalaistus, dynaamiset istuimet sekä alumiinipolkimet.
Yllätyin ja vaikutuin henkilökohtaisesti uuden
PEUGEOT 2008 SUV:n dynaamisista ominaisuuksista. Se on yksinkertaisesti
hurmaava! Vapauden tunne on uskomaton, samoin PEUGEOTille ominainen
ajokokemus. Uutuus kuvastaa täysin innostavia tulevaisuuden
näkemyksiämme, joissa ajonautinto pysyy yhtenä tärkeimmistä.
Bensiini, diesel tai täyssähkö, valitset itse itsellesi sopivimman!
Uusi PEUGEOT 2008 SUV on lempeä kumppanisi jokaisena päivänä tarjoten elämäsi helpottavia teknologioita ja palveluita.
Käyttäkää niitä hyväksenne, mutta ennen kaikkea – nauttikaa!
Jean-Philippe IMPARATO, pääjohtaja, PEUGEOT
Nautinnollista ajettavuutta täyssähköllä
Ensimmäinen täyssähköinen PEUGEOT 2008 SUV avaa ovet uudenlaisiin aistimuksiin. Kuljettaja pääsee nauttimaan 100% sähköisen voimalinjan tarjoamasta kiihtyvyydestä sekä täydellisen hiljaisesta ja värinättömästä ajosta. Nautintoon yhdistyy vapaus liikkua suurkaupunkien rajoitetuilla ”Green Zone”-alueilla.
Moottorin teho on 100 Kw (136 hv) ja 260 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä välittömästi helpottaen jokapäiväistä ajoa. Suuritehoinen 50 kWh akusto varmistaa jopa 310 km toimintamatkan uuden WLTP-mittaustavan mukaan. Akustolla on 8 vuoden tai 160.000 km:n takuu.
Akun kulutustiedot näkyvät keskusnäytöllä ja PEUGEOT i-Cockpit 3D –mittaristo esittää selkeästi voimalähteen toiminnan, tehden sen toiminnan seuraamisen helpoksi ymmärtää ja oppia.
Kaksi intuitiivista jarrutusenergian talteenottovaihtoehtoa on käytettävissä suoraan vaihteenvalitsimesta:
– Drive (”D”) -talteenotto muistuttaa bensiini- tai dieselmoottorilla ajoa
– Brake (”B”) -talteenotto mahdollistaa jarruttamisen suoraan kaasupolkimelta
Akusto on sijoitettu auton pohjalevyyn optimaalisella tavalla, siksi sähköisen moottoriversion valinta ei vaikuta uuden PEUGEOT 2008 SUV:n toiminnallisuuteen. Matkustamo ja tavaratila ovat täsmälleen samankokoiset kuin polttomoottorilla varustetuissa versioissa.
Peugeotiin perinteisesti liitetty dynaaminen ajettavuus on ominaisuus, johon kiinnitettiin runsaasti huomiota myös uutta PEUGEOT e-2008 SUV:ta kehitettäessä tavoitteena yhtä hyvä kosketus tiehen sekä ajonautinto kuin bensiini- ja dieselmoottorilla varustetuissa versioissa.
Latausaika on riippuvainen tarjolla olevasta latausvaihtoehdosta:
– Täysi lataus Legrand® Green UpTM -pistokkeesta auton mukana tulevan latauskaapelin avulla – 16 tuntia
– Täysi lataus Wallbox-laturilla (kolmivaihevirta 11 kW tai yksivaihevirta 7,4 kW) – kesto 15 t 15 min – 8 tuntia
– 80% lataustehon saavuttaminen julkisista 100 kW:n pikalatauspisteistä – 30 min
Ohjelmoitu latauksen aloitus on valittavissa joko keskusnäytöltä tai älypuhelimen MyPeugeot® -sovelluksen avulla. Sovelluksen avulla lataus voidaan myös joko aloittaa tai keskeyttää milloin vain ja se näyttää akun latauksen määrän myös etäältä tarkisettuna.
Parhaan mahdollisen lämpömukavuuden varmistamiseksi on uuteen PEUGEOT e-2008 SUV:hen kehitetty erityisvarusteita:
-matkustamon riittävän lämpötilan varmistaa 5 kW lämmitysvastus, joka saa tehonsa korkeajänniteakusta
-ilmalämpöpumppu sekä matkustamon lämpötilan automaattinen tasaus tuovat täyssähköautoon polttomoottorilla varustetun auton mukavuustasoa vastaavan olotilan. Lämpötilan säädön tehokas energian käyttö säilyttää toimintamatkan hyvänä.
