SEATin historian suurin mallistouudistus huipentuu uuden lippulaivamallin, Tarracon esittelyyn. Ison SUV:n markkinoille tulon jälkeen SEATin mallistotarjonta kattaa jo 80 prosenttia Euroopan markkinoiden ajoneuvosegmenteistä.

SEATin tulevaisuuden näkymät ovat luottavaiset ja optimistiset – osoituksena tästä, se esittelee uusia automalleja ja uudistaa jo olemassa olevaa mallistoa tarjoten asiakkaille erilaisiin elämäntyyleihin sopivia autoja. Tammi-lokakuussa SEATin kokonaismyynti oli maailmanlaajuisesti 449 000 autoa, joka on 13,7 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajanjaksona. Tämä on SEATin historian ennätys, edellinen ennätys tehtiin tammi-syyskuussa 2000; 433 600 autolla.

SUV-markkinan kasvaessa edelleen, ensi vuoden alussa lanseerattava Tarraco on avainasemassa vahvistaen SEATia ja edistäen jo nyt yrityksen tasaista kasvua. Kolmen SUV-mallin tarjoamat kasvumahdollisuudet ovat luonnollisesti suuremmat ja Tarraco on tässä tienraivaajana.

SEAT Tarraco

SEATin uusin, Espanjassa suunniteltu ja kehitetty, Saksassa Wolfsburgissa valmistettava Tarraco, on kolmas vaihe SEATin SUV-tuoteuudistuksessa. Tarracossa on nähtävissä SEATin uusi raikas muotokieli. Siinä korostuvat itsevarmuus, eleganssi ja urheilullisuus.  

SEATin SUV-malliston huipulle sijoittuva Tarraco on sekä isoveli Atecalle että Aronalle. Tarracossa huipputeknologia, dynamiikka, ajomukavuus ja käytännöllisyys yhdistyvät tyylikkääseen muotoiluun.

Tarraco on saanut nimensä Välimeren rannalla sijaitsevalta Tarragonan kaupungilta – historiallinen kulttuurikeskus, joka yhdistää inspiroivan arkkitehtuurin sekä nuorekkaan ja seikkailullisen ilmapiirin. Tarracon nimi äänestettiin voittajaksi yli 146 000 äänellä #SEATseekingName-kilpailussa.

Uudessa Tarracossa yhdistyvät kaikki SEAT-malliston tärkeimmät ominaisuudet: muotoilu ja käytännöllisyys, urheilullisuus ja mukavuus, helppokäyttöisyys ja laatu sekä teknologia ja tunne. Tämän ansiosta se soveltuu kaikenlaisiin elämäntilanteisiin. Uusi SEAT Tarraco on suunniteltu autoilijoille, jotka tarvitsevat viisi- tai seitsenpaikkaisen auton hyödyt ja käytännöllisen korkeamman ajoasennon, mutta ovat tietoisia estetiikasta ja arvostavat Tarracon itseluottamuksen, urheilullisuuden ja eleganssin tasapainoa.

Tarracossa yhteen sulautuvat niin korkealaatuiset ja ergonomisesti suunnitellut sisätilat kuin huipputason infotainment- ja liitettävyysteknologiat, jotka maksimoivat kuljettajan ja ajoneuvon välisen vuorovaikutuksen.

SEAT Tarracossa on vaihtoehtona kaksi edistyksellistä bensiinimoottoria ja kaksi hienostunutta dieselmoottoria, jotka täyttävät tiukimmatkin päästömääräykset tarjoten silti parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Iso SUV on valmiina myös tulevaisuuden vaihtoehtoisille voimansiirtotekniikoille. Tarraco edustaa täydellisesti SEATin ydinarvoja sisustuksen korkeatasoisuudesta edistykselliseen moottorivalikoimaan ja dynaamiseen alustatekniikkaan.  

