Vain muutama kuukausi uuden mullistavan PEUGEOT 508 Sedanin julkistamisen jälkeen on esittelyvuorossa uusi PEUGEOT 508 SW. Merkittävästi edeltäjästään uusiutunut ja kilpailijoistaan erottuva uusi PEUGEOT 508 SW on ammentanut inspiraationsa shooting brake -maailmasta. Mataluutensa ja dynaamisten korinlinjojensa johdosta uusi 508 SW vaikuttaa muotoilultaan suorastaan hätkähdyttävältä. Tyylikkyys ja käytännöllisyys on onnistuneesti yhdistetty toisiinsa. Matkustajilla on hyvät tilat ja isokokoiseen tavaratilaan on vaivaton pääsy. Uusi 508 SW on varustettu viimeisimmän sukupolven PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamolla. Pienen kääntösäteen ansiosta autolla on nautinnollista ajaa niin kaupungin kapeilla kaduilla kuin maantielläkin. Peugeotin DNA:n mukaisesti uusi PEUGEOT 508 SW on ajettavuudeltaan esimerkillinen ja korin liikkeiden hallinta on täydellisesti tasapainossa. Auton suunnittelussa on keskitytty erinomaisen suorituskyvyn, turvallisuuden ja ajomukavuuden tuottamiseen – tuloksena intensiivisiä ajoelämyksiä.
Uusi PEUGEOT 508 SW esitellään Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2018. Myyntiin se tulee eri puolilla Eurooppaa tammikuussa 2019. Suomeen uuden 508 SW:n odotetaan rantautuvan vuoden 2019 alkupuolella.
Mullistavan sedan-coupé fastback’in jälkeen on nyt vuorossa hätkähdyttävä farmari! Uusi PEUGEOT 508 SW vahvistaa brändimuutosta ja täydentää mallistoa yksiselitteisesti upean olemuksensa ja vaikuttavan suorituskykynsä ansiosta. Tavoitteemme tehdä Peugeotista johtava high-end yleisautonvalmistaja, jolla on tuotannossaan premium-automalleja, konkretisoituu näin parhaalla mahdollisella tavalla.”
Jean-Philippe IMPARATO, PEUGEOT CEO
Farmarimallit dominoivat D-segmenttiä
D-segmentin markkinat Euroopassa edustavat 1.400.000 autoa. Jo kymmenen vuoden ajan ovat farmarimallit hallinneet tätä kokoluokkaa siitäkin huolimatta, että tarjonta on jatkuvasti laajentunut uusilla auto- ja korimalleilla, erityisesti SUV-malleilla. Euroopan markkinoilla joka kolmas D-segmentissä myyty auto on farmarimallinen.
Segmentti jakaantuu perinteisten, isot tavaratilat omaavien farmariversioiden – joista useimmat ovat yleisautonvalmistajien valmistamia – sekä sellaisten premium-autojen kesken, joissa farmariversion käytännöllisyys yhdistyy dynaamiseen muotoiluun.
PEUGEOTin päämäärä on selkeä ja yksiselitteinen: luoda houkuttava, perinteistä poikkeava, vahva ja modernin linjakas tuote, joka aiemmin on ollut vain harvojen premium-merkkien yksinoikeus.
Hätkähdyttävä designiltaan
”Samanaikaisesti 508 Sedanin kanssa suunniteltu ja kehitetty uusi PEUGEOT 508 SW on monilta ominaisuuksiltaan ja toiminnoiltaan Sedanin kaltainen, mutta muotoilultaan ja tyyliltään selkeästi urheilullisempi. Tällaista autoa ei aiemmin ole ollut tarjolla yhdenkään yleisautonvalmistajan mallistossa. Kyse on upeasta ja himoittavasta tuotteesta, joka selkeästi viestii kunnianhimoisista tavoitteistaan.”
Gilles VIDAL, PEUGEOT Design Director
Peugeotin tapana on kautta vuosikymmenten ollut laajentaa mallistoaan sedanien pohjalle suunnitelluilla farmariversioilla – kuten 50 vuotta sitten 504, nyt tulee uusi 508 SW.