-ohjelmoitava esilämmitys, jota säädetään kosketusnäytöltä tai etänä älypuhelimella MyPeugeot®-sovelluksen avulla.
Uusi PEUGEOT e-2008 SUV ei ulkoisesti eroa muista uusista PEUGEOT 2008 SUV -malleista, mutta pienet yksityiskohdat korostavat auton sähköistä olemusta. Tällaisia ovat sinisen ja vihreän sävyissä välkähtelevä leijona –logo, e-monogrammi, tyylikäs korin värinen etusäleikkö ja Alcantara® -verhoillut Greval Grey -väriset istuimet e-2008 GT-mallissa. Lisäksi sähköauton tunnelmaa matkustamossa tuovat erityiset 3D-näyttö sekä kosketusnäyttö.
Koska sähkössä ei ole kyse ainoastaan moottorista, on PEUGEOT kehittänyt käytännöllisen ekojärjestelmän varmistamaan asiakkaiden liikkumisen.
Alkuvaiheessa tarjolle tulee kolme eri palvelukokonaisuutta (palvelutarjonta saattaa vaihdella maakohtaisesti):
– Easy Care helpottamaan erilaisia latausratkaisuja käyttäjien tarpeiden mukaan, kotona tai työpaikalla (vahvistettu pistoke, Wallbox, Smart Wallbx…) yhdistettynä diagnostiikkaan parhaan mahdollisen latausratkaisun aikaansaamiseksi. Lopullisen latausratkaisun varmistaa autonvalmistaja. Free2Move tarjoaa julkisia latausratkaisuja. Latauspassi avaa ovet yli 85 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Latauspisteen etävalinnan voi tehdä matkan päästä auton navigoinnin opastaessa perille valittuun latauspisteeseen.
– Easy Drive varmistaa liikkuvuuden. Kyse on työkalusta, jonka avulla voi suunnitella ja organisoida pitkät ajomatkat Free2Move -palvelun avulla, joka huomioi toimintamatkan ja latauspisteiden sijainnin matkan varrella. Ajomatka tulee näkyviin auton navigointilaitteen näyttöruudulle.
– PEUGEOT e-2008 SUVilla matkanteko on puhdasta. Uusia simulaattoreja ja digitaalisia reittejä tulee helpottamaan tutustumista sähköautoiluun PEUGEOTin nettisivuille. Rahoitusratkaisuihin on mahdollista liittää huoltosopimuksia ja assistance-tiepalveluja.
Tehokkaat ja vastuulliset: polttomoottorit uusimman Euro 6 –normin mukaiset
Uuteen PEUGEOT 2008 SUV:hen on tarjolla uusimman Euro 6 -normin mukaisia, viimeisintä teknologiaa edustavia polttomoottoreita Stop & Start -toiminnolla sekä hiukkassuodattimella.
Tarjolla on myös uusimman sukupolven 8-vaihteinen EAT8 -automaattivaihteisto ajomukavuuden maksimoimiseksi.
Bensiinimoottorit ovat 3-sylinterisiä, tilavuudeltaan 1,2 L ja Euro 6d-normin mukaisia:
– PureTech 100, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
– PureTech 130, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto & EAT8-automaattivaihteisto
– PureTech 155, EAT8-automaattivaihteisto (ainoastaan GT-versiossa)
Dieselmoottorit ovat 4-sylinterisiä, tilavuudeltaan 1,5 l (ja lanseerausvaiheessa Euro 6d-normin mukaisia:
– BlueHDi 100, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
– BlueHDi 130, EAT8-automaattivaihteisto
Moottorivaihtoehdot voivat vaihdella maakohtaisesti.
Uusi PEUGEOT 2008 SUV tulee maailman laajuisesti markkinoille vuoden 2019 loppupuolelle. Tuotanto Euroopan markkinoille tapahtuu Vigon tehtaalla Espanjassa ja Kiinassa Wuhanin tehdas vastaa tuotannosta paikallisia markkinoita varten.
Suomeen uusi PEUGEOT 2008 SUV saadaan alkuvuodesta 2020 ja Suomen hinnat tullaan julkaisemaan vuodenvaihteessa. Uusi e-2008 SUV rantautuu Suomeen pian polttomoottoriversioiden jälkeen.