”SEAT on tehnyt kaikkien aikojen suurimman mallistouudistuksensa. Ensimmäisen ison SUV-mallimme, SEAT Tarracon, lanseeraus on osa 3,3 miljardin euron investoinnista yhtiömme tulevaisuuteen ja mallistoomme vuosina 2015–2019. Se ei ainoastaan täydennä SUV-mallistoamme vaan tuo myös uutta dynamiikkaa tähän segmenttiin ja houkuttelee myös uusia asiakkaita SEAT-perheeseen”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo.

Ulkoasu

Suuremmat mitat innoittivat suunnittelutiimin etsimään parempaa tasapainoa estetiikan ja auton tarkoituksenmukaisten mittasuhteiden välillä. Vaikka Tarraco on 4 735 mm pitkä, 1 839 mm leveä ja 1 658 mm korkea, se tarjoaa tilavat sisätilat ja vaikuttavan ulkonäön, mutta kokonaisuus on sekä keveä että käytännöllinen.

Keulan näyttävä etusäleikkö tekee autosta vahvasti läsnä olevan ja luonteikkaan. Vaikka kulmikkaat täys-led-ajovalot ovat edelleen SEATille tunnusomaisesti kolmikulmaisia, ne on sijoitettu nyt auton etuosassa entistä edemmäs, jonka ansiosta autosta tulee määrätietoisemman näköinen. Estetiikalla voi olla suuri merkitys, mutta SUV:n täytyy olla myös käytännöllinen ja toimiva. Tarracon takaosassa on panostettu alhaiseen kuormauskorkeuteen ja valaistuksella tuodaan esille SUV:n leveys ja käytännöllisyys.

Valoteknologia onkin Tarracossa tärkeässä roolissa – sekä Style- että Xcellence-varustelutason kaikissa ulko- ja sisävaloissa on led-tekniikalla toteutetut valot vakiovaruste. Led-valot mahdollistavat myös dynaamiset takavalot. Ledien hyödyntäminen on antanut myös suunnittelijoille lisää luovaa vapautta tarjoten samalla asiakkaalle kirkkaammat valot.

”Uusi Tarraco antaa vahvan vaikutelman heti ensinäkemältä sen erinomaisten mittasuhteiden ja elegantin, mutta urheilullisen muotoilun ansiosta. Jämäkkä keula huokuu ylpeyttä vihjaten SEATin tulevasta muotokielestä. Ja kuten kaikkiin suunnittelemiimme autoihin, olemme laittaneet myös Tarracon yksityiskohtiin valtavan määrän rakkautta ja intohimoa noudattaen filosofiaamme: jos se näyttää oikealta, se on oikein”, sanoo SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

SEAT Tarracon muoto ja olemus säilyvät vahvoina riippumatta siitä, minkä värin asiakas valitsee. Tarjolla ovat värit Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black ja Urano Grey. Sama tasapaino säilyy asiakkaan valitessa autoon joko Style- tai Xcellence -varustelutason.   

Sisätilat

Kojelaudan halki ulottuva vaakalinja korostaa sekä auton sisätiloja että Tarracon leveyttä. Muotoilu luo puolestaan matkustamoon tunnetta tilasta ja turvallisuudesta. SUV:n sisätilojen suunnittelu ja materiaalivalinnat heijastavat huippulaatua, jollaista on normaalisti nähtävillä vain premium-luokan autoissa.

Ohjaamon muotoilu auttaa täyttämään sekä kuljettajan että matkustajien erilaiset tarpeet. Ohjauspyörän takana on tarjolla kuljettajakeskeinen, ergonomisesti suunniteltu istuma-asento. Matkustajien ympäristö on rento ja mukava, istuinpaikasta riippumatta. Reilun mitoituksen ansiosta sekä jalka- että päätilaa on hyvin myös viimeisen kolmannen rivin istuimilla. Tavaratilaa uudessa Tarracossa on jopa 700–1775 litraa (7-paikkainen versio) ja 760–1920 litraa (5-paikkainen versio.)