Käytännöllisten, auton tyyliin hienosti integroitujen kattokaiteiden ansiosta uusi 508 SW on lähes yhtä matala kuin uusi 508 Sedan – korkeutta sillä on vain 1.42 m. Uusi 508 SW on lähes 6 cm matalampi kuin edeltäjänsä. Aerodynamiikaltaan se on optimaalinen, pääntilaa takaistuimella on riittävästi, saman verran kuin muissakin tämän kokoluokan farmareissa. Pituutta on 4.78 m (vain 3 cm enemmän kuin uudella 508 Sedanilla ja 5 cm vähemmän kuin edeltäjällään). Uusi PEUGEOT 508 SW on linjakas ja pehmeästi muotoiltu mutta samaan aikaan erittäin dynaaminen.
Uusi Peugeot 508 SW on ainoa yleisautonvalmistajan D-segmentin farmari, jossa on kehyksettömät ovet – tuloksena dynaamisempi korinlinja ja aiempaa alemmas sijoittuvat ikkunat. Välykset ja sovitukset on minimoitu, rengaskoot valittu pyöränaukkoihin mahdollisimman hyvin sopiviksi, katolta on poistettu antenni.
Uusi 508 SW on keulan muotoilultaan aivan yhtä vaikuttava kuin uusi 508 Sedan. Full LED -ajovalojen ja LED-päivävalojen omintakeisen muotoilun ansiosta uusi PEUGEOT 508 SW on yksilöllinen identiteetiltään, mitä korostaa entisestään etusäleikön keskellä komeileva leijonalogo ja konepellin etuosaan sijoitettu 508-logo.
Takaosastaan auto viestii voimaa ja modernia ilmettä kiiltävän mustine suorakaiteen muotoisine listoineen, joita kehystävät kolmiulotteiset, leijonan kynnen raapaisua muistuttavat, valoisuuden mukaan säätyvät Full LED -takavalot. Krominen kaksoispakoputki korostaa auton dynaamisen urheilullista olemusta.
Tavaratilan luukku avautuu sähköisesti käsin koskematta. Tavaratilan kynnys on matala – 6 cm matalampi ja 2,4 cm leveämpi kuin uudessa 508 Sedanissa – nostokynnys on vain 63,5 cm. Tavaratila on suuruudeltaan 530 l (tavaratilan peite paikallaan) ja lähes yhtä suuri kuin edeltäjällään (560 l). Tavaratila on erittäin käytännöllinen, mutta myös tyylikäs viimeistelyltään. Ruostumattomasta teräksestä valmistetut kynnyslistat helpottavat lastaamista. GT-versiossa on alumiiniset kiskot tavaratilan lattiassa.
Muunneltavuus on farmarimallin tärkeimpiä ominaisuuksia. Uudessa PEUGEOT 508 SW:ssä on 2/3 – 1/3 taittuva takaistuin, joka on varustettu Magic Flat -toiminnolla. Takaistuimen molemmat puolet voidaan vaivattomasti taittaa alas tavaratilaan sijoitettujen painikkeiden avulla ja näin aikaansaada lähes tasainen tavaratilan lattia. Tavaratila on laajimmillaan, takaistuin kokonaan taitettuna 1780 litran suuruinen.
Vertaansa vailla oleva PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamo
Uuden Peugeot 508 Sedanin tapaan myös uusi 508 SW on varustettu viimeisimmän sukupolven PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamolla. Yksityiskohtien korkeatasoisen viimeistelyn ja onnistuneiden materiaalivalintojen ansiosta uuden Peugeot 508 SW:n ohjaamo edustaa tyylikästä high-tech -linjaa.
