Tänä talvena Goodyear esittelee pohjoismaisille markkinoille SoundComfort-teknologialla varustetut talvirenkaat. Tämä tekniikka on aiemmin ollut saatavilla kesärenkaissa, mutta nyt autoilijat voivat nauttia hiljaisemmasta ja mukavammasta ajosta myös talvella. Goodyear juhlii tänä vuonna 120 vuoden mittaista innovaatioiden historiaansa. Yhtiön tavoitteena on aina vuodesta 1898 lähtien ollut koetella rengasinnovaatioiden rajoja. SoundComfort-teknologian saatavuus sekä kesä- että talvirenkaissa on jälleen todiste tästä.

Hiljainen talvi Goodyearin SoundComfort-talvirenkailla

Melutaso on tärkeä tekijä
Se ei varsinaisesti ole mikään uutinen, että ihmiset arvostavat turvallisia renkaita. Mutta kuinka moni oikeastaan välittää rengasmelusta? Lähes joka kolmas suomalainen pitää renkaan melutasoa hyvin tärkeänä tekijänä. Tämä käy ilmi tutkimuksesta, jonka Gfk Norm teki Goodyearin toimeksiannosta. Tutkimus osoitti myös, että suomalaiset näkevät hiljaisemmissa renkaissa myös useita muita etuja. Peräti 65 prosenttia on sitä mieltä, että hiljaisemmat renkaat tekevät ajosta mukavampaa, ja 36 prosenttia katsoo alemman melutason vähentävän stressiä. Yhtä moni katsoo myös, että alhaisempi melutaso parantaa liikenneturvallisuutta.

SoundComfort-teknologia talvirenkaisiin
Goodyearin tekniikka, joka voi alentaa melua ja auton sisään kantautuvaa ääntä jopa 50 prosenttia[1], lanseerataan nyt suuressa osassa Goodyearin pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetuissa kitka- ja nastarenkaissa. Renkaan sisällä oleva, avosoluisesta polyuretaanivaahdosta muodostuva vaahtokerros alentaa melua, joka kantautuu auton sisälle renkaan kosketuksesta tien pintaan jopa 4 dBA[1]. Hiljaisempi matkustamo tekee automatkasta huomattavasti mukavamman ja rennomman kuljettajalle ja matkustajille, koska heidän on helpompi kuunnella musiikkia tai keskustella keskenään matkan aikana. Vaahto on niin kevyttä, ettei se vaikuta kilometritulokseen, vierintävastukseen eikä enimmäisnopeuteen. Tekniikka on saataville yhteensä 52 pohjoismaisessa talvirenkaassa.*

Goodyearin nastarenkaat

UltraGrip Ice Arctic – nastateknologia, joka parantaa pitoa ja lyhentää jarrutusmatkaa jäällä
UltraGrip Ice Arctic nastarengas on kehitetty erityisesti ankaraan pohjoismaiseen talvi-ilmastoon. Goodyearin edistyksellisen nastateknologian sekä innovatiivisen muodon ja rungon ansiosta nasta pysyy suunnatussa asennossaan ja tuottaa tehokkaan pidon jäällä. Paremman vetopidon saavuttamiseksi nastassa on terävä etusärmä, joka parantaa pitoa jäällä kiihdytettäessä. Muotoilun ansiosta nasta on vakaampi ja leveämpi takasärmä tehostaa jarrutusta. UltraGrip Ice Arctic on saatavissa 58 koossa 13 – 19 tuumaan, josta 15 kokoa SoundComfort-teknologialla.

UltraGrip Ice Arctic SUV – Edistyksellinen nastarengasteknologia parantaa pitoa ja hallittavuutta lumella ja jäällä
Ainutlaatuisen nastarengasteknologian ansiosta UltraGrip Ice Arctic SUV selviytyy hyvin Euroopan pohjoisimmilla alueilla, joilla lämpötila voi laskea tavallisena talvipäivänä reilusti alle -15 °C:een. Rengas on suorituskykyinen myös lämpimämpinä talvipäivinä. Pinnan muotoilun ansiosta se pureutuu lumeen samalla kun syvät urat parantavat lumen, sohjon ja veden poistokykyä, mikä maksimoi renkaan pidon ja vesiliirtoturvallisuuden. UltraGrip Ice Arctic SUV on saatavissa 48 koossa 15 – 20 tuumaan, josta 11 kokoa SoundComfort-teknologialla.