Muotokieli ja ergonomia näkyvät myös Tarracon 10,25-tuumaisella näytöllä varustetussa digitaalisessa SEAT Digital Cockpit -mittaristossa. Tarracon 8-tuumainen kosketusvärinäyttö puolestaan ikään kuin ”kelluu” sen sijaan, että se olisi integroitu kojelautaan. Näyttö on sijoitettu ergonomisempaan ja näkyvämpään asentoon lähemmäs kuljettajan silmänkorkeutta, jolloin tietojen lukeminen on helpompaa ja turvallisempaa, ja heijastukset pystytään minimoimaan.

Sisätilojen suunnittelua tukevat täydellisesti korkealaatuinen työnjälki ja huolella valitut materiaalit ja värit – istuinmateriaalivaihtoehtoina tekstiili- tai Alcantara ja valinnaisena musta nahka sekä tyylikkään sporttinen musta sisäkatto – sekä säätimien ja hallintalaitteiden painikkeet näyttävät, että kaikkiin yksityiskohtiin on kiinnitetty paljon huomiota. 

Infotainment-järjestelmä ja liitettävyys

Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö, joka tuo SEATin Full Link -teknologian avulla tärkeimpiä tietoja kuljettajan ja matkustajien nähtäville. Liitettävyysratkaisu tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden hyödyntää maksimaalista liitettävyyttä älypuhelinten ja auton välillä Android Auton ja Apple CarPlayn avulla.

Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä SEAT Drive App -sovelluksen avulla. SEAT Drive App -sovellus tarjoaa mukautettavat mahdollisuudet erilaisista ominaisuuksista nauttimiseen Tarracon 8-tuumaisella kosketusvärinäytöllä. Se mahdollistaa esimerkiksi reittien ja ajotietojen tallentamisen, auton tilan tarkistuksen tai musiikkikappaleen tunnistamisen Shazamin avulla (vain Android Auto/maat joissa, palvelu on käytössä).

Tarracon 10,25-tuumainen digitaalinen näyttö muodostaa autoon interaktiivisen, muokattavan korkearesoluutioisen digitaalimittariston. Nykyaikaisen ja monipuolisen muotoilun lisäksi se tarjoaa entistä parempaa toiminnallisuutta verrattuna perinteiseen analogiseen numeronäyttöön – kuten värillisen kartta- ja navigointinäkymän.

Siirtymät 1280 x 480 pikselin TFT-näytöllä ovat sujuvia sen 75 Hz virkistystaajuuden ansiosta. Tämä helpottaa tietojen lukemista entisestään vähentäen myös kuljettajan stressiä. BeatsAudio-järjestelmään yhdistettynä se tuottaa kristallinkirkkaan äänen ohjaamoon ja Connectivity Boxin avulla käyttäjä voi puolestaan muodostaa yhteyden älypuhelimeensa ja myös ladata sen langattomasti. Tarraco on lisäksi ensimmäinen SEAT-malli, jossa on eleohjaustoiminto (osana Navigointijärjestelmää), jonka ansiosta kuljettaja voi ohjata toimintoja näyttöön koskematta vain käden liikkeillä.

Voimansiirto

Suorituskyky, taloudellisuus ja luotettavuus ovat avainasemassa Tarracon voimansiirtovalikoimassa. Kaikki moottorivaihtoehdot hyödyntävät suoraruiskutusta, turboahdinta ja start-stop-teknologiaa, tarjoavat 150–190 hv tehoa ja täyttävät kaikki viimeisimmät päästöstandardit.

Saatavana on kaksi bensiinimoottoria. Ensimmäinen on nelisylinterinen 150 hevosvoiman 1,5 TSI, jonka teho välitetään etupyöriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Toinen on 2,0-litran 190 hevosvoimainen moottori seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä.  

