Pidä pelivaraa sopivalla tilannenopeudella ja kunnon turvavälillä. Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva

Syksyn liukkaat ajokelit ovat jo tulleet tutuiksi ympäri Suomen. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista lähes joka kolmas on joutunut vaaratilanteeseen autoiltuaan liukkaalla tai huonolla kelillä. Tilannenopeus ja turvaväli auttavat, kun edessä ovat seuraavat yöpakkaset.

Etelässäkin on jo saatu syksyn ensimmäiset maistiaiset kylmistä öistä ja aamuista. Vaikka sää nyt hieman lämpeneekin, on silti hyvä varautua seuraaviin yöpakkasiin. Tiet voivat muuttua liukkaiksi, kun lämpötila käy yön aikana nollassa tai lähellä sitä. Pelkkä ilman jäähtyminenkin voi saada tienpinnat paikoin petollisiksi. Liukasta kuuraa voi muodostua ilman sateitakin, jos ilma on tarpeeksi kosteaa kylmetessään.

”Liukasta voi olla erityisesti paikoissa, jotka ovat jäätymiselle alttiita. Tällaisia ovat esimerkiksi sillat, mutkat, peltoaukeiden notkelmat ja varjopaikat, jotka voivat olla koko päivänkin jäässä, vaikka muualla olisi sulaa”, kuvailee Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Yli puolet (56 %) Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista kokee huonolla kelillä ajamisen haastavaksi. Lähes joka kolmas (31 %) vastaaja kertoi puolestaan joutuneensa viimeisen vuoden aikana vaaratilanteeseen, kun oli ajanut autoa liukkaalla tai huonolla kelillä.

”Erityisen huonolla kelillä kannattaa miettiä, voisiko ajamista siirtää tuonnemmaksi tai kulkea vaikkapa työpaikalle julkisilla kulkuvälineillä. Jos rattiin on kuitenkin mentävä, on ennakointi avainroolissa. Kunnon turvavälillä ja tilanteeseen sopivalla nopeudella saa lisää pelivaraa”, ohjeistaa Savolainen.

Liukkaus ei itsessään aiheuta onnettomuuksia

Riittävän alhainen nopeus ehkäisee pidon menetystä, riittävä turvaväli peräänajoja tai muita onnettomuuksia. Liian suurella nopeudella ei ajonvakautusjärjestelmästäkään ole tarvittavaa hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta.

”Liukkailla keleillä auton pysähtymismatka yksinkertaisesti pitenee. On silti hyvä muistaa, että liukkaus itsessään ei aiheuta onnettomuuksia, vaan kuljettajan oma toiminta – tai oikeastaan toimimattomuus, jos ei ota keliä ajossa ja ajoissa huomioon”, Savolainen muistuttaa.

Kun syksy etenee kohti talvea, tulee autoilijoille jossain vaiheessa ajankohtaiseksi myös talvirenkaiden vaihto. Renkaanvaihdon ajankohdassa on otettava huomioon sekä keli että oma ajoympäristö.

”Jos lähtee ajamaan etelästä pohjoiseen ruskaa katsomaan, on huomioitava, että keliolosuhteet voivat määränpäässä olla hyvinkin erilaiset kuin kotona. Lapissa yöpakkasia on jo jatkuvasti, joten sinne lähtevän kannattaa harkita talvirenkaiden vaihtoa, jos keli sitä edellyttää”, Savolainen huomauttaa.

Viisi vinkkiä liukkaiden varalle:

  • Valitse tilannenopeus kelin, liikenteen ja oman ajotaidon mukaan.
  • Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan.
  • Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
  • Aja kaarteisiin maltillisella nopeudella.
  • Harkitse ohitustarve normaaliakin tarkemmin huonolla kelillä.

Lisätietoja:

koulutusohjaaja Erkka Savolainen, Liikenneturva (puh. 020 7282 397)

*Liikenneturva selvitti suomalaisten vaaratilanteita liikenteessä sekä mielipiteitä autoilun haastavista tekijöistä joulukuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1 009 henkilöä, joista autoilijoita oli 795 eli 79 prosenttia.

Katso myös animaatio: Auton pysähtymismatka pitenee liukkaalla kelillä

Auton pysähtymismatka

Muuta ajankohtaista Liikenneturvalta

Turvallisuus ensin, vaikka moottoritie olisi kuuma

Vilkku, vilkaisu ja varmistus

Kaistapäät-podcast kertoo, mikä meihin ihmisiin menee liikenteessä

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 58 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.