Uudessa 508 SW:ssä on nahkapäällysteinen ohjauspyörä (rei’itettyä nahkaa GT Line – ja GT-versioissa), elektroninen automaattivaihteisto integroituna keskikonsoliin, keskikonsoli ja ovipaneelit varustetasosta riippuen ovat päällystetty joko hiilikuidulla tai luonnonpuuta muistuttavalla materiaalilla (harmaa tammi GT Line/GT-versioissa ja Zebrano GT-versiossa). Ohjauspyörä, ovipaneelit, ilmanottoaukot, seitsemän keinukytkintä ja kosketusnäyttö ovat reunustettu kromilla.
Säilytyslokeroiden sijaintiin ja kokoon on kiinnitetty erityistä huomiota. Viilennettävään hansikaslokeroon mahtuu 1,5 l virvoitusjuomapullo ja ovilokeroihin 1 l pullo. Keskikyynärnojan alla sijaitsevaan säilytyslokeroon mahtuu kaksi 0,5 l pulloa. EAT8-vaihdetangon vieressä on tilaa suurikokoisellekin älypuhelimelle aina silloin, kun puhelin ei ole lataantumassa langattomasti induktiolatauspisteessä keskikonsolin alla.
Etumatkustajat voivat nauttia ergonomisesti muotoilluista AGR-sertifioiduista istuimista sekä viidestä monipistehierontavaihtoehdosta. Tarjolla on laaja valikoima ylellisiä sisustus- ja verhoilumateriaaleja kuten Alcantara® tai Nappa-nahka, joka on tarjolla kahtena eri sävynä, mustana ja tumman punaisena.
Takamatkustajat saavat nauttia erittäin mukavista 27 asteen kulmaan kallistetuista istuimien selkänojista. Pääntilaa takaistuimella on 4 cm enemmän kuin 5o8 Sedanissa. Valoa ja avaruutta matkustamoon tuo avattava panoraamalasikatto. Astuminen takaistuimelle on vaivatonta kehyksettömien ovien ansiosta.
Uusi Peugeot 508 SW on varustettu erittäin korkeatasoisella FOCAL® Hi-Fi -järjestelmällä, jonka 10 kovaäänistä varmistavat puhtaan ja tasaisesti koko matkustamoon jakaantuvan äänentoiston.
Uuden PEUGEOT 508 SW:n sisätilat huokuvat laatua ja korkeatasoista viimeistelyä samaan tapaan kuin koko auto.
Ajoavustinjärjestelmät varmistavat turvallisuuden
Uusi PEUGEOT 508 SW on varustettu useilla viimeisimmän sukupolven ajoavustinjärjestelmillä, jotka kaikki täyttävät EuroNCAP:n aiempaa tiukemmat kriteerit:
- Night Vision -pimeänäköjärjestelmä ensimmäisenä tässä kokoluokassa. Järjestelmä käyttää infrapunakameraa auton edessä liikkuvien elävien olentojen havaitsemiseksi yöaikaan tai huonoissa olosuhteissa 200 metrin päähän.
- Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä)
- Kaista-avustin, joka tarkkailee kuljettajan kaistavalintoja (yhdistettynä ACC Stop & Go -toimintoon)
- Park Assist -pysäköintiavustin Flankguard-toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä). Järjestelmä hallitsee automaattisesti ajamista, kiihdyttämistä ja jarruttamista pysäköitäessä ja pysäköintipaikasta poistuttaessa.
- Full LED -ajovalot ja staattiset kaarreajovalot EVS
ARS-takavalot mukautuvat valomäärän mukaan
Edellä mainittujen uusien, ensi kertaa Peugeot-mallistossa esiteltävien ajoavustinjärjestelmien lisäksi uusi PEUGEOT 508 SW on varustettu mm uusimman sukupolven hätäjarrutusjärjestelmällä, aktiivisella kaistavaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonnalla, automaattisilla High Beam -valoilla, nopeusrajoitusten valvontajärjestelmällä, laajennetulla liikennemerkkien havainnointijärjestelmällä sekä aktiivisella kuolleen kulman varoittimella. Uuteen PEUGEOT 508 SW:hen on tarjolla mittava valikoima erilaisia yhteydenpitojärjestelmiä, kuten 3D -navigointi ja Mirror Screen sekä älypuhelimen langaton induktiolataus.