Pienempi 1,5-litran moottori tuottaa 150 hv tehoa 5000–6000 kierrosnopeusalueella ja moottorin 250 Nm vääntömomentti on käytettävissä 1500–3500 kierroslukualueella. Nämä lukemat ovat saavutettavissa 1498 kuutiosentin moottorin 74,5-millimetrisen sylinterin halkaisijan ja 85,9-millimetrisen iskun pituuden sekä 10,5 puristussuhteen ansiosta. Tämä moottori antaa Tarracolle 201 km/h huippunopeuden.

Isomman 2,0-litraisen TSI-moottorin sylinterin halkaisija on 82,5 mm, iskun pituus 92,8 mm ja puristussuhde 11,65. Se tuottaa 190 hevosvoiman maksimitehon kierroslukualueella 4200–6000. Moottorin valtava 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä 1500–4100 kierroslukualueella. Isommalla bensiinimoottorilla Tarraco saavuttaa 0–100 km/h 8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 211 km/h.

Dieselmoottorivaihtoehtoja on myös kaksi, tehoiltaan 150 hv ja 190 hv. Kummassakin on 2,0-litran TDI-moottori ja sama sylinterin halkaisija ja iskun pituus (81 ja 95,5 mm), mutta puristussuhteessa on eroa: 150-hevosvoimaisessa se on 16,2 ja 190-hevosvoimaisessa 15,5.

TDI-moottorin 150 hv:n vaihtoehtoon on saatavilla joko etuveto ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai 4Drive-nelivetojärjestelmä seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla. Maksimiteho on 150 hv kierroslukualueella 3500–4000 ja 340 Nm maksimivääntö on käytettävissä kierrosluvuilla 1750–3000. Etuvetoinen vaihtoehto tarjoaa nautinnollista suorituskykyä. Sen huippunopeus on 202 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 sekuntia. Nelivetoinen Tarraco ei jää etuvetoisen varjoon, sillä sen kiihtyvyys on sama ja huippunopeus 198 km/h.

Isommassa 190-hevosvoimaisessa TDI-moottorissa on puolestaan aina seitsenvaihteinen DSG-automaattivaihteisto ja 4Drive-nelivetojärjestelmä, maksimiteho on 190 hv kierroslukualueella 3500–4000 ja 400 Nm maksimivääntö käytettävissä kierroslukualueella 1750–3250.  Sen suorituskyky on vakuuttava huippunopeuden ollessa 210 km/h ja kiihtyvyyden 0–100 km/h vain 8 sekuntia.

SEAT Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.

Alusta

SEAT Tarraco on suunniteltu kuljettajille, jotka haluavat yhdistää samaan pakettiin elämyksellisyyden ja käytännöllisyyden. Ihmisille, jotka tarvitsevat tilaa jopa seitsemälle, perheen ja ystävien kuljettamista varten, mutta arvostavat ajoneuvoa, joka reagoi herkästi kuljettajan tahtoon ja tarjoaa dynaamista suorituskykyä.

”SEAT Tarraco on käytännöllisyyden ja mukautuvuuden mestariteos, joka tarjoaa asiakkaiden isolta SUV-mallilta odottamaa tilaa ja joustavuutta. Se on segmenttinsä urheilullisin auto muotoilunsa ja myös mukautuvan DCC-alustansäätönsä (lisävaruste) ansiosta: auton voi tällöin säätää kuljettajan tarpeiden mukaan”, kertoo SEATin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Matthias Rabe.

Tarracon käytännöllisyys ja hyvä ajettavuus perustuvat Volkswagen Groupin uuteen MQB-A-LWB-perusrakenteeseen, jonka pitkä akseliväli sopii hyvin ison SUV:n alustaksi. Edessä SEAT Tarraco yhdistää MacPherson-erillisjousituksen kierrejousiin ja hydraulisiin iskunvaimentimiin. Takana on käytetty multilink-monivarsituentaa, jossa siinäkin hyödynnetään kierrejousia ja hydraulisia iskunvaimentimia.

