Kuka muka väittää, että auton arvo vähenee aina heti kun sen ajaa autoliikkeestä ulos? Aivan kuten hienoimmat taideteokset, myös tiettyjen autojen kohdalla käy niin, että niiden arvo nousee vuosi vuodelta. Kyseessä eivät tietenkään ole kaikkein tavallisimmat mallit, mutta juuri se tekeekin niistä niin kysyttyjä.

Klassiset autot ovat yksi maailman arvostetuimmista ja halutuimmista ylellisyyksistä. Aivan erityisesti tämä pitää paikkansa menneiden aikojen kilpa-autojen kohdalla. Monen mielestä hyvässä kunnossa pidetyt klassiset kilpa-autot ovat erinomainen sijoituskohde. Niihin ei kuitenkaan ole tavallisella mattimeikäläisellä varaa, vaan nämä autot vaihtavat omistajaa upporikkaiden kesken. 

Seuraavaksi esitellään viisi kaikkien aikojen kalleinta koskaan myytyä autoa. Lista on Ferrareiden juhlaa, mutta tälle listalle on poimittu muutamia muita mielenkiintoisia autoja vaihtelun vuoksi. Jos kohdallesi osuisi jättipotti, eikä raha olisi enää este, minkä näistä autoista voisit harkita hankkivasi itsellesi?

Ferrari 250 GTO – 70 000 000 USD

Tällä hetkellä kaikkien aikojen kallein koskaan myyty auto vaihtoi omistajaa seitsemälläkymmenellä miljoonalla dollarilla. Kyseessä on Ferrarin 250 GTO -malli (pääkuvassa), jonka saksalainen kilpa-autoilija Christian Glaesel myi hiljattain amerikkalaiselle autoalan miljardöörille, David MacNeilille. Tämä auto ei todellakaan ole mikään tusinakappale ja sillä on värikäs tausta moottoriurheilun historiassa; kyseinen auto voitti muun muassa vuoden 1964 Tour de Francen ja huristeli neljännelle sijalle vuoden 1964 Le Mansin 24 tunnin kilpa-ajossa. Sen päätähuimaavan arvon selittävä tekijä on upean ulkomuodon lisäksi se, ettei autoa ole koskaan kolaroitu, jonka vuoksi se onkin ikäisekseen todella priimakuntoinen.

Ferrari 335 Sport – 35 711 359 USD

Viisi kaikkien aikojen kalleinta myytyä autoja

Ferrarin klassisia malleja on myyty laajemminkin todella kovilla myyntihinnoilla ja kiinnostuneita piisaa, eikä ihme, sillä Ferrareilla on tärkeä osa F1-historiassa. Vuoden 1957 Ferrari 335 Sport on yksi kalleimmista Euroopassa huutokaupassa myydyistä autoista. Sen suosion takana on loistokas historia monen aikansa huippukuljettajan ajopelinä. Kyseinen lähes 36 miljoonan dollarin hintaan kaupattu auto ajoi vuoden 1957 Mille Miglia -kilpailussa kakkossijalle. Lisäksi sillä kaasuteltiin vuoden 1958 Cuba Grand Prix -kilpailussa ensimmäisenä maaliin.

Mercedes-Benz W196 – 29 600 000 USD

Viisi kaikkien aikojen kalleinta myytyä autoja

Ferrarin ohella on toki monia muitakin kalliita autoja. Hyvä esimerkki tästä on kaikkien aikojen kallein huutokaupassa myyty saksalainen auto — Mercedes-Benz W196. Kyseinen auto myytiin huutokaupassa vuonna 2013 lähes 30 miljoonalla dollarilla. Legendaarisen tästä autosta tekee se, että sitä kuljetti vähintäänkin yhtä legendaarinen Juan Manuel Fangio 50-luvulla. Vuoden 1954 Saksan ja Sveitsin Grand Prix’ssä Fangio saavutti voiton kyseisen auton ratin takana. 

Aston Martin DBR1 – 22 550 000 USD

Kenties hiukan yllättäenkin kalliimpien autojen listalla kapuaa korkealle Aston Martin DBR1. Tämä upea auto myytiin reilun 22,5 miljoonan dollarin hintaan yhdysvaltalaisessa huutokaupassa vuonna 2017. Auton historia on todella mielenkiintoinen, sillä kyseisellä ajoneuvolla on voitettu muun muassa vuoden 1959 Nurburgringin 1000 kilometrin kilpailu. Sen arvoa nostaa lisäksi varmasti myös se, että autoa ovat kuljettaneet monet aikansa huippukuljettajat, kuten Jack Brabham, Carroll Shelby sekä Sir Stirling Moss.

Jaguar D-Type – 21 780 000 USD

Viisi kaikkien aikojen kalleinta myytyä autoja

Kuten edellä olevasta listasta voi päätellä, ovat 50-luvun kilpa-autot kovaa valuuttaa kalliiden autojen markkinoilla. Yksi kiistatta arvokkaimmista ja tärkeimmistä Jaguar-autoista koko maailmassa on tämä Jaguar D-Type -mallin auto, joka kaupattiin hulppeaan 21,78 miljoonan dollarin hintaan. Kyseinen vuoden 1955 mallin auto voitto kuuluisan Le Mansin ajon vuonna 1956 ja se on ainoa kilpailun voittanut C- tai D-tyypiin auto, joka on säilynyt alkuperäisessä asussaan hyväkuntoisena tähän päivään asti.