Ainutlaatuinen intuitiivinen ajoelämys
Ainutlaatuisen ajoelämyksen tuottaminen kuljettajalle on oleellinen osa Peugeotin DNA:ta. Näin on myös uuden PEUGEOT 508 SW:n kohdalla, jonka suunnittelussa on hyödynnetty PSA Groupen insinöörien vahvaa tietotaitoa. EMP2 -perusrakenteen ansiosta auto on 70 kg kevyempi kuin edeltäjänsä, polttoaineen kulutukseltaan alhaisempi, passiiviselta turvallisuudeltaan ja suorituskyvyltään aiempaa parempi.
Uuden 508 SW:n tuotannossa on otettu käyttöön uusi vahvistettu korin hitsausmenetelmä. ’
Uusi 8-portainen EAT8-automaattivaihteisto varmistaa intuitiivisen ajoelämyksen.
On sitten kyse auton arkkitehtuurista, tavaratiloista, mittojen optimoinnista, painon alentamisesta, voimanlähteistä tai aerodynamiikasta – kaikki osa-alueet on otettu huomioon intensiivisen ajonautinnon varmistamiseksi sekä mahdollisimman alhaisten CO2 -päästölukemien saavuttamiseksi.
Tehokkaita ja taloudellisia voimanlähteitä
Uuden PEUGEOT 508 SW -mallistoon on tarjolla useita viimeisimmän sukupolven PureTech-bensiini- ja BlueHDi -dieselmoottoreita samaan tapaan kuin uudessa 508 Sedanissa:
Kaksi uutta bensiinimoottoria, jotka molemmat on kehitetty 1.6 l PureTech – moottorin pohjalta:
- PureTech 180 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
- PureTech 225 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
Neljä dieselmoottoria, jotka perustuvat joko 1,5 l tai 2.0 l BlueHDi – moottoreihin ja jotka on varustettu laajennetulla SCR-teknologialla:
- BlueHDi 130 S&S BVM6 (6-vaihteinen manuaalivaihteisto)
- BlueHDi 130 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
- BlueHDi 160 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
- BlueHDi 180 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
Kaikki yllämainitut moottorit ovat tammikuussa 2020 voimaan astuvien Euro6.d temp -standardin mukaisia. CO2 -päästöarvot ovat “Best in Class” ja ottavat huomioon uuden WLTP-kulutusmittauksen, jonka tavoitteena on saattaa vahvistetut kulutuslukemat ja asiakaskäytössä saadut kulutustasot lähemmäs toisiaan.
ECO-ajotavalla EAT8-automaattivaihteistolla varustetut PureTech-moottorit vaihtavat automaattisesti vapaalle 25 – 130 km/h nopeudella ajettaessa ja olosuhteiden niin salliessa. Toiminto käynnistyy, kun kuljettaja ei paina mitään poljinta. Vaihteiston sisäisen kitkan vähenemisen ansiosta kulutus alenee noin 3%.
Vuoden 2019 toisella puoliskolla uusi Peugeot 508 SW -mallisto tulee laajenemaan tehokkaalla Plug-In Hybridillä, jonka ZEV-toimintasäde on noin 50 km (WLTP.mittauksen mukaan). Auton akut on sijoitettu toisen istuinrivin alle riittävän suuren tavaratilan varmistamiseksi.
Uusi PEUGEOT 508 SW tullaan valmistamaan PSA Groupen Mulhousen tehtailla Ranskassa, jossa myös uusi 508 Sedan valmistetaan.
Uusi Peugeot 508 SW on ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2018. Markkinoille eri puolilla Eurooppaa uutuus tulee tammikuusta 2019 alkaen ja muualla maailmassa vuoden 2019 toisella puoliskolla.
Katso video uudesta hätkähdyttävän upeasta Peugeot 508 SW:sta: https://youtu.be/00oWDr4-zI8