SEAT Tarracon mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa täydellisen tasapainon urheilullisen ajamisen ja mukavamman matka-ajon välillä. Kuljettaja voi valita haluamansa asetuksen (Normal, Eco tai Sport), mutta järjestelmä mukautuu myös automaattisesti tienpinnan ja ajotavan vaihteluihin. Älykäs DCC-järjestelmä hyödyntää sähköisesti säädettäviä vaimentimia ja ohjausta. Siinä jokainen iskunvaimennin on yhdistetty hallintalaitteeseen, joka tarkkailee pyöriä jatkuvasti ja laskee parhaan säädön. Järjestelmä reagoi töyssyihin millisekunneissa ja optimoi ajettavuuden.

Olipa Tarraco varustettu 17-tuumaisilla metallivanteilla tai esimerkiksi suuremmilla 20-tuumaisilla erikoistyöstetyillä mattapintaisilla alumiinivanteilla, kuljettaja huomaa alustan maksimaalisen laadun konkreettisimmin ohjauksessa.  Sähköisen hammastanko-ohjauksen ansiosta ohjaustuntuma on erinomainen, samoin ajonautinto ja tuntuma tiehen. 

Turvallisuus

Uusi SEAT Tarraco on turvallisuudessa kilpailijoidensa mittapuu. Erilaisten antureiden yhdistelmä mahdollistaa sen, että auto näkee pidemmälle eteenpäin kuin koskaan aikaisemmin ja pystyy ennakoimaan mahdolliset liikennetapahtumat. 

Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä polkupyörän tunnistimella, Lane assist -kaistanpitoavustin ja automaattinen hätäpuhelu ovat vakiovarusteita, mukautuva vakionopeudensäädin ACC on vakiovaruste Xcellence-varustetasossa.

SEAT tarjoaa lisävarusteena myös lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten Emergency Assist -hätätilanneavustin, Blind Spot Detection -katvealueen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus, Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin ja kaukovaloavustin. Lisäksi autoon on saatavilla kaksi uutta ennakoivaa turvajärjestelmää: Pre-Crash -turvajärjestelmä ja Rollover Assist -kaatumisen havaitsemisavustin.

Kun näiden turvallisuusjärjestelmien lisäksi autoon lisätään mukavuusominaisuuksia kuten; Park Assist -pysäköintiavustin, jalan heilautuksella aukeava sähköinen takaluukku ja Top View Camera – ympäristön tarkkailujärjestelmä, uusi SEAT Tarraco nousee reilusti kilpailijoidensa yläpuolelle isojen SUV-mallien luokassa.

Uusi Tarraco on SEAT-malliperheen lippulaiva ja sopii kaikenlaisiin elämäntilanteisiin. SEAT Tarraco yhdistää saumattomasti kaikki ison SUV:n tärkeimmät ominaisuudet – muotoilun ja toiminnallisuuden, urheilullisuuden ja mukavuuden, helppokäyttöisyyden ja laadun sekä teknologian.

Uudet ensimmäiset SEAT Tarracot saapuvat Suomen SEAT-jälleenmyyjille tammikuussa 2019.

Hinnat

Uuden SEAT Tarracon hinnat alkavat 38 896,95 eurosta (SEAT Tarraco 1,5 TSI 110 kW (150 hv) Style, manuaalivaihteisto).

Uutta oikaistua verotasoa sovelletaan 3.12. alkaen ensirekisteröitäviin autoihin siten, että Verohallinto korjaa 3.-31.12.2018 ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen. Joulukuussa rekisteröitävien autojen vero korjataan siis 3.-31.12.2018 verotaulukon mukaiseksi.

Hallitusohjelman mukaisesta autoverotaulukon muutoksesta johtuen 1.1.2019 alkaen SEAT Tarracon hinnat alkavat 37 644,93 eurosta.

SEAT Tarracon hinnastot ja lisävarustehinnastot:
http://bit.ly/SEATTarracoHinnasto
http://bit.ly/SEATTarracoLisävarustehinnasto