Goodyearin pohjoismaiset kitkarenkaat

UltraGrip Ice 2 – pohjoismainen kitkarengas ja moninkertainen testivoittaja[2]
UltraGrip Ice 2 on pohjoismaisiin talviolosuhteisiin sopiva kitkarengas. Se on kehitetty tuottamaan parempi pito ja jarrutuskyky lumella ja jäällä, sekä parempi yleinen suorituskyky sekä märillä että kuivilla tienpinnoilla. ”Active Grip” -teknologia optimoi tien ja renkaan välisen kosketuksen hyvin liukkailla teillä. Renkaan suora lamellointi pureutuu pintaan, mikä auttaa vetopitoa ja jarrutussuorituskykyä lumella ja jäällä. Yhdessä aktiivisten lohkojen urien kanssa suora lamellointi parantaa vakautta ja vetopitoa haastavissa ajotilanteissa. UltraGrip Ice 2 on saatavissa 55 koossa 13 – 19 tuumaan, josta 15 kokoa SoundComfort-teknologialla.

UltraGrip Ice SUV – tarjoaa katumaastureille suorituskykyä jäällä äärimmäisissä talviolosuhteissa
UltraGrip Ice SUV -renkaan pehmeä seos pysyy erittäin joustavana hyvin alhaisissa lämpötiloissa. Tämä parantaa pureutumiskykyä, mikä tuottaa optimaaliset ajo-ominaisuudet ja vahvan pidon jäällä ja lumella. Sen lisäksi, että rengas suunniteltiin erityisesti lumisille ja jäisille teille, Goodyear tutki tarkemmin myös katumaastureihin liittyviä erityisvaatimuksia. Ne ovat painavampia, mikä lisää renkaaseen kohdistuvaa kuormitusta. Siksi pidon ja käsittelyn varmistamiseksi renkaalta vaaditaan erityisiä ominaisuuksia. Tässä ActiveGrip-teknologialla on tärkeä rooli. Lisäksi pintakuvio on suunniteltu erityisesti katumaastureille niin, että jarrutusvoima ja vetopito ovat optimaaliset lumisilla ja jäisillä teillä. UltraGrip Ice SUV on varustettu TOP Indicator -teknologialla. Renkaassa on lumihiutalekuvio, joka häviää näkyvistä vähitellen renkaan kulumisen myötä. Kun lumihiutale häviää kokonaan, on aika vaihtaa renkaat, jotta optimaaliset talviominaisuudet säilyvät. UltraGrip Ice SUV on saatavana 37 koossa 16 – 20 tuuman vannekoolla, josta 11 kokoa SoundComfort-teknologialla.

Tietoa tutkimuksesta
Gfk Norm teki tutkimuksen joulukuun 2017 ja tammikuun 2018 välisenä aikana ja siihen vastasi 610 suomalaista verkkolomakkeella.

[1] Riippuen automallista, nopeudesta sekä tienpinnasta. Perustuu sisäisiin autojen tiemittauksiin, Goodyearin insinöörien testaama helmikuussa 2018, tammikuussa 2018, marraskuussa 2017 sekä lokakuussa 2011 Luxemburgissa.Testattu rengasmalli/auto 225/55R17 / VW Passat Alltrack ja Ford Kuge sekä 255/45R18 / Audi A7.

[2] Goodyear UltraGrip Ice 2 testivoittaja pohjoismaisten kitkarenkaiden testissä Teknikens Värld -lehdessä 22/2017, 205/60R16, Aftonbladet Bil -lehdessä 7/2017, 205/60R16, Teknikens Värld -lehdessä 22/2016, 205/55R16, toinen kahdesta testivoittajasta: Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm-lehdessä 10/2014, Motor-lehdessä 5/2014, 205/55R16 94T, 12 kitkarengasta testissä. Testivoittaja seitsemän kitkarenkaan testissä: Aftonbladet Bil 6/2014, Teknikens Värld, 22/2014, rengaskoko 205/55R16 94T.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 64 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 48 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Sen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa https://www.goodyear.eu.